Pintér Bence: Nincs feketelista, nem akarunk tisztogatásba kezdeni

Az önkormányzati választás egyik legnagyobb meglepetése volt, hogy Győrben a Tiszta Szívvel a Városért Egyesület, az LMP és a Momentum színeiben – az MSZP támogatásával – induló újságíró, Pintér Bence legyőzte a fideszes Dézsi Csaba Andrást. Az október 1-jén hivatalba lépő új polgármestert egyebek közt arról kérdeztük, milyen átadás-átvételre számít elődjétől, akivel már újságíróként is súlyos konfliktusai akadtak. Szóba került az is, miként fog együttműködni a fideszes többségű közgyűléssel, kiket nem akar alpolgármesternek, illetve milyen szolgálati autót használ majd. Az interjú készítője korábban együtt dolgozott Pintér Bencével az Ugytudjuk.hu regionális hírportálnál.

Beszéltél a választás óta Dézsi Csaba Andrással?

A június 25-i közgyűlésen nyilvánosan gratulált, illetve utána meghívott a polgármesteri irodába, ahol személyesen is megtette ezt.

A városvezetésből, illetve a győri Fideszből jelentkezett nálad rajta kívül más politikus?

Kara Ákos, Győr egyik országgyűlési képviselője a Facebookon gratulált, illetve együttműködési szándékáról nyilatkozott, ezt pozitív jelnek veszem a Fidesz részéről.

Milyen átadás-átvételre számítasz? Dézsi személyesen fogja átadni neked a hivatalát, vagy el tudod képzelni, hogy erre nem lesz hajlandó, és másra bízza a feladatot? Az elmúlt hetek tükrében mennyire látod őt együttműködőnek?

szavazatok újraszámolásakor azt gondoltam, hogy ő lélekben még nem fogadta el az eredményt. De utána, a közgyűlésen már személyesen is gratulált, ezért abban bízom, hogy gördülékeny átadás-átvétel lesz. Részemről ez civilizáltan fog zajlani.

A kampánynak vége, jelenleg együttműködési kényszer van. Nemcsak a leköszönő polgármesterrel kell beszélnem, hanem a hivatal dolgozóival, az önkormányzati cégek, intézmények vezetőivel is. Kicsit faramuci helyzet, hogy én vagyok a megválasztott városvezető, de októberig jogilag még nem tudok beleszólni a döntésekbe.

Viszont szeretném, ha ebben a negyedévben el tudnánk kezdeni egy közös munkát, meg tudnánk ismerni azokat az embereket, akik jelen pillanatban a városházán intézik a dolgokat.

Mivel csak negyedév múlva lép hivatalba az új városvezetés, mennyi az esélye annak, hogy a jelenlegi polgármester és a távozó közgyűlés olyan döntéseket hoz, melyek drasztikusan szűkítik az utódok mozgásterét?

Győrben kifejezetten széles a polgármester hatásköre, ez már Borkai Zsolt alatt is így volt. Dézsi idején ez tovább bővült, a koronavírus idején gyakorlatilag egy személyben vitte a polgármester a várost, illetve sok jogkört magához vont. Ezeket át fogom nézni, mert vannak olyan dolgok, amelyekről szerintem nem a polgármesternek kellene döntenie, hanem konszenzusos közgyűlési határozatnak kell születnie róla. De mindennek a kulcsa az, hogy béke legyen a városban, mi erre törekszünk, és szerintem a Fidesz is ezt szeretné, legalábbis ezt olvastam a kampányplakátjaikon.

A győriek arra szavaztak, hogy tandemben vezessük tovább a várost. Arról kell megállapodni, hogy ez hogyan, milyen formában történjen. Szerintem meg fogunk egyezni.

Felmerült ezzel kapcsolatban, hogy szerinted Dézsi Csaba András a megyei közgyűlés elnökét, Németh Zoltánt akarja kinevezni a legnagyobb győri önkormányzati cég, a Győr-Szol Zrt. vezérigazgatójának. Mit tudsz erről?

Németh Zoltán fideszes politikus, miután minden szinten megbukott a megyében, utolsó szalmaszálként Dézsi Csaba András kampányába kapaszkodott. Több, Dézsi által szervezett kampányfórumra is elmentem, ezeken Németh is részt vett, beszédet mondott, kérdésekre válaszolt. A közönség sem nagyon értette, ha nem indul a győri önkormányzati választáson, akkor miért beszél többet még a polgármesterjelöltnél és a helyi képviselőjelöltnél is? Majd a választások után Dézsi Csaba András az egyik Facebook-kommentjében azt írta, hogy teljesen váratlanul és minden előzmény nélkül lemondott a Győr-Szol vezérigazgatója, Prédl Antal, utána a közgyűlésen viszont az derült ki, hogy mégsem mondott le, csak le akart mondani. Bízom abban, hogy a közgyűlés nem fog a következő három hónapban olyan döntéseket hozni, melyek ellehetetlenítik a következő öt évben a programunk megvalósítását a teljesen megújult közgyűléssel. Remélem, hogy a jelenlegi közgyűlés többsége nem hoz szégyent a városunkra, és nem akadályozza a győriek választáson kinyilvánított akaratát, ami szerint elég volt Dézsi és Borkai Zsolt városvezetési politikájából.

Adrián Zoltán / 24.hu

Mik azok a döntési jogkörök, kompetenciák, amelyek a polgármesternél vannak és lesznek? Melyek azok a dolgok, amelyeket a városvezető akár a közgyűléssel szemben is keresztül tud vinni?

Nem akarok szembemenni a közgyűléssel, nem akarok háborút, és ennek pont az az alapja, hogy nem hozok egyoldalú döntéseket. De hogy a konkrét kérdésre válaszoljak: a tízpontos programunk első pontja, mely az átláthatóságra vonatkozik, közgyűlési döntés nélkül is megvalósítható. Itt arról van szó, hogy mit várok el polgármesterként az önkormányzati cégek, intézmények vezetőitől. Ez nagyon egyszerű: tartsuk be a jogszabályokat. Minden olyan adat, amit meg kell osztani a nyilvánossággal, kerüljön fel a honlapra. Ez csak az első kör, mert én azt szeretném, hogy ennél jóval részletesebb legyen Győrben a tájékoztatás. Mert a jogszabálynak való megfelelés eddig gyakran valami eldugott, bikkfanyelven megfogalmazott, háromszor visszaszkennelt .pdf-et jelentett, amit senki nem tud elolvasni, keresni benne pedig végképp nem lehet. Én azt akarom, hogy mi jobbak legyünk, mint a törvényi elvárás, és mindenki meg tudja nézni, mire megy el a város pénze.

Már az eredményvárón adott interjúban mondtad, hogy Pollreisz Balázs korábbi összellenzéki polgármesterjelölt, jelenlegi MSZP-s önkormányzati képviselő segíteni fog az átmenetben. Neki, aki sem a listátokról, sem egyéniben nem jutott be a közgyűlésbe, szánsz valamilyen szerepet, pozíciót az önkormányzatban?

Pollreisz Balázsra azért támaszkodunk az átmenetben, mert ő most képviselő, vannak olyan jogkörei, amelyek nekünk nincsenek. Léteznek olyan dokumentumok, mint például az aktuális szervezeti és működési szabályzat, amelyeket ő képviselőként kikért a jegyző hivatalától. Azt gondolom, Balázsnak mindenképpen fogok valamilyen szerepet találni, mert ő az elmúlt években is értékes munkát végzett a közgyűlésben, és meg fogjuk találni, mi az, amivel legjobban tud foglalkozni a jövőben. Ami igaz a csapatom összes tagjára is. Számolok Pollreisz Balázzsal, ahogy számolok Jenei Ferenccel, Kósa Rolanddal, Hargitai Istvánnal és Farkas Józseffel is. Mindegyiküknek van olyan tudása, ami hasznos lesz a városvezetés összerakásában.

A listáról három ember jutott be a közgyűlésbe a TSZVE színeiben: Jenei, Kósa és Szakács András. Lesz közöttük olyan, aki visszalép, és helyette más kerül be képviselőként?

Nem, ők hárman lesznek a Tiszta Szívvel a Városért Egyesület frakciója. Ha valaki szeretne csatlakozni hozzánk, azt fontolóra vesszük, de az indulásnak így futunk neki.

Az egyik legfontosabb előkampánytéma volt, hogy 930 ezer forintért bérelt autót a polgármesternek az önkormányzat. „Miért bérelünk autót minden harmadik senkinek? Olyan önkormányzati cég vezetőjének, aki nem csinál semmit?” – tetted fel a kérdést még jelöltként a 24.hu-nak adott interjúdban. Neked lesz-e szolgálati autód, illetve sofőröd? Ha igen, mennyiért?

Az egyik első kérésem lesz az önkormányzati cégek vezetői felé, hogy készítsék elő azt a dokumentumot, ami részletesen bemutatja, milyen önkormányzati, céges tulajdonú, illetve bérelt szolgálati autókat kik és milyen feladatra használnak. Szükség van-e ezekre az autókra? Nagyon sok olyan esetről tudok az önkormányzat cégeinél, ahol szerintem nincs szükség autóra, de mégis kap az illető, és ezzel párhuzamosan viszont sok olyan feladat is van, melyeknek az ellátáshoz szükség lenne gépjárműre a napi munka folyamán, de nincs. Itt komoly átvilágításra van szükség. Nyilván nem mondhatom azt, hogy nem fogok szolgálati autót használni, mert polgármesterként vannak olyan helyzetek, amikor muszáj, ahogy valószínűleg a jegyzőnek is szüksége van autóra. De azt gondolom, nem kell minden alpolgármesternek szolgálati autó. Nekem az a Mercedes kisbusz, amit Dézsi Csaba András használ, tökéletesen jó lesz, de persze megnézzük, mi a legpraktikusabb, mi fogyasztja a legkevesebbet, melyik a legkörnyezetbarátabb, aztán eldöntjük. Én személy szerint biciklivel és autóbusszal szeretnék munkába járni.

Mik azok a pozíciók, amelyekben biztosan lesz személycsere? A jegyző például távozni fog?

A jegyző munkáltatója a polgármester. Nagyné Dr. László Edittel még nem egyeztettünk, később fogunk beszélni vele az átadás-átvételről. Ő egy hosszú közigazgatási karrier végén jár, neki a pálya megkoronázása a jegyzőként való működés. Kétségtelen, hogy a jegyzői tisztség egy bizalmi kulcspozíció, de még nem döntöttünk ebben az ügyben. Nincsenek előre bekészített személyi döntések, már csak azért sem, mert úgy gondolom, ez is konszenzus tárgya kell legyen a fideszes többségű közgyűléssel, hiszen vannak olyan pozíciók is, melyeket a közgyűlésnek kell megszavaznia. Nem akarunk tisztogatásba kezdeni, békét akarunk. Akad számos olyan vezető, aki eddig is jól dolgozott. De minden intézmény- és cégvezető teljesítményét át fogjuk tekinteni.

Adrián Zoltán / 24.hu

Dézsi Csaba András személyében 2020 januárjában fideszes váltott fideszest a városháza élén, mégis nagyobb tisztogatás volt, mintha egy ellenzéki politikus nyert volna. Ezzel összevetve kevesebb vagy több személyi változásra számítsunk?

Kevesebbre. Nem abban látom a problémát, ahogy a polgármester alatti szinten működött az önkormányzat, hanem inkább a városvezetés polgármesteri működésében. Olyan elvárásoknak kellett megfelelni, melyek nem vagy csak nagyon nehezen voltak teljesíthetők.

Nem arra készülünk, hogy kiket fogunk kirúgni, nincs feketelista, sőt arra készülünk, hogy visszahívjuk az elüldözött szakembereket. Aki pedig eddig tisztességesen dolgozott, az ezután is dolgozhat tovább.

Mindenkitől meg fogjuk kérdezni, tud-e ebben az új konstrukcióban dolgozni

A legtöbb kritika közpénzek és közadatok szintjén a Győr-Szolt és a Győri Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft-t érte. Ott mik a vezetőkkel kapcsolatos elvárásaid? Miben legyen változás?

Nekünk és a győrieknek is látnunk kell, mi történik ezeknél a cégeknél. Jelenleg a Győr-Szol egy fekete lyuk, ahová bemennek a pénzek, aztán kijönnek valahol. Vannak sejtéseink, hogy merre és hogyan, de ezeket pontosan át kell nézni. A Borkai- és a Dézsi-korszakban nem az volt a vezérelv, hogyan működjön ez a cég hatékonyan, hanem hogy minél többen járjanak jól egy szűk körből. Ezt meg fogjuk szüntetni, mert a Győr-Szol azért van, hogy a rábízott közterület-gondozási feladatait saját gépekkel, saját dolgozókkal maga oldja meg, és ne nagyon kelljen alvállalkozókat bevonnia ahhoz, hogy elvégezze ezeket. A fűnyírást például négy különböző cég csinálja. Miért? Ezt ki fogjuk vizsgálni.

Az önkormányzati médiavállalatot, a GyőrPlusz-t gyakran érte bírálat azért, hogy elsősorban a polgármestert és a városvezetést népszerűsítette, míg az ellenzék és a civilek nemigen kaptak ott helyet a szerepléseik és a támogatottságuk arányában. De az is felvetődött, hogy egyáltalán kell-e ekkora – rádióadást, tévécsatornát, print és online újságot magában foglaló – médiaholding?

Először  is szeretném megnézni, mi történik akkor, ha ez a szerkesztőség szabadon működik – úgy, hogy nincs kézivezérlés, felülről jövő nyomás, nem mondják meg, mi lehet az újságban vagy az adásban, és mi nem, kit hívhatnak meg és kit nem. Egy önkormányzati médiának vannak közszolgálati feladatai, ezt a GyőrPlusz nem látta el teljes körűen az elmúlt években. Elvárom, hogy ez jövőben ne így legyen. Balogh József, Győr 1994 és 2006 közötti MSZP-s polgármestere idején úgy működött az önkormányzati lap, hogy két oldal az ellenzéké volt. Én azt is szeretném, hogyha lennének a közgyűlés után a frakcióknak, illetve a képviselőknek sajtótájékoztatói, ahogy ez most is van például a szomszéd megyeszékhelyen, Szombathelyen, ahol elmondhatják, hogyan és miért szavaztak úgy, ahogy. Kérdés persze az is, hogy a GyőrPlusz mint médiaholding jó-e így, ahogy most van? Szerintem nem. Egyrészt úgy gondolom, hogy nevet kell váltaniuk, mert ezt a brandet lejáratták, rengeteg postaládán van ott a matrica, hogy nem kérünk GyőrPlusz újságot, aligha véletlenül. Kell tehát egy megújulás, egy új név, sőt új szemlélet.

Másfelől a számokat is át kell nézni. Nem tudjuk, hányan nézik a tévét, hányan hallgatják a rádiót, kattintanak az oldalra, mennyi nyomtatott újságot olvasnak el. Úgy látom, nincs értelme hetilapot csinálni, átalakítanám a nyomtatott GyőrPluszt havilappá. Úgy tudom, a GyőrPlusz szerkesztősége is így akarta volna, csak nem engedték nekik. A tévénél jogos kérdés, hányan nézik, mennyibe kerül, van-e értelme fenntartani? Az viszont szerintem jó dolog, hogy van egy helyi rádió, de az eddiginél szabadabb működés sokat fog segíteni abban, hogy többen hallgassák.

Az országos közmédiánál is felvetődik, kell-e évente százmilliárdos összeget költeni rá? Tervezel a helyi médiánál leépítést, költségcsökkentést?

Jelen pillanatban azt sem tudjuk, a GyőrPlusz működése mennyibe kerül, mivel a Győr-Szol alá be van rakva, így a beszámolóik nem nyilvánosak. 48 fős létszámú cégről beszélünk. Ide sem úgy megyek be, hogy megszüntetem és ledózerolom, hanem gazdaságos, hatékony működést várok el tőlük. Azt nem szeretném, hogy továbbra is arról szóljon a GyőrPlusz, hogy egy hónap alatt a negyvenharmadik fotót is felrakják a hatalmon lévő politikusról, mert Győr pont ezt szavazta le.

Adrián Zoltán / 24.hu

A ti kampányotok mennyibe került?

A tételes elszámolás még nem történt meg, de nagyjából 12 millió forintba.

Vagyis lesz tételes elszámolás, hogy kitől kaptatok pénzt és mire költöttétek?

Neveket nem fogunk publikálni, mert nem akarunk senkit kellemetlen helyzetbe hozni. Sokan támogattak bennünket kisebb-nagyobb összegekkel. 500 ezer forint feletti támogatásnál kell a donorokat megnevezni. Szerintem nem nagyon voltak ilyenek, de ha mégis, azt közzé fogjuk tenni. A három legnagyobb tétel a plakátok, a szórólapok és a Facebook-hirdetések voltak. Egy átlátható kampányköltségvetést fogunk bemutatni. Büszkék lehetünk arra, hogy míg a Fidesz százmilliós összegből kampányolt Győrben, mi jóval kevesebb pénzből értük el azt, hogy nyerjünk – pusztán azzal, hogy az igazságot mondtuk.

Ungár Péter támogatta a kampányotokat?

Az LMP támogatta a kampányunkat, Ungár Péter személy szerint nem.

Ungár az LMP társelnök-frakcióvezetőjeként a magánvagyonából több mint 200 millió forinttal támogatta Vitézy Dávid főpolgármester-jelölti kampányát. Ezzel kapcsolatban felmerült olyan gyanú, hogy az LMP így Karácsony Gergellyel szemben a Fidesz kezére játszik. Szentkirályi Alexandra visszalépése után különösen sok lett az olyan vélemény, hogy Vitézy a NER trójai falova. Ez a fővárosi konfliktus mennyire osztotta meg a téged támogató győri Momentum-LMP-MSZP koalíciót?

Az utolsó héten volt ez a visszalépés. Utána, amikor fórumot tartottam a Dunakapu téren és a vásárcsarnoknál, az egyik helyen az tették szóvá, az MSZP miért van velünk, a másik helyen pedig az LMP jelenlétét kifogásolták. Tehát mindenkinek van problémája valakivel. Nem éreztem azt, hogy külön az LMP-t jobban bírálnák, mint mondjuk a Momentumot. Szerintem a Vitézy javára való visszalépésnek, illetve az LMP budapesti stratégiájának nem volt hatása a győri eredményre.

A téged, illetve a csapatodat támogató pártok közül az LMP és a Momentum nem jutott be az Európai Parlamentbe, és a DK-val induló MSZP-nek sem lett mandátuma. Mekkora erőt jelentenek Győrben ezek a pártok?

Az összefogás kérdése már egy évtizede, a 2014-es kampány óta napirenden van. Győrben mi úgy tudtunk összehozni egy tisztességes kampányt, hogy mindenki bedobta, amije volt. Értve ez alatt a kampányközpontot, az anyagi és az emberi erőforrást. Az a lényeg, hogy itt helyben ezek az emberek beálltak a programunk mögé.

Győrben is megjelent a kampány során Magyar Péter, illetve az általa vezetett mozgalom. Velük van, illetve lesz együttműködés? Felvettétek a kapcsolatot?

Vannak Győrben a Tisza Pártnak szervezői, támogatói, de hivatalosan még nem vettük fel a kapcsolatot. Szerintem az egy fontos eredmény, hogy Győrben a Tisza Párt az országos átlaga fölött teljesítve, 36,5 százalékot ért el, míg a Fidesz átlag alatt teljesítve 40 százalékot. Magyar Péter, illetve a pártja a legnagyobb EP-frakció tagja lesz. Szeretnék Magyar Péterrel is találkozni, valamint együttműködni a közvetlen uniós források ügyében, mert szüksége lesz Győrnek ezekre a fejlesztési pénzekre.

Szajki Bálint / 24.hu – Győrben, a Dunakapu téren tartotta országos kampánykörútjának záróeseményét Magyar Péter, a Tiszta Párt vezetője 2024. június 5-én.

Mikor döntötted el, hogy politikus, illetve polgármesterjelölt akarsz lenni?

Azt, hogy önkormányzati képviselőként el fogok indulni a lakóhelyemen, Marcalvárosban, 2022-ben döntöttem el. Úgy éreztem, hogy az akkori fideszes képviselőnek, Rózsavölgyi Lászlónak a jószándékát nem elvitatva, nincs akkora érdekérvényesítő ereje, hogy kiálljon a választókerületéért, mert a polgármester semmibe veszi. Így még egy olyan ellenzéki képviselővel is jobban járna Marcalváros, aki harcol az itt élőkért, mint egy olyannal, akinek nem szabad harcolnia, mert nem engedik. Ez Győrszentivánon látszott a legjobban, de minden körzetre igaz. Én teljesen más felállást képzelek el, építeni szeretnék a fideszes egyéni képviselők helyi munkájára is, úgy szeretném kialakítani a nagyobb stratégiát. Az, hogy polgármesterként elinduljak, akkor dőlt el bennem, amikor Borkai Zsolt bejelentette az indulását.

Egyetértesz azzal, hogy Dézsi Csaba András maga épített fel téged kihívóként azzal, hogy egyfajta közellenséget próbált faragni belőled, ahogy Borkai Zsoltból is?

A győri választást sokan próbálták már megfejteni. Íme az én megfejtésem: a jó csapat, a jó jelöltek, a jó program és a sok munka hozta meg a sikert. Persze van, aki szerint Magyar Péter itteni szereplése sokat segített nekünk. Viszont Magyar utána azt nyilatkozta, hogy Győrben nincs jó jelölt, tehát nem állt oda senki mellé. Mások azt mondják, azért győztem, mert Borkai megosztotta a fideszes szavazókat. De szerintem Borkai szavazótáborának kisebb része volt a fideszes átszavazó. Borkai Zsolt indulása valamennyire nyilván megosztotta a kormánypárti bázist, de nem ez volt perdöntő.

Mondhatják azt is, hogy én csak nevető harmadik vagyok Dézsi és Borkai mellett, na de akkor miért nem Glázer Tímea lett a nevető harmadik, aki tíz éve önkormányzati képviselő, 2019-ben az ellenzéki összefogás polgármesterjelöltje volt, az idén januárban pedig az akkor még legnagyobb ellenzéki párt, a DK színeiben indult a városvezetésért? Szerintem azért, mert az elmúlt kilenc hónapban mi raktuk bele a programba, a kampányba, az emberek meggyőzésébe a legtöbb munkát.

Nyilván van igazság abban, hogy Dézsi úgymond felépített, hiszen 2021 óta támad engem, de a kampányban szinte mindig csak Borkai Zsoltról beszélt. Azt viszont mi értük el a kampányunkkal, hogy Dézsinek reagálni kelljen az ügyekre. A marcalvárosi kiserdő beépítése elleni tiltakozásra, a vasútállomás felújításának elmaradására, a Borsos Miklós utcai játszótér kivitelezési problémáira – a végén már ilyen apróbb témákért is lehajolt, próbálva tőlünk ellopni.

A DK-s Glázer Tímea 3,5 százalékos eredménye meglepett?

Nem lepett meg, annyit kapott, amennyi munkát beletettek a Jobbikkal közösen a kampányba.

Polgármesterjelöltként legyőztél egy régen a pályán lévő, népszerűnek gondolt fideszes politikust, viszont egyéni körzetekben a Fidesz tarolt. Ennek oka lehetett az, hogy olyan ellenzéki politikusok, önkormányzati képviselők, mint Glázer Tímea, Balla Jenő, illetve az őket támogató pártok, szervezetek nem léptek vissza a javadra? Hány százalékot bukhatott így az ellenzék?

Bizonyos körzetekben meggyőző fölénnyel nyert a Fidesz, de kétségtelenül voltak olyan körzetek, ahol sokkal kisebb volt a különbség, így, ha a másik két ellenzéki polgármesterjelölt, illetve az ő helyi jelöltjeik visszalépnek, talán lehetett volna fordítani az eredményen. De ez az is lehet, hogyha összefogunk a DK-val, akkor kevesebben szavaznak rám. Az egyértelműen látszik a számokból, hogy a győriek Dézsi Csaba András városvezetéséből nem kérnek.

A Fidesz-lista 40 százalékot kapott, az egyéni körzetekben a fideszes jelöltek 36-ot, Dézsi pedig polgármesterként 30-at. Dézsi megbukott, a választók arról szavaztak, kit szeretnének helyette: Borkai Zsoltot vagy engem. És nyertem, úgy is, hogy sok Tisza-szavazó egyébként inkább Borkaira voksolt.

A következő választásra fel fogunk annyira épülni, hogy a közgyűlésben is jelentősebb arányban legyünk jelen. De már így is lesz ellenzéki frakció Győrben, ami az elmúlt ciklusban nem volt.

A Győri Nemzeti Színház fel lesz újítva ebben a ciklusban? Vagy inkább mégis fontolóra vennéd a Dézsi által álmodott kulturális negyedet?

A kulturális negyed 600 milliárd forintba kerülne: soha nem lesz rá ennyi pénz. Természetesen kell a Rába-gyár üresen álló területével valamit kezdeni, vannak is elképzeléseink, de a területnek, ahová a kulturális negyedet képzelték, csak egy része van a győri önkormányzat kezében. És 600 milliárd forintot biztosan nem tudunk erre költeni, de még az is jó kérdés, hogy a mostani helyzetben lesz-e rá 40 milliárd forintunk, hogy felújítsuk a Győri Nemzeti Színházat. Első körben ez azért nem valósult meg, mert Dézsi nemet mondott rá, helyette a kulturális negyedet erőltette, amiből biztosan nem lesz semmi.

Krizsán Csaba / MTI – A Győri Nemzeti Színház 2018. március 27-én.

Maga a színházépület felújítása kijött volna 10 milliárdból. Az épület alá tervezett mélygarázzsal és a színház körüli térrel kerülne 40 milliárdba. Te miben gondolkodsz?

Első körben a színházépület azon hibáit kell sürgősen kijavítani, amelyek már a működést veszélyeztetik. Ha például eltörik egy rozsdásodó cső, akkor nincs előadás este. A színházat övező II. János Pál pápa teret rendbe kell hozni, ezt Dézsi Csaba András is belátta a választás előtti hónapokban. Nem lehet, hogy egy a város közepén lévő tér ilyen állapotban maradjon. Emellett a színházban dolgozók anyagi megbecsüléséért is tennie kell az önkormányzatnak. Ez ugyanaz, mint az óvodák vagy az önkormányzati cégek dolgozói esetén: a jó szakembereket a bérezéssel is próbálnunk kell ott tartani, az elvándorlást megakadályozni.

A győri önkormányzat 2010-ben, még Borkai Zsolt idején kötött egy szerződést az Audival, ami a mai napig titkos. A polgármesterséged idején ez a szerződés nyilvános lesz, illetve ha kötnek új szerződést az Audival azt nem fogják titkosítani?

A titkos Audi-szerződés szövegét én sem ismerem. Amint látni fogom ezt a dokumentumot, beszélek róla. Az Audi vezetőivel hamarosan találkozunk. Fogok erről a szerződésről tájékoztatást kérni tőlük is. Legkésőbb október 1-jén meg tudom ismerni ezt a dokumentumot. Kulcskérdés, hogy ez a szerződés mennyire korlátozza a város adópolitikáját. Ha nyilvánossá tehetjük ezt a szerződést, akkor megtesszük. De ha jogilag ez nem lehetséges, akkor is el magyarázzuk a közvéleménynek, hogy nagyjából mit tartalmaz.

De akkor ebben a ciklusban valószínűleg lesz egy új szerződés az Audival? Ha igen, mit szeretnél beletenni ebbe a szerződésbe?

Nehéz bármit mondani arról, hogy mit tennék bele egy új szerződésbe, ha még a régit sem ismerem. Valószínű, hogy a dokumentum korlátozza az iparűzési adó mértékét. Ez önmagában nem feltétlenül lenne baj, hiszen így is kiemelkedően magas az iparűzési adóbevétel Győrben. A probléma az ezzel párhuzamos szolidaritási adóval van, mellyel még azt is elveszik tőlünk, amit be sem szedünk az iparűzési adóban, hiszen a szolidaritási adót az alapján róják ki, hogy a város 2 százalékos iparűzési adókulccsal dolgozik. De Győrben ez az adókulcs nem 2 százalék, hanem 1,6, így aztán duplán esik ki a költségvetésből több milliárd forint, aminek lenne helye Győrben. Erre mindenképpen valamilyen megoldást szeretnék találni. Dézsi Csaba András azt találta ki, hogy a szolidaritási adóból kapjon vissza valamennyit a város. De ezzel az a baj, hogy a mindenkori kormány kényétől-kedvétől függ. Igazságos közteherviselés kell Győrben is.

Az Audi esetében a szerződést még nem ismerjük, azt viszont tudjuk, mennyi állami támogatást kaptak, mennyi osztalékot vittek ki az országból. De azt is tudjuk, hogy az Audi jelenléte és itteni munkája olyan, mint a családi ezüst: vigyáznunk kell rá.

Adrián Zoltán / 24.hu

Még polgármesterjelöltként a nekem adott interjúdban azt mondtad: a félmilliárd forintot, amiből Dézsi Csaba András létrehozta a városrendészetet, te inkább odaadnád a rendőrségnek, hogy szolgálati lakást vegyenek belőle a rendőröknek. Tehát a városrendészet a te polgármesterséged alatt meg is szűnne?

A városrendészettel az a probléma, hogy teljesen ugyanazt csinálják, mint a közterület-felügyelet, de kétszer annyi pénzből. Nem értem, miért. Dupla pénzt költünk rá, de nem dupla annyi a hatékonyság, a számok sem ezt mutatják, és a Győrben élők sem ezt érzik. El fogok beszélgetni a városrendészettel, rá fogok kérdezni náluk ezekre. Jelenleg van egy betöréssorozat Marcalvárosban, mely hónapok óta tart, de egyelőre sem a rendőrség, sem a városrendészet nem kapta el a tetteseket. És ez azért van, mert kevés a rendőr. A rendőrségnek nyújtott önkormányzati támogatással el kell érnünk, hogy több rendőr legyen az utcán Győrben.

Tehát a városrendészet büdzséje valószínűleg csökkeni fog?

Azt gondolom, hogy igen, de itt is meg kell vizsgálnunk, miért van ez a helyzet. Mondok egy példát: a városrendészetnek Marcalvárosban, az én társasházi lakásomhoz közel kialakítottak egy pihenőt pár millió forintért. Létrehozták ezt a helyet, és azóta nem láttunk ott városrendészt. Pontosabban egyszer, amikor kihívtam őket, ott voltak két napig, azóta megint nem. Tehát nem tudom, miért van az a pihenőhely, miért költöttünk rá ennyi pénzt, egyáltalán használja-e bárki is.

Győr a drogterjesztés egyik fellegvára. A pikó nevű metamfetamin leginkább ide köthető. A droghelyzettel kapcsolatban mit tennél?

Ez egyértelműen a rendőrség dolga, alapvetően büntetőjogi kompetencia. Az önkormányzat annyit tud tenni, hogy segíti a rendőrség munkáját, a már említett önkormányzati támogatással, valamint szociális oldalról is. A szociális munkások megfizetésével, illetve azzal, hogy feltárjuk, milyen társadalmi okai vannak a drog terjedésének. A kabinetfőnököm, Tóth Péter szociológus, a győri egyetem docense, a város szociálpolitikai stratégiájának jó részét részben ő írta. Így ebből a szempontból tájékozottak leszünk, és jó döntéseket tudunk majd hozni.

A jelöltként a 24.hu-nak adott interjúdban volt egy ilyen mondatod: „Akkor is leleplezem a korrupciót, ha a mi sorainkból jön”. A korrupciógyanús összefonódások egyik formája lehet, hogy önkormányzati képviselők ebben a ciklusban önkormányzati cégeknél vagy intézményeknél állást kaptak. Az ismertebb esetek közé sorolható a független képviselő Kovács Lászlóé, akinek az egyesülete, a Civilek Győrért a 2020-as időközi polgármester-választáson Dézsit támogatta. Ő a városi levéltárban kapott munkát. Radnóti Ákos korábbi alpolgármester pedig értesülésünk szerint a lemondása után, még önkormányzati képviselőként a Győri Térségfejlesztési és Projektmenedzsment Kft. dolgozója lett. Nekik most távozniuk kell?

Ha Kovács László jó munkát végez a levéltárban, akkor felőlem csinálhatja tovább. Ráadásul ő már október 1-jétől nem képviselő. Meg fogom kérdezni a levéltár igazgatójától, hogy Kovács László, illetve a levéltár többi munkatársa hogy dolgozik. De a levéltár igazgatójának a döntése, hogy a jövőben kikkel akar együtt dolgozni. Radnóti Ákost szerintem csak kifizették, hogy az alpolgármesteri pozíciójának a megszűnése után is kapjon valahonnan pénzt.

Ezeket a sportállásokat felülvizsgáljuk. Megnézzük a városi cégeknél, intézményeknél: ki az, aki ténylegesen dolgozik, és ki az, aki csak papíron látja el a hivatalát. Nem azért, hogy ezeket az embereket feltétlenül kirúgjuk, hanem, hogy megkérjük őket, kezdjenek el ténylegesen dolgozni.

Az említett Kovács László vezette egyesület, a Civilek Győrért képviseletében a 2019-es ellenzéki összefogást eláruló volt jobbikos képviselő, Fodor Roland újra bejutott a közgyűlésbe. Vele bármiféle együttműködést ki tudnál alakítani?

Fodor Roland az elmúlt öt évben nem csinált semmit, tehát a múltbeli tapasztalatok alapján nem számítok arra, hogy aktív tagja lenne a közgyűlésnek. De nyilván vele is le fogunk ülni, hogy milyen elképzelései és tervei vannak.

Az egyik cikkedben te magad írtad meg, hogy Szabó Jenő fideszes képviselő rokonának a cége megbízásokhoz jutott a Győr-Szoltól. Tudsz-e ígéretet tenni, illetve garanciát adni rá, hogy a Tiszta Szívvel a Városért Egyesület frakciójának tagjai sem közvetlenül, önkormányzati képviselőként, sem a rokonaikon keresztül nem fogadnak el önkormányzati megbízást, illetve a TSZVE politikusainak rokonai, üzlettársai nem fognak feltűnni önkormányzati állásokban?

Politikai alapon nem fogunk előnyöket osztogatni a városban, sem állásokat, sem lakásokat, sem megbízásokat. Arra fogom kérni a képviselőinket, hogy mind ők, mind a rokonságuk tartózkodjanak attól, hogy önkormányzati közbeszerzéseken induljanak el. De úgy gondolom, ennek intézményes kereteket kell adni. A város működése teljesen átlátható lesz, a közbeszerzéseken pedig nem fog lejteni a pálya. Előfordulhat olyan helyzet, hogy olyan indul el egy közbeszerzésen, akinek valamilyen köze van egy önkormányzati politikushoz. Nyilván azt nem tudom kizárni, illetve megtiltani, hogy valakinek az unokatestvére elinduljon egy közbeszerzésen, de mindenki követheti majd, hogy az eljárás hogyan zajlott le. Ez szerintem megoldja ezt a problémát. Nem tartok ettől, a csapatomban ugyanígy gondolkodik mindenki.

Győr két előző polgármestere is helyet foglal majd a közgyűlésben. Az alpolgármesterekre a hivatalba lépő polgármester tesz javaslatot. Dézsi Csaba Andrással vagy Borkai Zsolttal együtt tudnál dolgozni, mint alpolgármesterekkel?

Velük nem számolok alpolgármesterként. Azt gondolom, lesz fideszes alpolgármestere a városnak, mert ő tudja biztosítani, hogy jól működjön együtt a polgármester és a közgyűlési többség.

Egyetlen olyan fideszes képviselő van, akit nem tudok elképzelni alpolgármesternek, Dézsi Csaba András. De a már nem fideszes Borkai Zsoltot sem, igaz, szerintem ő nagyon értékes munkát tud végezni képviselőként, illetve a GYAC sportklub elnökeként.

A ti frakciótoknak van már alpolgármesterjelöltje?

Még nincs, de nyilván lesz erre is javaslatunk. Ez is konszenzusos döntés kell legyen a közgyűlési többséggel. Ezért sem akarok most neveket sorolni, hogy a mi oldalunkról kit szeretnénk alpolgármesternek.

Szerinted lesz akkugyár Győrben? Milyen formában valósul meg az ipari park bővítése?

Akkumulátorgyár nem lesz. Ezt minden eszközzel meg fogjuk akadályozni, ha ilyen igény támad kormányzati oldalról.

Az ipari park bővítésének kérdésében egyértelmű volt a győrszentivániak akarata: 70 százalékos többséggel nyert az ez ellen tiltakozó civileket képviselő Balogh-Farkas Renáta. Hogy nem lesz ott 400 hektár ipari terület, abban biztos vagyok.

Mire számítasz a hivatalba lépésedig történő közgyűléseken? A megegyezés vagy a konfliktus lesz inkább jellemző? Dézsi Csaba András továbbra is a Fidesz Győrben vagy a Fidesz próbálja majd részben tőle függetlenül alakítani a helyi politikát?

Szerintem az újraszámolt választási eredménnyel Dézsi Csaba András mint a Fidesz helyi vezető politikusa megbukott Győrben. Én azt remélem, hogy a győri Fidesszel korrekt együttműködésre tudunk jutni. Dézsire nádorvárosi képviselőként számítok a következő közgyűlésben.

Dézsi a egy korábbi interjúd azon mondatára, miszerint a győri egyetem kuratóriumában „a város mindenkori polgármesterének kell, hogy helye legyen”, úgy reagált hogy „én kardiológus professzorként vagyok a tagja a győri egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumának, nagyon remélem, hogy nem jut el odáig, mint Ceausescunak a felesége, hogy a Magyar Tudományos  Akadémiának esetleg az elnöke szeretne lenni mindenféle hozzáértés és képzettség nélkül.” Ki legyen a győri egyetem kuratóriumában a polgármesterváltás után?

Szerintem a győri egyetem kuratóriumában helye van Győr mindenkori polgármesterének, hiszen a város és az egyetem szimbiózisban létezik: az egyetem is olyan Győrnek, mint a családi ezüst, vigyázni kell rá. A kuratóriumi tagságért járó díjazást mi hátrányos helyzetű diákok megsegítésére fordítanánk. Ha Dézsi Csaba András polgármester úr szakmai tanácsaira feltétlen szükség van kardiológiai ügyekben a kuratóriumban, akkor egy új tagnak kell helyet létrehozni, hogy a városvezetés is képviseltesse magát. Azt mondjuk nem egészen értem, hogy a kardiológiai szaktudására miért nem inkább a kórházban van szükség.

Kik azok a Fideszben, akikkel a leginkább együtt tudnál működni?

A helyi Fideszben is nagyon sok új arc van, de akadnak régi politikusok is, akik ismét bejutottak. Ha racionálisan nézzük, a Fidesznek nem érdeke, hogy aláaknázza az átadás-átvételt.

Arra számítasz, hogy ki fogod tölteni az ötéves ciklust polgármesterként?

Biztos vagyok benne, hogy ki fogom tölteni a ciklusomat.

Adrián Zoltán / 24.hu

Megcsinálhatja azt a Fidesz, hogy feloszlatja a közgyűlést egy új választás érdekében?

Náluk van a közgyűlési többség, elvileg megtehetik, de nem hiszem, hogy egy ilyen lépés politikailag kifizetődő lenne a Fidesznek. Győrszentiván esetén láthattuk, ha a fideszes városvezetés így szembemegy a helyi lakosság akaratával, akkor annak az a vége, hogy 70 százalékkal kikapnak. És ez igaz egész Győrre. A győriek akarata az volt, hogy én legyek a polgármester, és a Fideszé legyen a közgyűlési többség, és ez a két csapat működjön együtt a város érdekében. Hogyha ezt a Fidesz felrúgja, ha mindenáron meg akarnak engem buktatni, annak politikai következményei lesznek. Ezt láttuk országszerte nagyon sok helyen. Szerintem a győrieknek, azon belül a Fidesz politikai közösségének is az az érdeke, hogy a város jól működjön, sőt jobban működjön, mint eddig.