Belföld

Pintér Sándor törvényjavaslatot nyújtott be az iskolai szegregáció ellen

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu
Az uniós pénzekért pénzelvonás jár majd a hátrányos helyzetű gyermekek átlagtól eltérő elkülönítéséért.

A „köznevelés területén alkalmazandó diszkriminációellenes intézkedésekről” szóló törvényjavaslatot nyújtott be Pintér Sándor azért, hogy teljesíthetők legyenek az uniós vállalások. A belügyminiszter szerint

a hátrányos helyzetű tanulók oktatási eredményeinek javulása, kompetenciafejlesztésének növelése érdekében

a jövőben ellenőrizni kell, hogy az általános iskolákban a hátrányos helyzetű gyermekek aránya eltér-e jelentősen a települési átlagtól. Ha igen, az általános iskola fenntartója a következő évben csökkentett összegű támogatást kap. A javaslat

10 százalékkal csökkentené a költségvetési támogatásukat azoknak az általános iskoláknak, amelyekben (a több általános iskolát magában foglaló településeken) a hátrányos helyzetű tanulók aránya több mint 20 százalékponttal alacsonyabb, mint (a  törvény hatálybalépésekor, valamint a következő tanév elején) a meghatározott átlagos arány a településen, ahol az általános iskola működik.

10 százalékos elvonás járna akkor is, ha a települési átlaghoz képest több mint 15 százalékponttal alacsonyabb a hátrányos helyzetű tanulók aránya a törvény hatálybalépését követő második évben indult tanévben, valamint az azt követő tanévek elején.

A Pintér Sándor törvénymódosításának egyértelmű célja annak előírása, hogy ha

a fenntartók a feladatellátási hely tekintetében átszervezést hajtanak végre, új feladatellátási helyet, iskolát stb. hoznak létre, akkor különös figyelmet fordítsanak a hátrányos helyzetű gyermekek arányának egyenletes eloszlására.

A törvény hatálybalépéséről, az átmeneti rendelkezésekről külön törvény rendelkezik majd.

Korábban a Népszava írt arról, hogy az elmúlt években jelentősen nőtt az iskolai szegregáció a hátrányos és a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek körében. A lap az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) Közgazdaságtudományi Intézetének 2021-es kiadványa alapján azt írta, 2010 és 2020 között a hátrányos helyzetű tanulóknak 27,2-ről 40,7-re, a halmozottan hátrányos helyzetű tanulóknál 29,2-ről 37,5-re nőtt az úgynevezett szegregációs index (minél magasabb az index, annál nagyobb az iskolai elkülönülés).

Frissítünk!

DK: Az Orbán-kormány csak erősítette az iskolai szegregációt

Az Európai Parlament (DK által is támogatott) állásfoglalásában felszólította az uniós tagállamokat – így  Magyarországot is -, hogy sürgős intézkedésekkel számolják fel az iskolai szegregációt. Az ellenzéki párt szerint az elmúlt évtizedben annak dacára nem javult a helyzet, hogy az EU jelentős támogatást adott erre a célra.

A DK szerint a roma gyermekek iskolái gyakran különálló, leromlott épületekben működnek, a roma diákokat pedig elválasztják a nem roma társaiktól. A párt szerint a roma szegregáció felszámolására szánt uniós pénzek nagy részét ellopták vagy eltüntették, miközben a kormány a milliárdos elitnek magániskolákat épít. A DK elkötelezett az esélyegyenlőséget biztosító iskolarendszer, az erős állami oktatás mellett, amelyben minden gyermek egyformán fontos.

Kapcsolódó
L. Ritók Nóra: Fel kellene hagynunk a szegények hibáztatásával
Az iskola képtelen arra, hogy megtörje a nemzedékről nemzedékre öröklődő nyomort. Interjú L. Ritók Nórával, az Igazgyöngy Alapítvány vezetőjével.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik