Belföld

889 millió forint közpénz ment el 40 ezer társasjátékra, rejtély, hol lehetnek

24.hu
24.hu
A Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány csaknem 900 millió forint közpénzt kapott egy turisztikai társasjátékhoz. A terv az volt, hogy 40 ezer szálláshelynek osztják ki őket. A játékot gyártó kft. termékfejlesztője lapunknak azt mondta: 110 millió forintért gyártották le a megrendelt 40 ezer játékot, amik végül nem szálláshelyekre kerültek, hanem oktatási intézményekhez és családokhoz, de részleteket erről az Oktatási Hivatal volt elnöke, a turisztikai ügynökség volt vezérigazgató-helyettese által vezetett alapítvány nem árul el. Annyi biztos, hogy az interneten többen 3000–5000 forintért árulják (olykor bontatlanul) a meglehetősen bonyolult társasjátékot, aminek darabja 22 ezer forintjába került az államnak.

Turisztikai társasjáték támogatása címen 888 956 000 forintot kapott a Princzinger Péter vezette Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány (MTSZA) a Magyar Turisztikai Ügynökség alá tartozó Kisfaludy 2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt.-től, de az előzetes tervek ellenére végül a szóban forgó játékot nem szálláshelyek kapták meg. Az alapítvány nyáron megjelent 2022-es beszámolója alapján egyébként is csak 8 831 társasjátékot osztottak ki, miközben negyvenezer darabot gyártatott le az MTSZA.

Először az alapítványt és annak vezetőjét kerestük meg kérdéseinkkel, a többi között arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen társasjátékok ezek, kik kapták meg, mely cégekkel kötöttek szerződést. A szövetség egyetlen mondatban válaszolt, és még a játék nevét sem árulta el:

A Kisfaludy 2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. támogatásának köszönhetően összesen 40 000 db turisztikai társasjáték készült, amelyeket gyermekek, családok, valamint oktatási intézmények kapnak/kaptak meg térítésmentesen.

Princzinger Péter: Oktatástól a turizmusig

Az alapítványt vezető Princzinger Péter hosszú évek óta az állami szférában dolgozik vezető beosztásban. Volt az Országos Felsőoktatási Felvételi Iroda igazgatója, majd még Pokorni Zoltán oktatási minisztersége idején az Educatio Közhasznú Társaság ügyvezető igazgatójaként tevékenykedett, és volt az ELTE oktatási igazgatója is. 2011-ben kinevezték az Oktatási Hivatal élére. A jogász végzettségű szakember 2016 tavaszától 2017 őszéig a Magyar Turisztikai Ügynökség fejlesztési-, majd általános vezérigazgató-helyetteseként dolgozott, 2017 őszétől a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány elnöke. A pályáját sportjogászként kezdő Princzinger vezeti a Magyar Kerékpáros Szövetséget is.

Máthé Zoltán / MTI Princzinger Péter, a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány elnöke.

Az interneten aztán rábukkantunk az AdvenTourist Természeti Kincseink társasjátékra, amelyen látható a Magyar Turisztikai Szövetség logója és a gyártó neve is.

A játék lényege, hogy a játékosok utazási ügynökséget alapítanak, látnivalókat fejlesztenek, turistákat kutatnak fel, és egyre emelik szolgáltatásaik színvonalát. Egyszerre 2–5 játékos tudja használni, az átlagos játékidő akár 1–2 óra is lehet. Tízéves kortól ajánlják kipróbálásra.

Kellermayer Sándor, a játékot gyártó Promitor Kft. termékfejlesztője a 24.hu-nak elmondta, cégük nem volt kapcsolatban a Magyar Turisztikai Szövetséggel, a társasjáték fejlesztője, a Gladiator Games Kft. kereste meg őket. „A cég megadott egy specifikációt, megkérdezték a javaslatainkat, mi pedig többet is felvázoltunk. Majd készítettünk egy árajánlatot, amit el is fogadtak” – idézte fel. A játékot kétféleképpen alkották meg, de különbség igazán csak a grafikában volt.

Összesen 20–20 ezer darab társasjátékot gyártottunk le, ezekért nagyságrendileg 110 millió forintot számláztunk ki

– mondta Kellermayer. Hozzátette: számukra a megrendelés végül nem sült el jól, mivel időközben nagyon megugrottak a nyersanyagárak.

„Érdeklődtünk, hova helyeznének el 40 000 játékot a magyar piacon. Az volt a válasz, hogy egy-egy darabot kap minden magyarországi szálláshely. Így a játéknak igazából nem volt eladási ára, alapvetően ajándék, promóció volt” – nyilatkozta a termékfejlesztő. Megemlítette azt is, hogy szerették a projektet, mert egy magas színvonalú, profi játékot készíthettek el, mind tartalmilag, mind anyaghasználatban.

Írásban kerestük a játék fejlesztőjét, a Gladiator Games Kft.-t is, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak kérdésinkre. A Magyar Turisztikai Szövetségnek pedig további kérdéseket küldtünk, érdeklődtünk arról is, hogy miért nem szálláshelyekre osztották végül ki a társasjátékokat. Kértük, árulják el, mely oktatási intézmények kaptak az AdventTouristból, és összesen hány darabot osztottak ki, illetve hány van még az alapítványnál. Cikkünk megjelenéséig nem reagáltak.

Hol lehetnek a játékok, és miért lett ilyen drága?

Kellermayer Sándor válasza több kérdést is felvet: egyrészt nehezen érthető, hogy az eredeti tervvel ellentétben miért nem szálláshelyek kapták a társasjátékokat, de talán ennél is homályosabb, hogy miért kapott 889 millió forint támogatást a turisztikai szövetség egy olyan társasjátékra, amit a gyártó 2021-ben ennek a töredékéért gyártott le.

A játékpiacot ismerő forrásunk szerint az összeg már csak azért is kiugró, mert a projektbe nem vontak be kereskedőt, pedig általában annak költsége teszi ki az ár 40–60 százalékát. Elmondása szerint általában a játék tervezője a gyártási díj 10 százalékát szokta megkapni, míg a grafikáért a gyártási díj nagyjából 3 százalékát fizetik ki.

Mostanában a magyarországi rendezvényeken és plázákban rendszeresen találkozni a Magyar Turisztikai Szövetség sátrával és a Kajla turisztikai program csapatával.  Legutóbb egy ilyen rendezvényen boldog-boldogtalannak osztogattak két, komoly méretekkel bíró társasjátékot

– olvasható Tokár Géza felvidéki politológus tavaly májusi Tumblr-bejegyzésében. Tokár kérdésünkre elárulta, az egyik esztergomi ünnepségsorozaton osztogattak a játékból, és mivel ingyen, elég nagy volt rá a kereslet. Azokon a standokon tűnt fel, ahol a kajlás gyermekfoglalkozásokat is tartották.

Tokár szerint az AdvenTourist meglepően bonyolult játék, nem véletlenül díszeleg az oldalán a 10 év felettieknek korajánlás és a 60 perces játékidő. „Ehhez képest promóajándékként osztogatni kicsit kontraproduktív, hiszen viszik mint a cukrot, de ha valakinek ez az első «hardcore» társasjátékos élménye, akkor a tizennyolc oldalas szabálykönyv alapos átolvasása és a betanulójáték eléggé sokkoló élmény lehet a számára” – írta. Ezek után pláne nehezen érthető, miért oktatási intézményekbe osztották ki a társasjátékokat, miért nem szálláshelyekre, ahol valóban lehet pár órája egy-egy csapatnak társasozni.

Az ingyenes játékot, melynek darabja 22 ezer forintjába került az adófizetőknek, egyébként már több helyen árulják az interneten, általában 3000–5000 forintért lehet megvásárolni. Akad olyan is, melyet bontatlanul.

Csak a Marketplace oldalán nagyjából húsz darabot találtunk.

Egy Facebook-bejegyzés szerint egyébként a kecskeméti plázában is osztogatták a játékot, csak egy kérdőívet kellett kitölteni hozzá.

Milliárdos mínusszal zárta az alapítvány 2022-t

Az I. kerületi Szilágyi Dezső térre bejegyzett Magyar Turisztikai Szövetség beszámolója szerint az alapítvány 1 milliárd 171 millió forint veszteséggel zárta a tavalyi évet. Ez nagy zuhanás az előző évhez képest: 2021-ben még másfél milliárd forint volt az adózott eredményük. A veszteség annak ellenére keletkezett, hogy a bevételek közel félmilliárd forinttal, 12,5 milliárdra nőttek az előző évhez képest, és támogatásokkal alaposan kibélelték az alapítványt, 11,7 milliárd forint landolt náluk. A G7 a napokban számolt be arról, hogy az általuk Orbán Ráhel köréhez sorolt Magyar Turisztikai Szövetség Alapítványt a Szerencsejáték Zrt. is felkarolta: az elmúlt öt évben az állami cég leányvállalata által kiosztott támogatások harmada náluk landolt.

Az alapítvány beszámolója szerint a támogatásuk nagyobb része, 6,9 milliárd a bankok SZÉP-kártya után fizetett jutalékából származik, egyik jelentős tétele pedig a társasjátékra megítélt 889 millió forint. Kapott a szövetség 2022-ben még

  • 952 millió forintot szakmanépszerűsítésre,
  • 800 milliót magyarországi útikönyvek támogatására,
  • 761 milliót várak, kastélyok népszerűsítésére,
  • 617 milliót várprojekt támogatásra.

Ami a költségeket illeti, a kiadások a támogatásoknál is jobban nőttek, 10,4 milliárd forintról több mint 13,6 milliárdra, itt keresendő a veszteség magyarázata. Az anyagjellegű ráfordítások 1,4 milliárddal bővültek 2022-ben az előző évihez képest, az egyéb ráfordítások pedig 1,6 milliárddal. Az utóbbin belül

889 millió forint értékvesztést tüntettek fel a beszámolóban, ami fillérre egyezik a társasjátékra kapott összeggel.

A szöveges kiegészítésben említik, hogy „az év közben beszerzett társasjátékokra értékvesztés elszámolás történt”, de ennek összegét ott nem jelzik, csak a december végi készletállomány nagyságát adják meg.

Az alapítvány beszámolójából kiderül az is, hogy a személyi jellegű ráfordítások is megugrottak, egy év alatt 419 millióról 542 millióra nőttek. A kuratóriumi elnök, Princzinger Péter 2022-ben összesen 20 millió 850 ezer forint juttatásban részesült, vagyis az alapítványtól havonta 1 millió 700 ezer forintot vehet fel. A kuratórium 11 tagból áll, köztük van Czene Attila olimpiai bajnok úszó, korábbi sportállamtitkár, Légli Ottó borász, továbbá az Somlyai Zoltán, aki a Tiborcz István (Orbán Ráhel férje) érdekeltségébe tartozó BDPST Hotel Management Zrt. vezérigazgatója, és egy időben a cég tulajdonosa is volt. A kuratóriumi tagok tavaly összesen 74 millió forintot vettek fel munkájukért.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik