Szinte nincs olyan beszállítói szerződés a BKV-nál, amit ne akarnának módosítani az üzleti partnerek, és az eredeti összeggel teljesülne – írja a Népszava. A budapesti közlekedési cég igyekszik minden beszállítóval megegyezni, de már az is nagy siker, ha 10 százalék alatt tartják az áremelés mértékét. A beszállítók többsége viszont ennél jóval többet, akár 30-50 százalékos felárat is kér a nyersanyag drágulás és az Ukrajnában zajló háború miatt.
A BKV a Népszavának küldött válaszában elismerte, hogy
az áremelési kérelmek számával együtt a felmondások száma is folyamatosan növekszik, idén április végéig 36 szerződést mondtak fel az üzleti partnerek. Ez éves szinten több tízmilliárd forintos többletkiadást jelent.
A Népszava értelmezése szerint további források híján nem lesz miből kifizetni a szállítók által követelt magasabb árakat. S ha nem lesz alkatrész, illetve nem tudnak fizetni az áramért és az üzemanyagért, akkor leállnak a járművek, ráadásul a háború a hármas metró felújítását is akadályozhatja.
Az M3-as metró infrastruktúráját felújító Swietelsky Vasúttechnika Kft. az elmúlt hetekben már jelezte a BKV-nak, hogy az orosz–ukrán háború hatással lehet a munkavégzésre többek között a korábban Ukrajnából beszállított acélanyagok beszerzésének ellehetetlenülése, valamint a szállítási költségek növekedése miatt.
Még nehezebb a helyzet a hármas metróvonalon közlekedő orosz szerelvények esetében. A Népszava úgy tudja, hogy továbbra sem érkezik se alkatrész, se szakember Oroszországból.