Ismét nőnek a vasúti menetidők decembertől: a szegedi, debreceni, békéscsabai InterCityk is lassabbak lehetnek a menetrendtervezet szerint, írta meg vasárnap a Közlekedő Tömeg.
Emlékeztettek, bár az elmúlt években általánossá vált a jövő évi menetrend társadalmi konzultációra bocsátása nyaranta, idén ez elmaradt.
Azonban amint a Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft. honlapján közzétett üzemi menetrend-tervezetek mutatják, nem ok nélkül titkolja a részleteket a Lázár-minisztérium: a decemberi menetrendváltástól várhatóan számos vasútvonalon jelentősen nőni fog a személyszállító vonatok menetideje
– írták.
A Közlekedő Tömeg szerint Lázár János minisztersége alatt már másodjára lassulhatnak a távolsági vonatok, „másfél évtizede állandó menetrendi struktúrákat, csatlakozási rendeket szétverve ezzel.” Bár a közzétett menetrendábrák hangsúlyozottan tervezetek, azoktól a végleges menetrend több ponton eltérhet majd, jól jelzik azonban, milyen menetrendi változások várhatóak országszerte a következő időszakban – hívták fel rá a figyelmet.
A főbb változásokat a teljesség igénye nélkül tételesen, vonalankénti bontásban is közölték:
- A 14-es, Pápa-Csorna vasútvonalon 6 perccel nő a menetidő mindkét irányban. Változatlan indulási idők mellett későbbi érkezésre számítsanak az erre utazók.
- A 35-ös, Kaposvár-Siófok vasútvonal eddig is hektikus menetrendje tovább romlik az eljutási idők tekintetében. A Kaposvárról induló kora délutáni diákvonat várhatóan 20, a délutáni ingázó 10 perccel indul korábban. Előbbi 17, utóbbi 6 perccel hosszabb idő alatt jut el Siófokra, mint tavaly. Siófok felől is előrehozott indulásokra kell számítani, a diákvonat 13 perccel előbb közlekedik, a fél hatos pedig 10 perccel később. A reggeli ingázó szerelvény 11 perccel, a délutáni diák pedig 7 perccel később ér Kaposvárra, mint tavaly.
- A Gemenc InterRégió Székesfehérvárról 4 perccel hamarabb indul.
- 94-es vasútvonal: Az ország egyik legsúlyosabb helyzetű térsége még messzebb kerül a legközelebbi nagyvárostól: Miskolc-Tornanádaska között újabb 17 perccel nő a menetidő.
- TOKAJ, NYÍRSÉG IC (100): a Nyugati pályaudvartól Debrecenig 3 perccel nő a menetidő.
- 102-es vasútvonal: A Kál-Kápolna felé közlekedő vonatok ismét egyórás kiskörei tartózkodás nélkül közlekednek.
- 106-os vonal: Noha tavaly egész nyáron vágányzár volt Derecske és Sáránd között, Debrecen és Nagykereki között mégis 17 perccel nő a menetidő.
- 113-as vasútvonal: az ország legkeletibb térsége ezentúl még 7 perccel keletebbre lesz: ennyivel nő meg a menetidő Fehérgyarmat és Zajta között.
- 116-os vonal: Nyíregyháza és Vásárosnamény között 8 perccel nő a menetidő.
- BÉKÉS IC (120): a csabai InterCityk menetideje 4 perccel nő.
- A 121-es vasútvonalon Kétegyháza és Mezőhegyes között Mezőhegyes felé 8, ellenirányban mintegy negyed órával (!) növekszik a menetidő.
- NAPFÉNY IC (140): A Szegedi InterCityk menetideje 7 perccel, 2 óra 33 percre nő.
- Szeged-Békéscsaba (135) vasútvonal: Hódmezővásárhely-Orosháza között 32 percre nő a menetidő, ezáltal a mostani, óránkénti ütemes közlekedés ellehetetlenül: kétóránként marad közvetlen Szeged-Békéscsaba vonat.
- Szentes környéki vonalak (130, 147): Kiskunfélegyháza és Szentes között hét perccel, 61 percre nő a menetidő, Félegyházán a Szentes felé induló vonatnak 20 perces átszállása lesz Budapest felől. Szétesnek a szentesi csatlakozások Szolnok irányából és irányába.
A Közlekedő Tömeg a szolgáltatást megrendelő minisztériumot arra kérte, hogy az előző évek gyakorlatának megfelelően folytasson társadalmi egyeztetést a menetrend átalakításáról, a jól ismert és gyakran hangoztatott üzemeltetési szempontokon túl ismerje meg bátran az utazóközönség elvárásait is.