Belföld

Havi 5 ezer forint lehetne a tömegközlekedési bérlet az egész országra?

Máthé Zoltán / MTI
Máthé Zoltán / MTI
Az ötlet jóval több egy alig mérhető párt naiv fantáziálásánál, az utóbbi hónapokban világszerte számos ország, város vezetése élt ezzel az eszközzel.

Az úgynevezett klímabérlet bevezetését sürgette az LMP szóvivője budapesti sajtótájékoztatóján.

Gál József szerint a klímaváltozás és az energiaválság rendkívüli intézkedéseket követel: csökkenteni kell az üvegházhatású gázok kibocsátását, ezzel párhuzamosan pedig az orosz energiától való függőség is mérséklődik.

Az ötlet jóval több egy alig mérhető párt naiv fantáziálásánál, ugyanis az utóbbi hónapokban világszerte számos ország, város vezetése élt ezzel az eszközzel.

A németeknél most nyáron havi 9 euróért, vagyis úgy 3600 forintért vásárolható az összes buszra, villamosra, metróra és egyéb helyi közlekedési eszközre, még a helyközi regionális vonatokra is érvényes bérlet. Bécs városa pedig 365 euróért, azaz napi 1 euróért adja az éves bérletet a tömegközlekedésre.

Örvendetes, hogy a magyar kormányig is elért az idea: Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a minap jelentette be, hogy vizsgálják a német „9 eurós bérlet” ötletének esetleges kopírozását.

Az LMP-s Gál József a német példára hivatkozott, és havi ötezer forintért adna egész Magyarország összes önkormányzati fenntartású tömegközlekedési járatára érvényes klímabérletet.

Gál júliustól indítana egy három hónapos próbaidőszakot, valamint egy állami tájékoztatási és szemléletformálási kampányt; a második hónap után társadalmi egyeztetés következne, melyen a nép eldönthetné, megtartsák-e a klímabérlet intézményét.

Gálék számítása szerint az első három hónap költsége 100 milliárd forint lenne, amit abból fedeznének, hogy a szennyező multinacionális cégek társasági adójának felső kulcsát 25 százalékra emelnék.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik