A kormány döntése nyomán április 19-én megnyitnak az óvodák és az iskolák alsó tagozatai. A Civil Közoktatási Platform közleménye szerint a kormány annak ellenére ragaszkodott az előre meghirdetett időponthoz, hogy már „nem kellene már olyan sokat várni a sokkal nagyobb biztonsághoz”.
A viszonylag nagy átoltottság ellenére a szülők többsége még nincs beoltva, a második ütemben oltott tanároknál még nem kezdődött el a védettség kialakulása
– írták.
Azzal folytatták, hogy a nyitást veszélyesnek tartják, de megértik, hogy sok szülő támogatja azt: „Van, aki anyagi okokból – hiszen más országokkal ellentétben a kormány nem segítette az erre szolgáló alapból az otthon maradásra kényszerülő szülőket –, van, aki azért, mert a hosszú otthontanulás szülőnek is, gyereknek is lelkileg megterhelő, sokan pedig attól félnek, hogy a gyerek lemarad a tanulásban”.
Azt azonban nem tartják megérthetőnek, hogy „az oktatási kormányzat és az állami iskolafenntartó nemhogy nem tesz intézkedéseket a nyitással járó fertőzésveszély csökkentése és a fertőzéstől jogosan félő szülők, tanulók segítése érdekében, hanem kifejezetten akadályozza a kármentést”.
A nyitást nem kíséri tesztelés és kontaktkutatás; fertőzés esetén továbbra is napok telhetnek el a zárásig, mert szünetet vagy digitális oktatást csak az operatív törzs engedélyezhet; a fokozott fertőzésveszélyt jelentő énekórákkal, beltéri testnevelésórákkal kapcsolatban nincs iránymutatás
– sorolták, hogy mivel van problémájuk.
A CKP szerint ugyan elvileg otthon lehet tartani a gyerekeket, de „egyre többféle olyan nyomásgyakorló, hangulatkeltő intézkedésről kapunk hírt, ami ennek megakadályozását, az otthonmaradók számának csökkentését célozza”. Példának hozzák, hogy „a tankerületek utasítására figyelmeztették a szülőket, hogy ha kevés gyerek lesz egy-egy osztályban, az a tanév meghosszabbításához vezethet”. Illetve azt is, hogy „a párhuzamos digitális és jelenléti oktatást központi utasítás tiltja: sok tankerület nyomatékosan felhívta az igazgatók figyelmét arra, hogy akadályozzák meg, hogy a tanárok önkéntesen, akár délután foglalkozzanak azokkal a gyermekekkel, akiket a szülők nem küldenek iskolába”.
Ne hagyjuk, hogy propagandaérdekek szolgálatában szembeállítsák egymással a szülői közösségek tagjait, a gyermekekért plusz munkát vállaló és ezt vállalni nem tudó pedagógusokat! Ne hagyjuk, hogy a lelkiismeretünknek megfelelő cselekvés lehetetlensége tovább fokozza a járvány alatt felgyűlt lelki feszültségeket! Ne engedjük, hogy büntetendő legyen a segíteni akarás, a szolidaritás!
– zárták a közleményt.
A Civil Közoktatási Platformban 62 szervezet dolgozik együtt az oktatás különböző területeiről, vannak köztük szülői és pedagógus szervezetek is.