Tudjuk, hogy a fosszilis üzemanyagok elhagyásával, valamint a zöld megoldások használatával nemcsak pénzt spórolhatunk, de a kibocsátás csökkentésével a bolygóra nehezedő nyomást, illetve az egészségre káros szennyezést is mérsékelhetjük. Az átállás ugyanakkor nem korlátozódhat a személyautókra, a közlekedés minden területén fordulatra van szükség.
Az elmúlt években világszerte meghatározóvá vált az a mozgalom, melynek célja, hogy járműveinknél kiiktassák a fosszilis energiahordozókat, míg az elektromos megoldásokat minél szélesebb körben alkalmazzák. A törekvés összefoglaló neve e-mobilitás, amely a szárazföldi forgalom mellett már a vízi és légi közlekedést is érinti.
Az e-mobilitás egyik meghatározó iránya a közösségi közlekedés. A területen a zöld technológiák elsőként a síneken tűntek fel: a vonatoknál és villamosoknál régóta használják a vonatkozó megoldásokat. Az utóbbi időkben viszont a változás a buszflottákat is elérte, ez pedig mérföldkőnek számít az e-mobilitás eddigi történetében.
Az elektromos buszok elsőként Kínában hódították meg a tömegközlekedést, az ázsiai országban az ilyen modellek aránya folyamatosan nő, az előrejelzések alapján pedig 2025-re a világon forgalomban lévő e-buszok 99 százaléka Kínában üzemelhet majd. Igaz, ma már az európai városokban is szép számmal vannak jelen az ilyen járművek – a régiót Hollandia vezeti ezen a téren.
A szakértők úgy vélik, hogy a közúti járművek közül az önkormányzati buszok fognak a leghamarabb átállni az elektromosságra. Noha a megoldás egyelőre főként a helyi közlekedésben kap szerepet, a technológia fejlődésével csak idő kérdése, hogy az e-buszok mikor válnak alkalmassá nagyobb távolságok, így a városok közötti utak megtételére.
Az e-mobilitás kérdése persze nem merül ki szigorúan a járművekben. Az átálláshoz rengeteg infrastrukturális átalakításra is szükség van, az pedig már most megállapítható, hogy a megreformált közlekedésben a mesterséges intelligenciának, az okos megoldásoknak is fontos szerepük lesz.
Az elektromos tömegközlekedés és a tágabb értelemben vett e-mobilitás megannyi gazdasági, politikai és társadalmi előnnyel kecsegtet. Napjainkban egyes becslések alapján a teljes üvegházgáz-emissziónk mintegy 16 százaléka a közlekedéshez köthető, a forgalommal ráadásul egészségünkre káros anyagok is felszabadulnak.
Az e-mobilitás mellett az elsődleges érv a környezeti és egészségi károk csökkentése, de arról sem szabad megfeledkezni, hogy a zöld megoldások fenntartása sokkal gazdaságosabb. A hagyományos járművekhez képest az elektromos technológia például kevesebb karbantartást igényel, energiaellátása pedig messze nem olyan költséges. Ez a tömegközlekedés esetén az üzemeltető mellett az utas számára is igen kedvező lehet.