Belföld

Németh Szilárd akadémiája beszerzett egy buszt fiatalok utaztatására a Veronában balesetező vállalkozás vezetőjének új cégétől

Mohai Balázs / MTI
Mohai Balázs / MTI
Czakó Tibor tavaly egy új, olaszos nevű céget alapított. A megrendelő, a Kozma István Magyar Birkózó Akadémia Alapítvány lapunknak azt írta: ők minden törvényi előírást betartottak.

Új, olaszos nevű céget alapított tavaly a Veronában balesetező buszos társaság vezetője, Czakó Tibor, a Kozma István Magyar Birkózó Akadémia Alapítvány pedig már be is szerzett egy buszt a Settebello Invest Vagyonkezelő Zrt.-től – tudta meg a 24.hu. A Settebello jelentése luxus expresszvonat, de az olasz vízilabda-válogatottat is szokták így nevezni. A közbeszerzési értesítő szerint a Németh Szilárd országgyűlési képviselő, Fidesz-alelnök által alapított Kozma István Magyar Birkózó Akadémia (KIMBA) egy legalább 56 fős buszt szeretett volna, mely 2012 decemberénél nem régebbi, és legfeljebb 650 ezer kilométert futott. A buszt végül 39 370 000 forintért vásárolták meg.

A közbeszerzési kiírásra egyetlen ajánlat érkezett, a negyedik kerületben bejegyzett Settebello Invest Zrt.-től. Az Opten adatai szerint a cég egyértelműen a Pizolit Kft. ügyvezetőjének, Czakó Tibornak a tulajdona, viszont a közbeszerzési értesítőben nem az ő, hanem az Agrárpályázatok oldal e-mail címe van megadva. A közbeszerzési értesítőben feltüntetett telefonszám szintén az Agrárpályázatok oldalát üzemeltető Agro-Assistance Kft. ügyvezetőjének, dr. Privóczki Zoltánnak az elérhetősége. Miután a cégközlöny szerint sem a két cégnek, sem a két vezetőnek nincsen semmi köze egymáshoz, így Privóczki Zoltántól próbáltuk első körben megtudni, milyen kapcsolat van közte és a közbeszerzésen nyertes cég, illetve Czakó Tibor között. A gazdasági mérnök, főiskolai docens Privóczki nem válaszolt a levelünkre, a telefont pedig többszöri próbálkozásunkra sem vette fel.

A KIMBA-tól viszont érkezett válasz, igaz, kérdéseink többségére nem reagáltak. Az kiderült, hogy

A Kozma István Magyar Birkózó Akadémia Alapítvány az ide járó akadémista fiatalok napi szállításának költséghatékony megoldása érdekében írt ki nyílt közbeszerzési eljárást – azaz olyan eljárást, amelyben bármely gazdasági szereplő tehet  ajánlatot – autóbusz beszerzésére vonatkozóan.

Mint írták: valamennyi törvényi előírást betartva, szabályosan folytatták le az eljárást, melynek során a céljuk az volt, hogy a lehető legjobb minőségű buszt vásárolják meg a rendelkezésükre álló fedezetből. „Kiemelt szempontunk volt a beszerzés és lesz az üzemeltetés során az akadémistáink és a közlekedésben résztvevők biztonsága” – tették hozzá.

Miután mostanáig semmilyen elmarasztaló ítélet nem született Czakó Tibor és cégei ellen, így valóban nincs jogi akadálya annak, hogy elinduljon közbeszerzéseken. A veronai baleset előtt nyert is közbeszerzéseket a Pizolit Kft.: egy 54,4 milliós megbízás jutott a cégnek a Honvédelmi Minisztériumtól, és bár a pályázat elbírálása a busztragédia előtt történt, a szerződést a HM már a baleset után kötötte meg a céggel, miközben a nyomozás még tartott. Igaz, addigra már Czakó Tibor akkor 71 éves édesanyja lett a kft. többségi tulajdonosa. Friss fejlemény egyébként az is, hogy Czakó Tibor közben a Settebello nevű cégével többségi tulajdonosa lett a Pizolit Kft.-nek. Mindenesetre a baleset óta egyetlen közbeszerzésen sem nyertek, de most az új céggel sikerült behúzni egyet.

A vásárlás jogi részére tehát választ kaptunk az akadémiától, ám az erkölcsi részét firtató kérdéseinkre nem. Nem reagáltak arra, tudtak-e arról, hogy kitől vásárolnak, nem kaptunk választ arra sem, nem érzik-e visszásnak, hogy egy olyan vállalkozó cégétől vásároltak buszt, akinek az engedély nélkül átalakított járművében Veronában 18 ember lelte halálát. Végül azt sem árulták el, pontosan milyen márkájú és mikori évjáratú buszt vásároltak.

Czakó Tibort is próbáltuk elérni a mobilján, valamint a Pizolit Kft.-n keresztül is, de nem jártunk sikerrel.

Molnár Edvárd / MTI A Vajdasági Birkózóakadémia épülete az átadási ünnepség napján Magyarkanizsán 2021. július 22-én.

Nyár végén perelhetik be Czakó Tibort

2017. január 20-án a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium tanulói és kísérői – tanárok, szülők, rokonok – egy, az iskola által szervezett sítúráról tartottak hazafelé, amikor Verona közelében autóbuszuk letért az útról, és fékezés nélkül az autópálya szalagkorlátjának hajtott, majd az egyik autópályahíd pillérének csapódva kigyulladt. A busz 56 utasa közül 18-an életüket vesztették, 26-an megsérültek. Csaknem öt évvel a tragédia után született meg a jogerős ítélet: 2021-ben a másodfokon eljáró bíróság hat évre ítélte V. Jánost, aki a tragédia idején az autóbuszt vezette.

A kirándulókat szállító jármű a Pizolit Kft. autóbusza volt, melyet a cég alkalmazásában álló két sofőr vezetett. (Kalmár Zoltán, a másik buszvezető a balesetben életét vesztette.) Az olaszországi nyomozáshoz készített szakértői jelentés szerint a buszt 53 személy szállítására vizsgáztatták le, ám engedély nélkül átalakították, beépítettek még egy sor ülést, így már 58 személy fért el benne. Szintén a szakértői vélemény tartalmazza, hogy egy 370 literes üzemanyagtartályt is beépítettek – ugyancsak engedély nélkül és műszakilag is szabálytalanul. 2017 februárjában a Pizolit Kft. ügyvezetője, Czakó Tibor közleményt adott ki, amelyben úgy fogalmazott: „a gyári leírások bizonyítják, a busz elől jobb- és baloldalon gyárilag üzemanyagtartályokkal van felszerelve.” Sándor Zsuzsa korábbi 24-es cikkében azt írja: természetesen a gyári leírás csak a gyárilag beépített tartályokat tartalmazza, de ez semmit sem bizonyít. Ellenben számos, az eljárás során készült fotó és szakértői vélemény bizonyította a póttartály utólagos és műszakilag sem megfelelő beépítését.

Három hónappal a baleset után Czakó Tibor a TV2-ben úgy nyilatkozott, hogy „hivatalosan” nem tudja, ki vezette a buszt, továbbá nem ismeri el, hogy apnoés volt a buszvezető. (Az alvási apnoe egy súlyos alvászavar, mely során a légzés alvás közben időről időre abbamarad, majd újra elindul.) Czakó nyilatkozatát azonban később maga V. János is cáfolta, amikor 2017 júliusában azt mondta: nem aludt el a volánnál, vagyis „nincs összefüggés a korábban napvilágra került alvászavara és a történtek között.” De cáfolta Czakó állítását a baleseti jegyzőkönyv is, amelyből kiderült, hogy a buszvezetőt korábban már felfüggesztették, ám mivel később egy szak- és üzemorvosi papírt is bemutatott a gyógyulásáról, újra engedték vezetni. A jegyzőkönyv szerint azonban a gyógykezeléséhez használt készülék és a szedett gyógyszerek miatt ezt nem tehették volna meg.

Az áldozatok hozzátartozói sérelmezték, hogy a járművet üzemeltető cég működését még csak fel sem függesztették, miközben itthon is folyt a nyomozás. Kérésüket azonban az összes hivatalos szerv elutasította. Eközben Czakó Tibor arról beszélt, hogy a hozzátartozók „pénzt akarnak kicsikarni gyermekük halálából.”

Az unokahúgát a balesetben elveszítő Szendrei Endre a 24.hu-nak korábban úgy fogalmazott: várják az írásba foglalt jogerős olaszországi ítéletet, és annak tükrében itthoni eljárásokat akarnak kezdeményezni. Miután Olaszországban az ítélet már 2021 végén megszületett, így most telefon megkérdeztük Szendrei Endrét, kezdeményeztek-e már eljárást Czakó Tiborral szemben.

Szendrei Endre elmondta, hogy még nem indult el az eljárás, de már minden szükséges dokumentumot összegyűjtöttek, lefordították az olaszországi ítélet indoklását, így az ítélkezési szünet után azonnal beadják a keresetet. Indítanak egy kártérítési pert is, de ezen kívül egy büntetőeljárást is kezdeményeznek.

Szeretnénk elérni, hogy a bíróság az olaszországi ítélet fényében mondja ki a Pizolit Kft. felelősségét is, illetve minden olyan személy felelősségét a cégnél, aki tisztában volt Varga János egészségi állapotával. A tanúvallomásokból az derült ki, hogy szinte mindenki tudott erről, és volt, aki rosszallását fejezte ki amiatt, hogy Varga Jánost és Kalmár Zoltánt küldték erre a hosszú útra. Ráadásul eredetileg nem is Varga Jánosnak kellett volna mennie Olaszországba, egy e-mailváltásban egy másik buszról és egy másik sofőrről volt szólt. Végül egy soha meg nem indokolt döntés miatt lecserélték a sofőröket, és Varga Jánosékat rendelte ki Czakó Tibor az útra.

Czakó Tibort egyébként egy évvel a tragédia után, 2018-ban három hónapra eltiltották a járművezetéstől és 60 ezer forint pénzbírság megfizetésére kötelezték, mert az 5-ös főúton a záróvonalon átlépve előzött egy forgalomból ideiglenesen kivont autóbusszal.

Marjai János / 24.hu A veronai autóbuszbaleset emlékhelye.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik