Harmincmillió forintra bírságolta a Nemzeti Adatvédelmi Hatóság (NAIH) azt a budapesti szépségközpontot, amely megsértette az adatgyűjtési szabályokat, többek közt azzal, hogy még a vendégeit is lehallgatta – írja a hvg.hu.
Udvari Jesszika, a budlegal adatvédelmi szakértőjének ismertetése szerint NAIH azután kezdett el vizsgálódni, hogy több bejelentést kaptak, mely szerint a szépségközpont minden helyiségben (irodában, kezelőben, folyosón, recepción) kamerákat üzemeltet. A bejelentések szerint a menedzseri irodában mind a munkavállalókat, mind a vendégeket lehallgatják. A szépségközpontban összesen 32 kamerát telepítettek és működtettek, a bejárathoz, a folyosón, az irodában, az ügyfélváróban és még a kezelő-, illetve a diagnosztikai szobákban is.
A cikk szerint a vállalkozás a kamerás megfigyelésen túl jelentős mennyiségű személyes adatot is gyűjtött, illetve kezelt, beleértve az érzékeny információkat is, megsértve ezzel a GDPR és az Infotörvény több rendelkezését is. Mindkét esetben hiányoztak, vagy nem megfelelőek voltak a GDPR által előírt tájékoztatások és leírások, hiányzott a megfelelő hatásvizsgálat is. A szépségközpontnak az volt a gyakorlata, hogy arra kérték vendégeiket, adják meg ismerőseik nevét és elérhetőségeit, majd ezen adatok felhasználásával ingyenes kezelést ajánlanak az így megkeresett érintetteknek.
A vállalkozás nem adta meg a kamerák különböző helyeken való használatához a jogalapot, és a személyes adatokat az érintett személyek beleegyezése nélkül gyűjtötte. A NAIH által a helyszíni szemlén lementett kamerafelvételeken egyrészt a munkavállalók munkaállomásai voltak láthatóak, úgy, hogy minden egyes helyen láthatóak és hallhatóak a munkavállalók munkavégzés közben.
A NAIH egyébként még a döntés meghozatala előtt két alkalommal is 500 ezer, illetve 600 ezer forint bírsággal sújtotta a vállalkozást amiatt, mert az nem tett eleget a tájékoztatásnyújtási kötelezettségének, a hivatal kérdéseire válaszait csak késve és hiányosan küldte meg.