Az Építési és Közlekedési Minisztérium foglalkozik a zéró tolerancia felülvizsgálatával – tudta meg a 24.hu. Az autóvezetés előtti alkoholfogyasztás teljes tilalmának esetleges lazítását ugyanakkor a Belügyminisztérium határozottan ellenzi.
A téma nem új, a zéró tolerancia 2008-as bevezetése óta szinte évről évre felvetődik az Európában a legszigorúbbak közé tartozó szabályozás megváltoztatása. Az utóbbi években leginkább a borászok sürgetik, hogy a jogalkotó engedélyezze az autóvezetést a kis mennyiségű alkoholt elfogyasztók számára. A 2008 előtti szabályozás 0,8 ezrelékes véralkoholszintig megengedő volt, azóta viszont a rendőr nem mérlegelhet, az ittas sofőrtől a helyszínen el kell venni a jogosítványát, azt, hogy mennyi időre, a későbbi vizsgálat dönti el.
Bock József és Varga Zoltán borász a 2023. márciusi Borkonferencián – melyet Gulyás Gergely kancelláriaminiszter nyitott meg – a szabályozás enyhítését kérte nyugat-európai és amerikai mintára. A Vinoport szakportál összefoglalója szerint a borkultúra védelmével, a „jótékony élettani hatású borfogyasztás” támogatásával, illetve a csökkenő fogyasztás ellensúlyozásával érveltek. Bock a kérdés társadalomlélektani vetületét is hangsúlyozta, azaz a bizalom megelőlegezését, megteremtését, mivel szerinte a magyar emberek felelős egyénként képesek lennének „viselkedni” egy a jelenleginél engedékenyebb megközelítés mellett is. Korábban hasonló gondolatokat fogalmazott meg a Varga Pincészet tulajdonosa is a 24.hu-nak adott interjúban, amelyben nonszensznek nevezte, hogy aki autóval megy étterembe, nem ihat meg egy pohár bort.
Varga és Bock sem tud azonban arról, hogy fellépésük nyomán a kormányon belül szó van a zéró tolerancia újragondolásáról.
Miután úgy értesültünk, a kormányzaton belül is felvetődött az ittas vezetés szabályozásának újragondolása, ám a témához eltérően viszonyul a közlekedési és a belügyi tárca, mindkét minisztériumnak kérdéseket küldtünk a zéró tolerancia esetleges eltörlésével kapcsolatban. Információnkat igazolni látszik, hogy bár a BM hírlapi kacsának nevezte azt a felvetésünket, hogy a kormány foglalkozott volna a kérdéssel, addig Lázár János minisztériuma megerősítette, hogy áttekintik az ittas vezetéssel kapcsolatos szabályozást.
A közlekedési tárca a hazai közlekedési kultúra, a közlekedési szabálykövetés növelését fontosnak tartja, ennek jegyében megkezdődött a közlekedési magatartást befolyásoló szabályok általános vizsgálata. A nemzetközi gyakorlat és szabályozás megismerése érdekében készülő felmérés érinti – a többi között – az ittas vezetéssel kapcsolatos szabályozási gyakorlatok összegyűjtését is
– írták. A minisztériumtól azt is megkérdeztük, hogy kik vesznek részt az erről szóló egyeztetéseken, illetve mi a tárca álláspontja az ügyben, de ezekre konkrét választ nem kaptunk. Annyit jegyeztek meg, hogy Lázár a július 11-i sajtótájékoztatóján beszélt a témáról. Lázár ezen az eseményen azt jelentette be, hogy felülvizsgálják a KRESZ-t, és a miniszter a B kategóriás jogosítvány megszerzésének átalakításról is beszélt, a zéró tolerancia ügyére azonban nem tért ki.
Pintér Sándor tárcája még annyit válaszolt, hogy a Belügyminisztériumban nem merült fel a zéró tolerancia eltörlése, és arról a kormány nem is tárgyalt – ez viszont nem mond ellent a közlekedési tárca feleletének, hiszen az utóbbinak még nincs kész javaslata, ami a kormány elé kerülhetett volna.
2020-ban Pintért írásban kérdezték a parlamentben a témával kapcsolatban, a belügyi tárca államtitkára válaszolt helyette, azzal: a szakmai szervezetek minden évben javasolják a jelenlegi szabályozási szigor enyhítését, de az – tekintettel az emberek véleményére – „nem támogatott”. Hozzátette: a kormány nemzeti érdeknek tekinti a közlekedési balesetek számának csökkentését, és e célt és az európai uniós ajánlásokat figyelembe véve fogalmazza meg közlekedéspolitikáját.
2020-ban Nagy István agrárminiszter a villányi bornapok megnyitóján viszont arról beszélt, hogy szeretnének párbeszédet, társadalmi vitát indítani a zéró tolerancia esetleges fellazításával kapcsolatban (ez adta az apropót Pintér megkérdezéséhez is), ám akkor a Kormányzati Kommunikációs Központ gyorsan kiigazította, mondván, hogy nem tervezik a szabályozás módosítását. Nagy véleményére most is kíváncsiak lettünk volna, de tőle nem kaptunk választ kérdéseinkre.
Nagy István kijelentése után a Napi.hu és a Pulzus Kutató reprezentatív közvélemény-kutatást készített a zéró tolerancia esetleges eltörléséről. A három évvel ezelőtti felmérésből kiderült, hogy a válaszadók 58 százaléka szerint a jelenlegi szigor megfelelő, és mindössze 17 százalék nyilatkozott úgy, hogy egy pohár sör vagy bor még beleférne vezetés előtt. Az emberek negyede pedig a „nem iszom alkoholt” lehetőséget választotta.
Orbán Viktor régen szólalt meg a témában: még 2010-ben a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének rendezvényén egy borász a zéró tolerancia visszavonására vonatkozó kérdésére azt válaszolta, terjesszenek ez ügyben beadványt a parlament elé. Akkor az ellenzék ezt úgy értelmezte, hogy a miniszterelnök az enyhítés mellett van, ennek jelét azonban azóta sem adta.
Folyamatosan csökken az ittasan okozott balesetek száma
Magyarországon az elmúlt években jelentősen csökkent az ittas járművezetők által okozott balesetek száma. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint amíg 2008-ban, a zéró tolerancia bevezetésekor még 2177 ittas vezető okozott balesetet, addig tavaly már csak 1192. Az idei év eleje is csökkenő tendenciát mutat: 2022 első három hónapjában 249 ittas járművezető által okozott baleset történt, a 2023. januártól márciusig tartó pedig időszakában 188.
A rendőrség 24.hu-nak küldött válaszából az is kiderül, hogy amíg 2018-ban 22 699 járművezetőnél mutatott pozitív eredményt az alkoholvizsgálat, addig tavaly ez a szám 16 925 volt. A már említett Borkonferencián Óberling József ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának vezetője a zéró toleranciára vonatkozó felvetésekre azt hangsúlyozta, hogy 0,5 ezrelékes véralkoholérték alatt senkit sem vonnak büntetőeljárás alá.
A vezetés előtti alkoholfogyasztás megítélése Európában országonként eltérő. A magyar turisták kedvelt úti céljai közül Horvátországban, Olaszországban és Görögországban is megengedőbbek a szabályok. Ez a gyakorlatban a 0,5 ezrelékes véralkoholszint tolerálását jelenti, és ez a helyzet Németországban is, míg Lengyelországban 0,2 ezrelék a limit. Csehországban, Romániában és Szlovákiában viszont hazánkhoz hasonlóan a zéró tolerancia elve érvényes.