Telefonált valaki az önkormányzatra, hogy most kezdik bontani az állomást, szükségünk van-e a régi táblákra. Először arra gondoltunk, hogy élőlánccal kivonulunk, és megvédjük az épületet
– mondta a 24.hu-nak Tiszaalpár polgármestere az esőzések után nagy pocsolyákkal, sárral körbevett üres területen, ami jelenleg az ötezer lakosú település vasúti megállója. Épület azóta sincs, csak egy menetrendtábla és néhány pad maradt infrastruktúrának, tavaly szeptemberben ugyanis ledózerolták a sínek mellett álló kétszintes házat, amelyben egykor az állomásfőnök is lakott.
Az önkormányzatban tudtak ugyan a vasúttársaság építési terveiről, de Vancsura István polgármester elmondása szerint a település próbálta elérni, hogy átvehessék a régi épületet is, mert abban akár két garzonlakást is ki tudtak volna alakítani.
Ha mégsem épül meg az új épület, meghagyhatták volna régit. A szerkezet jó állapotban volt, csak a tetőt kellett volna kijavítani, és két családot el tudtunk volna helyezni. Mégis kiadták a parancsot, hogy el kell tüntetni
– mondta a polgármester. Hozzátette: a nagy lendületben mindent eltakarítottak, még a vécét is, ezért több mint egy éve csak a bokorba mehetnek az várakozó utasok, ha úgy hozza a szükség.
Hasonlóan járt a Hajdú-Bihar vármegyei Szerep is. Győri Balázs alpolgármester szerint a korábbi épületet közel 15 évig az önkormányzat bérelte, ám utána a MÁV teljesen elhanyagolta a végére romossá vált házat. A vasúttársaság 2015-ben mondta fel a szerződést, noha a községnek fontos a vasút. Az úthálózat sajátosságai miatt kevés busz jár, ezért a helyiek közül sokan használják a vasutat, napi nyolc járatpár közlekedik a vonalon.
Legalább száz ember jön-megy itt minden nap, de május óta a szélben és az esőben is kint kell ácsorogniuk a peronon, mert semmi védettebb építmény nem maradt
– mondta az alpolgármester.
Tiszaalpáron és Szerepen is a MÁV-ot hibáztatják a kialakult helyzetért, főként mert az utóbbi hónapokban érdemi választ sem tudtak kicsikarni a cégtől, így egyáltalán nem kaptak információt arról, mikor kezdenek bele az új épület megvalósításába.
Az állami vasúttársaság kétmilliárd forintos vissza nem térítendő kormányzati támogatást kapott a Miniszterelnökségtől a Magyar Falu Program keretében a vasútállomások fejlesztésére. A cél az volt, hogy a főbb közlekedési irányoktól távolabb eső térségekben is javítsák a hálózat színvonalát. A MÁV honlapján olvasható cikkekben azt hangsúlyozták, hogy olyan projektet akartak megvalósítani, melyben minden részt vevő önkormányzattal szoros együttműködést alakítanak ki, és arra törekednek, hogy „a fejlesztéseket a helyi lakosok is magukénak érezzék”. Ezért az előkészítés során meg is kérdezték a településeket, hogy a régi épületek felújítását vagy egy új, típusterv alapján készülő zárt várót szeretnének.
Csakhogy hat települést cserben hagyott a vasúttársaság. Az ígéret az volt, hogy a települések mindenütt ugyanolyan, előregyártott elemekből álló, 20 négyzetméteres épületet kapnak, amelynek klimatizált a váróhelyisége, és felszerelik wifivel, digitális töltővel, valamint utastájékoztató monitorral. A tervezet része volt a környezet megújítása új parkolóhelyekkel, valamint 10–30 férőhelyes fedett, kamerázott kerékpártárolóval.
Forrásaink szerint 2022 nyarán már a kiírás előtt állt a várókra vonatkozó közbeszerzés, de közbejött, hogy kormányzati szinten beruházási stopot rendeltek el, így ezt a hazai költségvetési forrásból finanszírozott projektet is leállították. Azóta, úgy tudjuk, elkészültek az épületek beltéri bútorai és raktárban állnak a biciklitárolók is, sőt az ügy a MÁV új igazgatóságtanácsát is megjárta, de a dolgok nem haladtak előrébb.
A MÁV megkeresésünkre azt írta, szó sincs arról, hogy leállították volna a programot. Tíz településen már befejeződtek a fejlesztések, három helyszínen zajlik az épület-felújítás, 13 kistelepülésre pedig utasvárók épülnek majd. A vasúttársaság szerint a program keretében kétszáz vasútállomásra telepítenek kerékpártárolókat, utasbeállókat és utcabútorokat. A vasúttársaság azt is írta, hogy az új utasvárók kialakításánál annyira igyekeztek bevonni az önkormányzatokat, hogy a színvilág és környezet tervezésekor is figyelembe veszik az igényeiket.
Megkérdeztük azt is, hogy a Miniszterelnökséggel létrejött támogatási szerződés megkötése óta eltelt két és fél év alatt miért nem írták ki a kivitelezési szerződést.
Egy-egy közbeszerzési eljárás előkészítése hónapokat vesz igénybe, várhatóan 2024-ben a sikeres közbeszerzési eljárást követően ezen érintett helyszíneken is megkezdődhet a beruházás
– közölte a MÁV.