Belföld

Vitézy Dávid sorra vette, milyen vasútfejlesztéseket kaszáltak el a fővárosban

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár Facebook-bejegyzésében több olyan fővárosi vasútfejlesztést is felsorolt, melyet az elmúlt időszakban állítottak le. A szakpolitikus ezúttal egy tegnap megnyitott prágai vasútállomás apropóján bírálta a magyarországi vasút helyzetét.

Mint írta, Budapesten számos vasúti megálló hiányzik, melyek megépítése szerepelt a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában.

Ezután pontokba szedte a legfontosabb, leállított fejlesztéseket:

  • A Déli Körvasúton az új Nádorkert (Infopark mellett, csatlakozva a leendő új villamoshoz) és Közvágóhíd (Művészetek Palotája mellett, villamosokhoz és hévekhez nyújtva csatlakozást) a beruházás körüli pereskedés miatt késik, a legutóbbi környezetvédelmi engedélyt a bíróság többek között épp a Főváros és Újbuda keresete nyomán semmisítette meg, meglátjuk a nemrég kiadott új engedély alapján mikor indulhat meg az építkezés.
  • A Déli Körvasút harmadik új állomása, az Üllői út tengelyében tervezett, az M3-as metróhoz kapcsolatot adó Népliget tervei készen vannak, a kormány a beruházást felfüggesztette az uniós források hiánya miatt.
  • A Budapest-Gödöllő-Hatvan és Budapest-Gyömrő-Újszász vonalak közös szakaszán tervezett két új elővárosi állomás, a Hungária körútnál az 1-es, az Élessaroknál a 3-as villamoshoz adna kapcsolatot. Előbbi terveit elkészítettük, jogerős építési engedély van, de ezt is felfüggesztette a kormány uniós forrás híján, míg az Élessarok tervezését a megítélt uniós források ellenére is leállította Lázár János közlekedési miniszter a már elvégzett munkát és a megszerzett forrást is a kukába dobva, erről korábban írtam.
  • Káposztásmegyeren az új vasúti megálló tervezését még 2022 elején kiírtuk a BFK-ban, de a minisztérium ezt is visszavonta – jó lesz figyelni, hogy a Rákosrendező beépítése kapcsán remélhetőleg újjáéledő, a Budapest-Vác vonalat érintő vasúti beruházásba visszakerül-e majd.
  • Ugyanerre a sorsra jutott ebben a rákosrendezői térségben a tervezett új megálló a Mexikói útnál, mely a Kisföldalatti és a Budapest-Cegléd-Szolnok vasútvonal között teremtett volna kapcsolatot.
  • A külső Körvasúton tervezett két új megálló (Pestújhely, Rákosfalva, előbbi villamos, utóbbi hév-kapcsolattal) tervezése még a BFK-ban megindult, a beruházást szintén felfüggesztette a közlekedési kormányzat.

Vitézy megjegyzi: Budapestnek küzdenie kellene a vasútfejlesztésért a jövőben is, még akkor is, ha Lázár hivatalba lépésével a fővárosi fejlesztések mögül „elmúlt a kormányzati hátszél”.

A közlekedéspolitikus az ATV Egyenes Beszéd című műsorában elismerte, hogy Ungár Péter megkereste őt azzal, hogy induljon el 2024-ben a főpolgármesteri címért. Erről azt mondta: hogy „nagyon megtisztelő felkérés”, de még nem mondott se igent, se nemet, előbb meghallgatja, mit javasol az LMP.

Kapcsolódó
Az LMP tárgyal Vitézy Dáviddal a főpolgármester-jelöltségről
Ungár Péter „nagyon értelmes embernek" tartja Vitézy Dávidot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik