Belföld

Az első szavazók első választása a Facebook

IVÁNDI-SZABÓ BALÁZS / 24.HU
IVÁNDI-SZABÓ BALÁZS / 24.HU
A közösségi médiából és az online sajtóból tájékozódnak, a családtagokat a televízió is előzi.

Az Ifjúságkutató Intézet és a Társadalomkutató Kft. reprezentatív közvélemény-kutatása szerint a legfiatalabb választóknál (első szavazóknál) továbbra is a Facebook a legnépszerűbb információforrás. A 18-21 évesek 51 százaléka legalább naponta találkozik hírekkel, gazdasági, közéleti tartalmakkal a legnagyobb közösségi oldalon. TikTokot 30, Instagramot 28, Twittert 25 százalékuk használ tájékozódásra napi szinten.

Szinte a teljes korosztály (95%) legalább napi rendszerességgel internetezik. Az interneten négytizedük olvas híreket, 35 százalékuk a televízióból, 19 százalékuk a rádióból tájékozódik, online videókat 26, podcastokat 21 százalékuk „fogyaszt” naponta.

Politikai kérdésekben 32 százalékuk főleg a közösségi médiából, 28 százalékuk az online sajtóból, 20 százalékuk a tévéből, 12 százalékuk családtagoktól szerez információt. Elenyésző hányaduk informálódik barátoktól, ismerősöktől, rádióból, nyomtatott lapból.

Az első szavazóknál a közösségi média a fő információforrás közéleti, politikai témákban. A Facebook a legelterjedtebb (89%), amit a YouTube (60%) és a TikTok (58%) követ. A kutatás szerint a fiatalok által észlelt gazdasági, közéleti tartalmaknál  is a Facebook vezet. A megkérdezettek fele legalább naponta találkozik ilyen tartalmakkal. Második a YouTube (28%), harmadik a TikTok (24%).

Módszertan

A kutatást 1000 fő személyes (TAPI) megkérdezésével végezte az Ifjúságkutató Intézet a Társadalomkutató Kft. közreműködésével május-június hónapokban. A reprezentatív címlistát azon 18-21 éves fiatalok alkották, akik először vehettek részt az országgyűlési választásokon április 3-án.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik