Belföld

Megvizsgálták, és döntöttek: marad a népligeti felüljáró 2035-ig

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu

A vártnál pozitívabb eredménnyel zárult a népligeti felüljáró állapotára vonatkozó vizsgálat; a szakemberek megállapításaira támaszkodva a városvezetés azt javasolja, hogy a felüljárón olyan munkálatokat végezzenek el, amelyek révén az 2035-ig megmaradhat – közölte a Főpolgármesteri Hivatal hétfőn az MTI-vel.

A felüljáró jövője ezzel 2035-ig lenne biztosítva; az ehhez kapcsolódó munkálatok tervezési és engedélyeztetési folyamata 2024-ben, az élettartam-hosszabbító beruházás 2025-ben valósulhat meg a tervek szerint – írták.

A Főpolgármesteri Hivatal úgy látja: hosszú távon az előzetes vizsgálatok szerint szintbeni csomópont lehet a valódi alternatíva, amely képes dinamikusan és biztonságosan elvezetni a teljes forgalmat, miközben lehetőséget ad a zöldfelületek növelésére és a teljes körű akadálymentesítésre is.

Emlékeztettek arra, hogy a felüljáró állapotának felmérése érdekében az építmény megbontásával járó vizsgálatokra volt szükség. A felüljáró érintett szakaszán a burkolat, a szalagkorlát, a szegély és a dilatációk elbontása után két hossztartó hídgerendát emeltek ki.

A laboratóriumba szállított mintákat átfogó műszaki vizsgálat során ellenőrizték. A műszaki felmérés során meghatározták, hogy a híd milyen mértékben terhelhető, és azt is, hogy milyen további beavatkozásokat szükséges elvégezni rajta. A helyszíni vizsgálatok befejezése után ideiglenes jelleggel helyreállították és javították a megbontott vasbeton felületeket, hogy megakadályozzák a további állagromlást.

Vitézy szerint gyanús itt pár dolog

Vitézy Dávid, korábbi államtitkár nem burkolt kritikát fogalmazott meg azzal kapcsolatban, hogy biztonságosnak találta a főváros a felüljárót. Mint írja, egy “főútvonali felüljárón súlykorlátozást és buszok letiltását és elterelését általában alapos műszaki vizsgálatok alapján és nem azok előtt szokták megtenni. De ha már óvatosságból mégis ez történik, a vizsgálatnak nem szabadna 22 hónapig tartani (!). Most mégis így történt. Kivéve persze, ha valójában a parlamenti választások előtt 3 hónappal nagy hírverés mellett tett intézkedés, a buszok és más nehezebb járművek letiltása valójában azért történt, hogy a főváros nehéz anyagi helyzetét a felüljáró állapotával illusztrálhassa a városvezetés.” Hozzátette: akárhogy is, “teltek a hónapok, a téma feledésbe merült, majd most, hogy az Üllői út forgalmi rendjének átalakítása miatt a 100E reptéri busz dugóba került és valamit lépni kellett, láss csodát, hirtelen felgyorsult a folyamat, megtörtént a mintavétel és kiderült, hogy a felüljáró mégiscsak elbírja a buszokat.”

A szakértők arra jutottak, hogy a felüljáró vizsgált tartószerkezeteinek – főtartó, támaszkereszttartó, fejgerenda – betonminősége a külső megjelenés ellenére jó minőségű, a korrózió mértéke jelenleg még nem okoz teherbírási problémát, de tízéves távlatban már jelentkezhetnek állékonyságot befolyásoló károsodások – ismertette a Főpolgármesteri Hivatal.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) arról tájékoztatta hétfőn az MTI-t, hogy visszatérhetnek a buszok a népligeti felüljáróra, miután a vizsgálatok azt igazolták, hogy biztonságosan használható az építmény.

Keddtől visszavonják az ideiglenesen bevezetett súlykorlátozást, a 100E repülőtéri expressz ismét a felüljárón keresztül közlekedik a pesti belváros és a Liszt Ferenc-repülőtér között. A felüljárón keddtől a tehergépjárművekre 12 tonnás korlátozás lesz érvényben – közölte a társaság.

A budapesti dugókról épp pár napja készítettünk interjút:

Kapcsolódó
Balogh Samu: A dugókat megakadályozni képes ötleteinket a kormány lehúzta a napirendről
Milyen jövő vár a Nyugati téri felüljáróra és társaira? Miért nem lehet jelenleg rendezni a sorsukat? És miért születtek meg egyáltalán? Balogh Samu várostervezővel, a főpolgármester kabinetfőnökével beszélgettünk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik