Belföld

Szabad Európa: Lázár elrendelte a vasúti fővonal felújítását, de pénz nincs rá

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

Miután kiderült, hogy a sínek rossz állapota miatt korlátozták a vonatok sebességét, Lázár János építési és beruházási miniszter elrendelte a „legjobb, legkomplexebb beavatkozás végrehajtását” a Budapest–Győr–Hegyeshalom vasútvonalon – írja a Szabad Európa. Pénzt ugyanakkor a miniszter nem rendelt a munkálatokhoz – tették hozzá.

A lap úgy tudja, hogy Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója és Lázár között többszöri levélváltás folyt az ügyben. A vezérigazgató arra kérte a minisztert, hogy szerezzen forrást a pénzügyminisztertől, különben elmarad az összes, jövőre tervezett felújítás.

A Szabad Európa szerint ennek azt lehet a következménye, hogy a jelenleg alkalmazott sebesség 20–40 km/órával csökkenni fog.

Az új sebességkorlátozás pedig nemcsak a mellékvonalakat, hanem a megyei jogú városokat összekötő fővonalakat is érintheti, és veszélybe kerülhet a 120 km/óra feletti, emelt sebesség bevezetése a magyar vasúti pályahálózaton.

A MÁV-nak a teljes vasúti pályahálózat több mint hétezer kilométerének karbantartására és a szükséges felújításokra 42 milliárd forint áll rendelkezésére. Ebből 21,5 milliárd forint felújításra és 20,5 milliárd forint karbantartásra – részletezte a lap. A Budapest–Győr–Hegyeshalom vasútvonal érintett, huszonöt kilométeres szakaszán viszont 32,5 milliárd forintba kerül a most elrendelt beavatkozás – tették hozzá.

A Budapest–Hegyeshalom vonalon egyébként – egy másik szakaszon – jelenleg is jelentős felújítási és korszerűsítési munkák folynak. A MÁV még 2020 júliusában jelentette be, hogy 19 milliárd forintot nyert az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) keretéből, amihez 5,2 milliárd forint magyar önrész társult, így összesen 24,2 milliárd forint értékben írtak ki közbeszerzést. A Magyar Nemzet 2021 januárjában meg is írta, hogy a tendert az R-KORD Kft., vagyis Mészáros Lőrinc cége nyerte el.

A MÁV közölte, hogy a fejlesztések eredményeképpen tizenöt perccel csökken a vonatok menetideje. A fejlesztés határidejét a vasúttársaság akkor „várhatóan 2023 augusztusára” tette, ám a Szabad Európa szerint egyelőre csak a Győr–Hegyeshalom szakasz műszaki próbája történt meg, az üzembe helyezés év végére várható. A MÁV a lap kérdésre azt közölte, hogy a munkálatok nem késésben vannak, hanem „átütemezték őket”.

A teljes műszaki tartalom kiépítésére 2024 szeptemberéig kerül sor, „a szakaszolásnak köszönhetően a vonatforgalom a teljes vonalon jelentősebb akadályoztatás nélkül fenntartható lesz” – írták.

A Közlekedő Tömeg  nemrég foglalkozott az érintett vonalon található Biatorbágy–Szárliget vasúti szakasz állapotával. Ők pár nappal ezelőtt az írták:

A vasúti pályát az elmúlt negyven évben senkinek sem jutott eszébe karbantartani, ezért a vasúti síneket a vasbeton „talpfákhoz” rögzítő, akkoriban még fából készült csavartiplik egyszerűen elporladtak.

A MÁV a Szabad Európának küldött válaszlevelében hangsúlyozta, hogy az érintett szakasz „javítása nem a kérdéses CEF-projekt része, ugyanakkor a beruházás által elérhető menetidő-rövidülést – a hibák kijavításáig – természetesen befolyásolhatja”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik