Meglepő eredményre jutott a G7, miután megvizsgálta, hogy mennyit költöttek a spanyolországi pártok a választásokat megelőző időszakban Facebook-hirdetésekre és hogy ez milyen volumenű online marketingkiadást jelentene az ötödakkora Magyarországon. A július 23-ig – tehát a voksolásig tartó 30 napban – a közel 50 milliós spanyol piac
- legnagyobb politikai hirdetője a kormányon lévő szocialista párt (PSOE) volt, amely 120 millió forintot (318 ezer eurót) tapsolt el Facebook-reklámokra.
- Második helyen végzett a választásokat amúgy másfél százalékponttal megnyerő Néppárt (PP), akik 96 millió forintnak megfelelő összegben (252 ezer euró) hirdettek 745 különböző reklámot.
- A két nagytól lemaradva a SUMAR nevű radikális baloldali szövetség – aminek a gerincét a kisebbik kormánypárt (Podemos) adja – 68 millió forintnyi (178 ezer) eurót égetett el.
- Érdekes, hogy a SUMAR-ral szinte megegyező eredményt elérő radikális jobboldali Vox mindössze 3600 eurót költött itt kampányra, igaz, ők 2019 tavaszán egy árva vasat nem fordítottak erre.
- A három nagy hirdető párttól kategóriákkal leszakadva következnek a regionális-etnikai pártok, úgymint a katalán ERC (22 ezer euró – 8 millió forint) vagy éppen a kanári-szigeteki koalíció (CCa; 8400 euró – 3 millió forint).
Lakosságszámát tekintve Magyarország kevesebb mint ötödakkora, mint Spanyolország, tehát ennyivel kevesebb ember elérését kell megoldania a politikának. Míg Spanyolországban 2023 júliusában országos választási kampány dübörgött, amelynek végén 70,5 százalékos részvétellel zajlottak a választások, addig Magyarországon elkezdődött a nyaralások ideje és ezzel a politikai uborkaszerzon.
Ehhez képest volt némileg meglepő a magyar adat, amely szerint a fideszes, kormányközeli üzeneteket közvetítő Megafon – kiegészülve a Kommentár Alapítvány oldalával (Tranzit) – ugyanebben az időszakban több mint 70 millió forintot költött véleményvezérei mondandójának népszerűsítésére. Jóhiszemű 380-as euró árfolyamon számolva ez durván 185 ezer eurós marketingköltés – írta a G7.
A spanyolországi pártok a választások utolsó hetében valóságos tűzijátékot rendeztek a Facebookon, azonban – ahogy arról július 10-én már beszámoltunk – volt olyan hete is ennek a kampánynak, amikor a két spanyol kormánypárt (PSOE + Sumar) a Megafon költéseinek mindössze 80 százalékát tudta felmutatni.