Belföld

Budapesten is megszűnhet a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu

Úgy tűnik, Budapest lehet a következő azon városok sorában, amelyek megszüntetik a zöld rendszámos autók ingyenes parkolását. Az elmúlt években fontos indirekt ösztönzőként hatott a környezettudatos gépkocsivásárlásra, mert a tulajdonos a magasabb árért „cserébe” mentesült a parkolási díj befizetéstől. Ugyanakkor látható, hogy szinte minden hónapra, jut egy hír, hogy melyik település vezeti ki az elektromos autók ingyenes parkolásának intézményét – írja közleményében a Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesület.

Eddig kilenc városban (Hódmezővásárhely, Siófok, Szentendre, Ajka, Zalaegerszeg, Nyíregyháza, Velence, Pápa és Győr) már eltörölték így, Budapest lehet a tizedik. Fontos azt tudni, hogy ténylegesen vannak érvek, amelyek az ingyenes parkolás megszüntetése mellett szólnak. Ugyanakkor az egyesület felhívja a figyelmet arra, hogy ez egyrészről hátrányokkal járhat, továbbá ha nem fokozatosan történik meg, az kedvezőtlenül hathat az elektromosautó-tulajdonosokra nézve.

Ha az elektromos autók parkolása mindenhol egyénileg, helyi szinten eltérő szabályozások szerint történik, akkor az országos szintű káoszhoz fog vezetni az egyesület szerint. Ha gépkocsi típusonként eltérően szabályoznak, (plug-in hibridek, tisztán elektromos autók) vagy esetleg területi alapon, (zónákra osztva a település körzeteit aszerint, hol lehetséges az ingyenes parkolás és hol nem), az csak és kizárólag kavarodáshoz vezethet – olvasható a közleményben.

Ráadásul az ingyenes parkolás mint indirekt ösztönző megszüntetése komolyan hátravetheti az e-autók térnyerését, ezáltal a környezettudatosabb közlekedést. 

Az ingyenes parkolás megszüntetése mellett szóló érv többek között a „csökkenő parkolási bevételek”, „állandó parkolóhely-foglalás nagyméretű zöld rendszámos luxusautókkal”, „le kell szoktatni az embereket az autóhasználatról, inkább tereljük át őket a tömegközlekedésre” és így tovább. Az egyesület szerint ezek ugyan helytálló érvek, ugyanakkor szabadon hozzáférhető hatástanulmányok hiányában egyre gyakrabban születnek érzelmi alapú döntések. Továbbá fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy bármilyen intézkedés meghozatala megfelelő felkészülési idő nélkül, hatalmas kellemetlenségeket okozhat mind az e-autó piac, mind a tulajdonosok számára.

Nem könnyíti az átállást az sem, hogy azokon a helyeken, ahol már megszűnt vagy legalábbis átalakult az ingyenes parkolás helyzete, az érdemi tájékoztatás teljesen elmaradt, így a gépkocsi-tulajdonosoknak maguknak kell utánanézniük az éppen aktuális szabályzásnak. Magukon a parkolóórákon sincs feltüntetve, hogy kell-e fizetni a zöld rendszámos autósoknak.

A közleményben hangsúlyozzák, hogy az elektromos autók ingyenes parkolását természetesen mindenképpen meg kell szüntetni, de ezt csak a megfelelő lépcsőzetes módon, felkészülési idő biztosításával és kellő tájékoztatás mellett lehet meg tenni. A felkészülési idő egy ilyen intézkedés kivezetése előtt minimum egy év kell, hogy legyen, de esetenként a két év is szükséges lehet.

A közlemény végén jelzik, hogy a szervezet társadalmi felelősségvállalás jegyében segítséget nyújt az új parkolási szabályozás kialakításában a városi döntéshozók részére.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik