Belföld

Ezért alkalmatlan fércmunka és rémálom Pintér Sándorék tanárokat mérő új terve a szakértő szerint

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu

Radó Péter oktatáskutató hosszú elemzésben veszi végig a portfolio.hu-n, hogy szerinte a Pintér Sándor vezette Belügyminisztériumban forgó új, pedagógusértékelési rendszer miért elhibázott, azaz ahogy a szakember fogalmaz:

miért szürreális, alkalmatlan fércmunka.  

Megírtuk mi is korábban, hogy a Népszava szerint rendszerszintű, éves belső teljesítményértékelés bevezetését tervezi a kormány az oktatási-nevelési intézményekben. A lap megszerezte a Pintér Sándor által vezetett Belügyminisztérium oktatásügyi dokumentumát, amelyről azt írja, az új koncepciót vázol fel, az alapján az eddiginél nagyobb hangsúlyt kapna a belső ellenőrzés, amit a pedagógusoknál az intézményvezetők, az igazgatóknál a fenntartók végeznének el. A bér a teljesítménytől  függne, növelhetnék, de csökkenthetnék is az illetményeket.

Radó szerint a következő problémák vannak az új tervezett rendszerrel:

  • a tervezetben szereplő számszerűsíthető mutatókkal (mint például a tanulók kompetenciaeredményei, a versenyre felkészített tanulók száma, vagy a lemorzsolódás kockázatának kitett tanulók száma) az a probléma szerinte, hogy használhatatlanok. „A kompetenciaeredmények alakulását pedig sehol a világon nem kapcsolják össze az egyes pedagógusok munkájának eredményességével, mert azok az egész iskola működésének összegződő hatásaként javulnak vagy romlanak. A most bevezetett, méréselméleti szempontból önmagában is súlyosan problematikus egy tanéven belüli „bemeneti” és „kimeneti” méréseinek eredményei, valamint és az egyes pedagógusok teljesítménye közötti kapcsolat rövidre zárása szakmailag teljes nonszensz.”
  • Radó állítja, hogy a pedagógusok fizetése már most is differenciált, sőt túlságosan is az. A hagyományos, ma is érvényesített közalkalmazotti bértábla a pedagógusok iskolai végzettsége és a szakmában eltöltött idő („szolgálati évek”) alapján differenciál – írja. Erre a pedagógusok 2011-ben törvénybe foglalt előmeneteli rendszer („pedagógus életpálya modell”) rátesz egy lapáttal, mert az egyes fokozatokba való besorolás után tovább differenciálja a béreket. Ugyanakkor a most kiszivárgott javaslat mindezt megfejeli egy újabb dimenzióval: „a teljesítményértékelés alapján tovább differenciálná a béreket.” Radó szerint mindez „már önmagában is közpolitikai rémálom, mert a növekvő pedagógushiány miatt a kezdő bérek felzárkóztatására (tehát a differenciálás mértékének csökkentésére) lenne szükség, nem pedig további differenciálásra.”

Radó szerint ezeken túl jelenleg is meglévő probléma a „rendkívül alacsony általános bérszint”, illetve az Európában rekorder magyar infláció, illetve a „pedagógushiány.” Emiatt mondja azt, hogy nincs „olyan éber állapotban megfontolható szakmai szempont, ami alapján ez a javaslat ne minősülne fércmunkának. Ráadásul még csak azzal sem menthető, hogy akik készítették kórosan tudatlanok, ugyanis a javasolt rendszer alig leplezett szándékai szerint is borzasztó: egyértelműen a pedagógusok megfélemlítését, a politikai elvárásoknak nem megfelelő viselkedés büntethetőségét szolgálja.”

Hozzáteszi: világszerte tapasztalat az, hogy a „pedagógusok nem nagyon ösztönözhetőek pénzügyi eszközökkel, sokkal jobban reagálnak a nagyobb autonómia lehetőségére és a szimbolikus ösztönzőkre”.

Az egész elemzés itt olvasható.

Kapcsolódó
Pintér Sándor éves minősítéssel tenne rendet a tanároknál – A jó tanár „a magyar köznevelés jó hírét” erősíti
Minden tanévben lenne rendszeres belső értékelés. A gyengén teljesítők anyagilag is rosszul járhatnak. Önkéntes lenne a Pedagógus II. fokozat megszerzése.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik