Budakeszi és Budapest között nagyjából tíz kilométer a távolság, ez hétvégén vagy hétköznap dél körül 15-20 perc alatt kényelmesen letudható. Gond a hétköznap reggeli és déluátni, kora esti időszakkal van, amikor 50-55 perc beérni a városba, illetve hazajutni onnan. Autóval és busszal egyaránt.
Ma a reggeli csúcsban kétezer utas érkezik busszal Budakesziről Budapestre, 1500-an pedig nagyjából 1200 autóval érkeznek be a fővárosba. Ha a buszokon egész napra vetítve plusz 1000-1200 utas megjelenik, az már egy érdemi változás. Ez a buszsáv építésével érhető el
– kalkulál Vitézy Dávid a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója. Hozzáteszi, ha felújítják a Budakeszi utat, akkor busszal szűk egy helyett fél óra alatt lehet majd beérni Budakesziről Budapestre csúcsidőben. Jelenleg a fővárosban csak a Budakeszi út egy-egy rövidebb, belső szakaszán van buszsáv mindkét irányban, de a tervek szerint a teljes fővárosi szakaszon és Budakeszin is kialakítanák: hol egyet, hol kettőt.
A csöveket is cserélni kell
A buszsáv engedélyezési tervei ugyan már várhatóan az idei év első negyedévében meglesznek, a projekt kezdése nem csak a BFK-n múlik. Sőt, talán rajtuk múlik a legkevésbé.
„Tudtuk, hogy ezzel foglalkozni kell, de a probléma nagyobb, mint gondoltuk” – ezt már a csatornával kapcsolatban mondta Vitézy Dávid. Az utat ugyanis csak úgy lehet szélesíteni, ha a mellette futó nyílt árkot megszüntetik, és fölé építik a plusz sávot, így lehet elkerülni, hogy zöldfelület terhére kelljen építkezni. Ez azt is jelenti, hogy a csapadékvíz elvezető csatornarendszert is ki kell építeni, és záportározókat létrehozni. Ezeknek még keresik a helyét, és feltehetően a forrást is rá, miután Vitézy szerint könnyen lehet, hogy ezek többe kerülnek, mint a buszsáv kiépítése.
Optimális esetben 2023-ban tudják elkezdeni az építkezést, az viszont egyelőre megjósolhatatlan, hogy hány évig tart majd. Ez nagyban függ attól, hogy a Vízművek milyen gyorsan halad a csőrendszer cseréjével. A problémák ellenére Vitézy szerint elengedhetetlen a felújítás.
Már a Fidesz-kormány előtt is készültek tervek a Budakeszi úti buszsávra, de ezeket akkor lesöpörték az asztalról. A csőrendszer cseréje is évek óta napirenden van, a Vízművek, a BKK és az állami is mindig azt mondta, hogy várjunk, mert ide előbb-utóbb buszsávot kellene építeni. Márpedig a két beruházást egyszerre kell elvégezni, hogy ne kelljen kétszer lezárni az utat
– nyilatkozta a BFK vezetője a 24.hu-nak.
Elkerülő út híján szakaszosan végzik majd az építést, de a vezérigazgató szerint biztosan lesznek olyan időszakok, amikor egy-egy szakaszon csak egy irányba lehet autózni. Könnyen előfordulhat, hogy ilyenkor Budakeszire gyorsabb lesz Budaörs felől menni, ami pedig jókora kerülő.
Pozitívum, hogy a teljes szakaszon el tudják kerülni a Natura 2000-es terület érintését. Az út menti fákból viszont nagyjából százat ki kell vágni, többségüket Budakeszi belterületén. Vitézy szerint „a buszközlekedés fejlesztése az autóforgalom növekedéséhez és a dugókhoz képest a környezetileg legfenntarthatóbb megoldás itt, a fák kivágása ennek a kényszerű ára, ezt a lakossági fórumon mindenki elfogadta”.
Budakeszi egy részén csak egy buszsáv lesz
Egyelőre úgy tűnik, hogy Budakeszi egy szakaszán csak egy Budapest felé vezető buszsáv épül. A BFK ugyan mindenhol két buszsávot szeretett volna, de Győri Ottilia polgármester elmondása szerint szűk határidőt kaptak válaszadásra egy olyan beruházás támogatásához, ami komoly tereprendezéssel, fakivágásokkal járna a Fő utca menti parknál.
Ha szakmailag úgy látják, hogy ez elkerülhetetlen, akkor ne kérdezzék meg az önkormányzat véleményét. A BFK válaszunkra azt reagálta, hogy ők az egy buszsávos megoldással nem tudják garantálni azt, hogy ne legyen ugyanakkora dugó, mint most. De ha ez egy szakmailag szükséges lépés, akkor hozzák meg ezt a döntést
– mondta a polgármester a 24.hu-nak.
Vitézy Dávid erre úgy reagált, nem fognak olyan utat terveztetni, amit nem szeretne az önkormányzat. Hozzátette ugyanakkor, a forgalmi modellezés azt mutatja, hogy ma még az év nagy részében, az őszi-téli estéket leszámítva ugyan éppen nem indokolt kifelé a buszsáv, de ahogy nő az agglomerációs forgalom, ez egyre inkább szükségszerű lesz. Hogy mennyire nő egyébként, jól mutatja, hogy amíg 2013-ban alig 83 ezren éltek a budakeszi járásban, ma már 130 ezren.
Ha kifelé is lenne buszsáv a település belvárosában, az az út menti zöldterületeket három méter szélességben érintené.
Azt mondtuk, hogy ezt megterveztetjük, de akkor Budakeszi álljon mellénk. A képviselő-testület végül arra jutott, hogy nem szeretnék. Mi nem fogjuk ezt erőből végig vinni, mert az úgyis halálra van ítélve
– állítja Vitézy.
Az elkerülő útról az önkormányzat kikérte a lakosok véleményét.
Budakeszi régóta lobbizik azért, hogy legyen egy teljeskörű elkerülő út a környező települések körül. Vitézy szerint egy olyan elkerülőútnak lehet értelme, amelyik a Temető utca felől a Pátyi úton át Budaörs felé beköt, és ezáltal lehetővé teszi, hogy akik most csak Budakeszi központján át tudnak Telki felől az M1-es, M7-es felé továbbmenni, azok elkerüljék a lakott területet, ezáltal a Temető úton végeredményben a buszközlekedést is tehermentesítve.
Budakeszi végül úgy döntött, hogy csak egy rövid szakaszon szeretne egy átkötő utat. A legvitatottabb részen, ahol a Nádas tó és a mammutfenyők vannak, ott nem lesz elkerülő út (a Pátyi út és Telki út közötti részen), de a Budaörsi és Pátyi út közötti rész megterveztetését kérte az önkormányzat a BFK-tól, ahogy azt is, hogy tervezzék meg az összekötő út Budaörsi út és Domb utca közötti szakaszát is.
Ha nem gondolják végig a forgalomtechnikát, akkor félő, hogy a felújítás során teljesen megbénul a térség közlekedése. Akár éveken keresztül komoly közlekedési káoszra lehet majd számítani, ezért nagyon fontos az alapos tervezés
– mondta lapunknak Budakeszi polgármestere.