Belföld

Kurtán-furcsán szívta vissza a HÉV-tendert a kormány

MÁV-HÉV Zrt. / Facebook
MÁV-HÉV Zrt. / Facebook
Hivatalos, hogy újrakezdik az új HÉV-kocsik beszerzésének tendereztetését. A szelek mintha moszkvai irányból fújnának.

Egy ideje lógott a levegőben, hogy kukázza a MÁV a HÉV-tendert, magyarán még egy ideig nem lesznek új vagonok. A Direkt36 oknyomozó portál márciusban írt róla, hogy a kormány leállítja a korszerű, alacsonypadlós HÉV-járművek beszerzését. Gyanús, hogy az orosz Transmashholding jár jól a lépéssel, aminek járművei nem feleltek meg az eredeti kiírásnak.

A lényeg, hogy hivatalos lett a tény a Közbeszerzési Értesítőben megjelentek alapján, hogy a közbeszerzést leállítják.

A Telex úgy tudja, eleve merőben szokatlan, hogy már a tárgyalásos eljárás tárgyalási szakasza előtt előtt lefújnak egy ilyen tendert, valamint hiába lobbizott több állami-szakmai szereplő is ez ellen, Gulyás Gergely és Mager Andrea miniszterek nyomása győzött. Kivárhatták volna a fent említett tárgyalásos eljárás végét is, ezzel kiderült volna legalább az, milyen legalacsonyabb árra van sansz (épp a túl magas árakra hivatkozva torpedózta meg a tendert a kormány).

Az orosz cég egyébként azon hasalt el korábban, hogy két fontos referenciát nem tudott felmutatni: az alacsony padlós és a normál nyomtávú járművek gyártását. A Telex szerint ha ezeket a kritériumokat kiszedik az új kiírásból, akkor már az oroszok is eséllyel pályázhatnak, és valószínűbbé válhat, hogy az oroszok óhaja is szerepet játszott a változásokban.

Összesen 42 szerelvényt venne a MÁV-HÉV, október 26-ig lehetett a pályázó cégeknek versenybe szállni. Végül csak a francia Alstom és a svájci Stadler adott be jelentkezést, leányvállalataikon keresztül. A tender több mint 200 milliárd forint értékű. A MÁV-nak számos motorvonatot szállított Stadler itt is befutónak tűnt, derült égből villámcsapásként érte őket a tender lefújása.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik