Belföld

Vizsgálódik a versenyhivatal a Booking.com késedelmes fizetéseinek ügyében

Thiago Prudencio / SOPA Images / LightRocket / Getty Images
Thiago Prudencio / SOPA Images / LightRocket / Getty Images
Panaszeljárás keretében.

Vizsgálódik a Gazdasági Versenyhivatal a Booking.com késedelmes fizetéseinek ügyében – értesült a 24.hu. Mint azt korábban több cikkben megírtuk, a Booking.com nagyjából másfél hónapja nem utalja át a szállásadóknak járó összegek egy részét. A probléma nemcsak Magyarországon okoz bosszúságot sok magánszállásadónak, de sajtóértesülések szerint más európai országokban, például Nagy-Britanniában és Svédországban is hasonló a helyzet. Magyarországi szállásadókkal folyatott beszélgetéseink alapján úgy tűnik, hogy a szomszédos országokban is gyakoriak a fizetési anomáliák.

A holland szolgáltató legutóbb augusztus elejére ígérte a tartozások rendezését, és a múlt hétvégén több szállásadó jelezte, hogy meg is kapta a kifizetési bizonylatát. Sokan emiatt arra számítanak, hogy hamarosan rendezik az összes elmaradást. A szállásadók tájékoztatása szerint többen már a hét elején hozzájutottak a pénzükhöz, volt, aki több millió forintos hátralékot kapott meg a bankszámlájára egy összegben. A szállásadói fórumokon azonban az is kiderült, hogy nem mindenki ilyen szerencsés: a legtöbben továbbra is várnak a pénzükre, és akadtak olyan, több apartmanházat üzemeltető szállásadók is, akik csak bizonyos szálláshelyeik után kapták meg a tartozások összegét, más szálláshelyeik esetében azonban továbbra is várnak a kifizetésre.

A 24.hu a múlt héten számos hazai érintettel beszélt: a szállásadói extranet rendszerben a kifizetés ígért dátuma gyakran napról napra változott. Volt olyan szálláshely, ahol július 24-e után július 27-e, később augusztus 3-a, ezt követően augusztus 10-e, most pedig már szeptember 1-je szerepel.

A Booking.com többfajta fizetési megoldást kínál a partnereinek. Ezek közül azok érintettek a késedelemben, akik azzal bízzák meg a szolgáltatót, hogy a foglalások teljes összegét előre szedje be a vendégektől. A probléma más fizetési módokat nem érint. A szolgáltató korábban „tervezett karbantartással” indokolta a késedelmet.

Kedden kérdéssel fordultunk a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH), hogy megtudjuk, folytatnak-e vizsgálatot a Booking.com kereskedelmi gyakorlatával és a jelenlegi panaszokkal összefüggésben. Válaszlevelükben azt írták: a versenyhatóság az idén eddig összesen 26 darab panaszt kapott a Booking.com-mal kapcsolatban, és ebből 13 bejelentés vonatkozott a szállásdíjak ki nem fizetésére.

Mindezek alapján az ügyben panaszeljárás van folyamatban, a GVH vizsgálja az ügy részleteit, és indokolt esetben fellép a magyar szállásfoglalók és szállásadók érdekében

– írta a versenyhatóság a lapunknak megküldött közleményben. Ezzel együtt arra hívták fel az érintettek figyelmét, hogy a jogviták kezelésére elsősorban a szolgáltatóval egyeztetve (panaszt benyújtva), békéltető testület bevonásával, illetve bírósági úton van lehetőségük.

Yuriko Nakao / Getty Images

A GVH emlékeztetett arra is, hogy 2020 tavaszán egyszer már fellépett a Booking.com üzemeltetőjével szemben, amikor több vonatkozásban is jogsértőnek találta a holland multicég kereskedelmi gyakorlatát. A versenyhatóság akkor „minden idők legmagasabb hazai fogyasztóvédelmi bírságát” – 2,5 milliárd forintról volt szó – rótta ki a Booking.com holland üzemeltetőjére, amelynek a Versenytanács döntés nyomán módosítania kellett a jogsértő gyakorlatait. A hatóság tájékoztatása szerint ebben az ügyben jelenleg is utóvizsgálat van folyamatban. Most azt vizsgálják, hogy a Booking.com maradéktalanul eleget tett-e a GVH Versenytanácsa 2020-as döntésének. A GVH akkor azt állapította meg, hogy

a cég megtévesztően hirdette egyes szálláshelyeit ingyenes lemondási lehetőséggel, valamint agresszív, pszichés nyomással késztetett mihamarabbi foglalásra.

A továbbra is akadozó kifizetések miatt újra megkerestük a Booking.com sajtókapcsolati irodáját. Szerettük volna megtudni, hogy

  • a „tervezett karbantartás” az előzetes elképzelések szerint alakul-e, vagy voltak váratlan fennakadások?
  • Mi okozta, hogy a kifizetési határidőket újra és újra megváltoztatták?
  • Milyen technikai problémákkal szembesültek a karbantartás során?
  • Mire számíthatnak a még mindig kifizetésre várakozó magánszállásadók?
  • És mikorra lehet számítani arra, hogy a multicég minden késedelmes fizetését megnyugtatóan rendezi?

A Booking.com válaszlevelét változtatás nélkül közöljük:

Elnézést kérünk minden olyan szállásadótól, aki a tervezett rendszerkarbantartás miatt még mindig vár a kifizetésre, és szeretnénk megnyugtatni őket, hogy folyamatosan dolgoztunk a kintlévőségek feldolgozásán. Partnereink többsége már megkapta a kifizetést, és teljes mértékben megértjük a még mindig várakozó partnerek csalódottságát. Néhány esetben előre nem látható technikai problémák merültek fel, amelyeket csapataink gyorsan megoldanak.

Hétvégi lapértesülések szerint a Booking.com ügyében a Magyar Turisztikai Ügynökég (MTÜ) is megmozdult. A szervezet levélben kereste meg a szálláshely-szolgáltatókat, és arra kérte őket, hogy kérdőív kitöltésével adjanak visszajelzést a helyzetükről. Szerettük volna megtudni, hogy az MTÜ a kérdőívvel pontosan milyen körben és mit mér, illetve jutottak-e bármilyen eredményre az elmúlt napokban. Kérdéseinkre cikkünk megjelenéséig nem kaptunk válaszokat, de amint megérkeznek, frissítjük cikkünket.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik