A kormány hivatalos oldalán korábban közzétett adatok szerint a brüsszeli szankciókról szóló nemzeti konzultációval kapcsolatos gyártási, előállítási költségek mintegy 2,7 miliárd forintra rúgtak. Azt már akkor sejteni lehetett, hogy a marketing célokra fordított összeg ennél jóval nagyobb lesz. Most a hvg.hu szúrta ki, hogy eddig mintegy tízmilliárd forintba került, és a vége még nem is látszik.
A portál idézi Kassai Dániel XVIII. kerületi független önkormányzati képviselőt, aki a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Kabinetirodában megtudta, „mennyi közpénz lett elégetve a propaganda oltárán”. A kormány által korábban közölteknek megfelelően 2,7 milliárd forint ment el postázási és nyomdaköltségekre, a hirdetésekre azonban (nyomtatott sajtó, online, rádió, tv, óriásplakát, citylight, hengeroszlop) ennek a sokszorosa.
Tavaly októbertől 7 milliárd 142 millió 629 ezer 929 forintot költöttek, de az összeg nem végleges, mert a nemzeti konzultáció „eredményességét” hirdető 97%-os kampány költségei ebben nem szerepelnek, még nem nyilvánosak. Kassai Dániel közösségi oldalán arról is írt, hogy a szerződésekből kiderült, a kormányzat tavaly májustól 12 hónapra 75 milliárd forint keretösszeget állapított meg a kommunikációs kampányokra, aminek csak egy szelete a nemzeti konzultációé.
Bár a kormány azt kommunikálja, hogy a magyarok 97 százaléka elutasítja a brüsszeli szankciókat, ez csak arra 17,5 százalékra igaz (1,4 millió magyarra), aki kitöltötte a konzultációt. Az EU korábban jelezte is, értesült a nemzeti konzultáció eredményéről, a résztvevők alacsony számáról, a szankciók ügyében pedig mindig egyhangú döntést hoznak a tagállamok.