A BYD, a világ vezető elektromosautó-gyártója Szegedet választotta európai gyára helyszínéül, több hazai és külföldi város közül – jelentette be Botka László szegedi polgármester pénteken reggel a közösségi médiában.
A tájékoztatás szerint a kínai autógyártó a város határában található 300 hektáros ipari parkban építi fel az európai autógyárát, és innen szolgálják majd ki a teljes európai piacot.
A BYD a teljes gyártási folyamatot Szegeden valósítja majd meg, kivéve az akkumulátorgyártást és a vegyipari tevékenységeket
– hangsúlyozta a polgármester.
A városvezető azt írta, munkatársaival együtt több éve dolgoztak azon, hogy egy „ilyen nagyságrendű gazdaságfejlesztés történjen Szegeden”. Az elmúlt hónapokban – mint írta – több tucat tárgyaláson vettek részt Kínában és Magyarországon egyaránt.
Botka szerint ez elmúlt évtizedek legnagyobb gazdasági beruházása Szegeden. A polgármester úgy látta:
Szeged városa és a BYD ugyanazokban az értékekben hisz: a tudásban, a fenntarthatóságban és a környezetvédelemben.
A szegedi polgármester után péntek délelőtt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tett bejelentést az új beruházásról egy kampányvideóban szintén a közösségi médiában. Eszerint:
Kétszézhuszonnégy tárgyalási fordulót követően a BYD igazgatósága a tegnapi napon úgy döntött, hogy a vállalat az első európai autógyárát Magyarországon, mégpedig Szegeden építi fel.
A miniszter hangsúlyozta, a BYD szegedi gyárában „elektromos autókat, tehát nem akkumulátorokat” fognak gyártani. A szegedi autógyár építését a tárcavezető „a magyar gazdaságtörténet egyik legnagyobb beruházásának” nevezte.
Orbán Viktor miniszterelnök októberben Kínában tárgyalt a senzeni BYD autógyár elnökével. Akkor új megállapodásról nem szivárogtak ki részletek, de sajtóértesülés szerint a kétoldalú külgazdasági tárgyalásokon egy kínai autógyár magyarországi építése is terítéken volt.
A BYD a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója, és jelentős európai terjeszkedést tervez, akár két új gyárat is építene európai uniós tagállamokban.
Az idén nyáron a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá nyilvánította, és 21 milliárd forintot biztosított a szegedi ipari park kialakítására. A szegedi közgyűlés júniusban szintén zöld utat adott a beruházásnak, a területet átminősítették, és felhatalmazták Botkát, hogy egyszemélyben hozhasson az ügyben halaszthatatlan döntéseket.