Belföld

Uniós pénz nélkül nem újul meg a MÁV „mostohavonala”, ahol 73 kilométer 2 óra

Marjai János / 24.hu
Marjai János / 24.hu
Nincs sok esélye az utolsó felújítatlan elővárosi szakasznak, de Csepreghy államtitkár szerint a helyzet máshol még rosszabb.

Kanász-Nagy Máté (LMP) arról kérdezte Lázár Jánost, mikor várható változás a Budapest-Lajosmizse-Kecskemét vasútvonalon, amely áthalad több olyan településen (Gyál, Ócsa, Dabas), ahonnan sokan járnak dolgozni Budapestre, ám az elővárosi szakaszok felújításából kimaradt. Szerinte az utasok katasztrofálisnak tartják a helyzetet (késés, túlzsúfolt vonat, incidensek), a Nyugatitól Lajosmizséig tartó 73 kilométeres út két órába telik az orosz dízelvonatokkal. (Erről később.)

Kanász-Nagy Máté idézte a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnökét, aki szerint ez a MÁV „mostohavonala”, noha óriási benne a potenciál, mert a főváros közelébe rengetegen költöztek az elmúlt években. Az ellenzéki politikus arra várt választ a közlekedési minisztertől:

  • hogyan értékeli a 142-es vasútvonal állapotát, annak fontosságára tekintettel,
  • milyen konkrét intézkedéseket akar tenni a helyzet rövid távú javítása érdekében,
  • dolgoznak-e a rekonstrukción, kapacitásbővítésen, a pályasebesség növelésén, a villamosítás fejlesztésén?

Az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára válaszában általánosságban kiemelte, hogy

az elővárosi közlekedés színvonala az ország többi vonalán tapasztaltakhoz képest jobb minőségű, köszönhetően az elmúlt évek fejlesztéseinek.

A Kecskemét-Lajosmizse- Kőbánya-Kispest vasútvonal fejlesztésének előkészítését elkezdték, az ügyet némileg hátráltatta, hogy a gyáli önkormányzat pert indított a kiadott környezetvédelmi engedély ellen, ám a bíróság a keresetet elutasította. Pénz csak az előkészítésre van,

hiányzik a megvalósításhoz szükséges uniós forrás.

Az ellenzék is hozzájárulhat a helyzet megoldásához, ha az uniós pénzek azonnali, teljes összegű kifizéséért lobbizik Brüsszelben – tette hozzá Csepreghy Nándor. 

Szerdán egyébként éppen azért késtek a vonatok a Budapest-Cegléd-Szolnok és a Budapest-Lajosmizse vonalon, mert meghibásodott egy Lajosmizséről a Nyugati pályaudvarra tartó vonat. A Mávinform azt írta, a szerelvény akadályozta a forgalmat Zugló és Kőbánya-Kispest között, megnőtt a menetidő, vonatkimaradásokra, rövidebb útvonalon közlekedő járatokra is számítani kellett.

Kapcsolódó

Ajánlott videó

Olvasói sztorik