A katolikusok úgy tartják, minden bűnre van bocsánat. Ám a megbocsátás nem jelenti automatikusan azt, hogy a büntetés is el van engedve. A büntetés elengedését – vagyis a búcsút – különböző úton-módon nyerhetjük el, teljesen vagy részlegesen, saját magunk vagy mások számára. Ennek a rendkívül összetett rendszernek az egyik eleme a búcsújárás, ami azt jelenti, hogyha bizonyos időszakokban egyes szent helyekre látogatunk el, s ott elvégezzük a megfelelő szertartásokat, akkor búcsút nyerünk: megszabadulunk a büntetés alól – vagy legalábbis rövidíthetünk rajta.
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 1](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/b1.png)
Ezek a szent helyek pedig legtöbbször valamilyen csodához köthetők. Különleges gyógyulásokhoz, szentek megjelenéséhez. Olyan eseményekhez, amelyek nem is feltétlenül illeszkednek szorosan az egyházi előírásokhoz. Gyakran inkább az egyház alkalmazkodott a helyi szokásokhoz.
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 2](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_135632.jpg)
Például a csobánkai Szentkút úgy vált búcsújáróhellyé, hogy a legenda szerint 1842-ben a Szűzanya itt jelent meg egy pásztornak. Ezt pedig csodálatos gyógyulások követték, ezért kápolnát emeltek mellé, amit ma is buzgón látogatnak a hívek. Valójában a környékbeli szerbek korábban is szent helyként tisztelték a forrást, de a németek is gyógyító erőt tulajdonítottak a vizének, hiszen Lázkutacskának (Fieberbründl) nevezték.
Vagyis a meglevő „babonás” gyakorlatot csupán jóváhagyta az egyház.
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 3](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_198280vagott.jpg)
Ám nem mindenhol történt ez, elég csak a közeli Dömös példájára gondolni. Itt a hagyomány szerint 1885-ben libát legeltetett két kislány, akik egy bükkfán megpillantották a Szűz Máriát és a Kisjézust. Később több falubeli szintén látta a csodálatos jelenést: ki Szentkoronákat, ki glóriákat, ki csillagokat vélt felfedezni az alakok feje felett. Bár az egyház nem ismerte el a jelenést, a „Szentfa” hamarosan zarándokhellyé vált. Idővel kis fakápolnát, oltárt, padokat helyeztek mellé, a csodákról szóló énekeket és beszámolókat nyomtatásban kezdték terjeszteni. Valamivel később már nem csak falubeliek, hanem a környező települések lakói is elkezdték látogatni a helyet, sőt, betegek érkeztek ide a gyógyulás reményében. Szóval pont olyan lett, mint egy búcsújáróhely – miközben hivatalosan nem volt az.
1887-ben azután elege lett a dömösi plébánosnak az „ámításokból”. Az alszolgabíró hat csendőrrel kivonult, a fát kivágták, és az összes berendezési tárgyat elégették vagy összetörték, a három főszervezőt pedig Esztergomba kísértek, ahol megbüntették őket. A csodafa kultusza azonban megmaradt: a kis kápolnát hamarosan újjáépítették, és azóta is időről időre felújítják azt az erdészet dolgozói. Ma is áll.
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 4](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/b2.png)
Nem csak gyógyító forrásvizek és szent fák lehettek azok, amelyek búcsújáró hellyé tettek egy kis kápolnát vagy templomot. Európa-szerte nagy becsben tartottak egyes szentképeket és szobrokat már a középkor óta. Olyannyira, hogy még a másolatuknak is csodatévő erőt tulajdonítottak, kiváltképp, ha azt hozzáérintették az eredetihez. A stájerországi Mariazell Közép-Európa egyik legnépszerűbb búcsújáróhelye. A csodatévő „celli Mária” egyik másolatát az eredetihez érintették, majd Óbudára hozták. Így lett a hely neve Kiscell, mely az 1700-as években szintén népszerű búcsújáróhellyé vált.
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 5](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_7837.jpg)
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 6](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_107460.jpg)
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 7](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_108444.jpg)
A búcsújáróhelyek nagy erővel bíró szentképei olykor egészen kis méretben is működtek. Moldova György Bűn az élet című, a rendőrség munkáját bemutató, 1988-as riportkönyvében arról számolt be, hogy „sok nyomozó a tárcájában tartja a csatkai Szűz Mária fotóját, egy-egy vitás esetben előszedi a képet, és arra esketi meg a gyanúsítottat”.
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 8](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_176016.jpg)
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 9](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_176019.jpg)
Szentkút nevű búcsújáróhely azonban nem csak Csobánkán és Csatkán van, de Mátraverebélytől Sopronkertesig szerte az ország egykori területén. Máshol nem a csoda tárgyát, hanem a benne tisztelt szent nevét viseli a hely, sőt a közeli település is. A legnépszerűbb zarándoklati célpontok Szűz Máriához köthetők, így kapta nevét Máriaradna, Máriapócs, Máriagyűd vagy épp Máriabesnyő, melyek mind búcsújáróhelyek.
Búcsúszentlászló nevében pedig aztán nem csak a szent neve, de a búcsú is benne van. A zalai falut ma leginkább az odavalósi Bödőcs Tibor elbeszéléseiből ismeri az ország. Ő magát a búcsújárást is bemutatta egyik standupjában, ahogy a zarándoklatra érkező nénik „Szent Imre herceg” énekére „a ringlisesek ráúsztatják a Coco Jumbót”.
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 10](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_105934-2.jpg)
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 11](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_84972.jpg)
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 12](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_57319.jpg)
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 13](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_184853.jpg)
Merthogy a búcsú napján – a tisztelt szent ünnepén – rengetegen érkeztek a nevezetes helyekre. A búcsújáró lepke például onnan kapta a nevét, mert hernyói épp úgy hosszú sorokban vonulnak, mint a zarándokok. Természetesen a közlekedés huszadik századi robbanása előtt nem mentek annyian egy-egy búcsújáróhelyre, mint manapság (Csíksomlyóra mostanában minden évben több százezren érkeznek).
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 14](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_77264.jpg)
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 15](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_77312.jpg)
De egy világtól elzárt kis falu életében óriási jelentősége volt egy-egy ilyen eseménynek, amikor a lakosság többszöröse jelent meg hirtelen a település határában. Ahol pedig sok ember gyűlik össze, ott megjelenik a kiszolgálás is: vendéglátás, szórakoztatás. Pont úgy, mint a vásárokon. Az ilyen ünnepek egyszerre voltak üzleti találkozók, családi programok, rokonlátogatások apropói, de hangulatukat tekintve a mai fesztiválok előfutárai is.
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 16](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_72996.jpg)
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 17](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_148117.jpg)
Egy ilyen fontos eseményen természetesen a fényképezőgép is gyakrabban került elő, így a Fortepanon is komoly anyag található búcsúkban készült fotókból. E gazdag merítésből kiemelkedik Székely Balázs anyaga, aki 1970-ben örökített meg egy búcsút Bajót közelében. Itt van ugyanis Péliföldszentkereszt úgy négy kilométernyire a falutól.
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 18](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_256353.jpg)
![Ringlispíl, céllövölde, vattacukor – van itt minden, mint a búcsúban 19](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_256352.jpg)
Az itt álló templom igazi kincse egy faszálka, melyről úgy tartják, Krisztus keresztjének egy darabja. Ennek az ereklyének köszönheti a hely a nevét, és ehhez kötődik két búcsúja is: május 3-án és szeptember 14-én. A lakott területtől távol eső helyen mindig is rendház állt: a középkorban a templomosok, később remeték, nazarénusok, pálosok, majd végül a szaléziak gondozták a kegyhelyet. Hogy a vallási események mennyire régóta összekapcsolódtak a világiakkal, jól mutatja: már az 1700-as években „kocsmaházat” építettek az idesereglő búcsús népeknek.
![](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/fortepan_256389.jpg)
Amikor a fotók készültek, éppen elég nehéz időket élt meg Szentkereszt. Az 1950-ben feloszlatott szaléziak rendházában vájárképző iskola és fogház működött, az elítélteket pedig a közeli bányában dolgoztatták.
Ám a környékbeliek több évszázados szokását ez sem törte meg. A felvételeken nem csak az látszik, hogy az 1970-es években még fontos esemény volt a búcsú, de az is, hogy szinte valamennyi korosztályt megmozgatta.
Mindenki ott volt. Mint a búcsúban.
Írta: Zubreczki Dávid | Képszerkesztő: Virágvölgyi István
A cikk elkészítéséhez Balassa Iván és Ortutay Gyula Magyar néprajz (Corvina Kiadó, 1980) című könyvét, a Magyar Katolikus Lexikont (Szent István Társulat, 1980–2013), az Ortutay Gyula szerkesztette Magyar Néprajzi Lexikont (Akadémiai Kiadó, 1977) és a szalézi rend honlapját használtuk fel.
A Heti Fortepan blog a Capa Központ szakmai együttműködésével valósul meg. Az eredeti cikk ezen a linken található: https://hetifortepan.capacenter.hu/bucsuk
Ha van olyan családi fotója, amit felajánlana a Fortepan számára, akkor írjon a fortepan@gmail.com e-mail címre!