A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálata még az év első felében megállapította, hogy a Norbi Update termékek forgalmazója több szempontból is megtévesztette a fogyasztókat többek között a termékek hatásairól, összetételéről, illetve a diéták eredményességéről – írta meg korábban a 24.hu. A vállalkozás együttműködött a hatósággal és elismerte a jogsértést, így végül 40 millió forintra mérsékelték a korábban kilátásba helyezett bírságot.
A növekedés.hu most arról ír, hogy a bírság kiszabása után az Update-termékek forgalmazója, a Free Group Kereskedelmi Zrt-re átkeresztelt egykori Norbi Update Lowcarb Zrt. részletfizetést kért és kapott is a 40 milliós bírság befizetésére, ám azután, hogy a legelső részletet sem teljesítette időben, a társaságra mintegy 23 millió forintos végrehajtási bírságot is kiszabtak.
„Tekintettel arra, hogy a vállalkozás nem teljesítette a törvényben előírt fizetési kötelezettségét, a GVH a végrehajtás foganatosítását átadta a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak” – közölte a lap megkeresésére a GVH, aminek jelenleg nincs információja a kiszabott bírság, illetve végrehajtási bírság behajtásáról, vagy a végrehajtás sikerességéről.
A Norbi Update atyja, Schobert Norbi korábban beszélt arról, hogy a szerinte túlzottan szigorú EU-s szabályoknak is köszönhető, hogy a cégét megbüntették. Erre válaszul a GVH most közölte, hogy a legutóbbi eljárásban megállapított és a vállalkozás által is elismert, megtévesztő magatartások egy része – így a megalapozatlan piacelsőségi állítások, illetve a termékek egyes lényeges jellemzőinek jogsértő elhallgatása – nem volt összefüggésben az élelmiszerekre vonatkozó uniós ágazati szabályozással.
A nemzeti versenyhatóság vizsgálata korábban feltárta, hogy a Norbi Update életmódrendszert, illetve az Update termékek népszerűsítését célzó, a forgalmazó közösségi oldalán közzétett videók több szempontból is tisztességtelennek minősültek a fogyasztókkal szemben. A GVH szakemberei bő egy éves időtartamot vizsgálva összesen 280 videóbejegyzést néztek át és arra jutottak, hogy azok megtéveszthették a fogyasztókat a termékek összetételéről, hatásairól, a cég piaci pozíciójáról, illetve egy termék esetében annak forgalmazhatóságáról. A videók megalapozatlanul hirdették az Update termékeket egészségre ható tulajdonságra, valamint betegségek megelőzésére, kezelésére utaló állításokkal (pl. „elmúlik a cukorbetegség, elmúlik a magas vérnyomás”). A megtévesztő, egészséggel kapcsolatos állítások egyúttal megsértették az élelmiszerek reklámozására vonatkozó uniós szabályozást is. A posztok emellett megtévesztő állításokat tettek az Update termékek összetételével kapcsolatban (pl. „cukormentes, csökkentett a szénhidráttartalma”), valamint megalapozatlanul állították a cég piacelsőségét.
A lap kereste Schobert Norbit is a legújabb fejleményekkel kapcsolatban, de a cikk megjelenéséig nem reagált.