A FÖRI illetékességi területén az a tapasztalatunk, hogy az ingyenes parkolás bevezetését követően megnövekedett a szabálytalanul megálló vagy várakozó, parkoló járművek száma
– a finom megfogalmazás valójában drasztikus bírságnövekedést eredményezett Budapesten, amire már a tavaszi első hullámban látottak alapján számítani lehetett.
A járványra hivatkozva a kormány által ingyenessé tett parkolás káoszt okozott az ország városaiban, amire számos polgármester panaszkodott tavaly a Vezessnek. Szerkesztőségünk kikérte a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) – vagyis Budapest központi közterület-felügyeletének – 2020-as bírságolási és kerékbilincselési adatait, amelyek világosan mutatják a probléma súlyát.
88 százalékkal több bírság
Összesen több mint 85 különféle szabálysértés vagy szabályszegés esetén intézkedhetnek a közteresek. A KRESZ rendelkezéseit megszegő autósokat messze a legnagyobb mértékben a megállási és várakozási tilalmak negligálásáért büntették tavaly is. Ilyenkor jellemzően helyszíni bírságot szabnak ki, vagy ha nincs a helyszínen az autós – és a FÖRI statisztikája szerint ez a jellemzőbb –, akkor úgynevezett távolléti helyszíni bírságot (thb.).
2020 | 2019 | 2018 | |
Helyszíni bírság, darab | 2588 | 1478 | 1696 |
Thb., darab | 10874 | 5651 | 5156 |
Összesen | 13 462 | 7129 | 6852 |
Miközben 2018-ról 2019-re valamelyest csökkent például a helyszíni bírságok száma, a rá következő 2020-as évben meglehetősen látványos az ugrás ennél is, a thb.-nál is is. A helyszíni bírságok száma 75 százalékkal növekedett, a távollétieké ennél is nagyobb mértékben, 92 százalékkal, ami összességében plusz 88 százalékos változás.
Ebből egyértelműen következik a beszedett bírságösszegek megugrása, a változások pontosan követik az előző táblázatban látható irányt. Két éve minimálisan változott a befizetendő büntetések összege, ehhez képest tavaly már nagyot ugrott.
2020 | 2019 | 2018 | |
Helyszíni bírság, forint | 52 077 000 | 31 045 000 | 39 782 000 |
Thb., forint | 207 886 000 | 114 725 000 | 84 751 000 |
Összesen | 259 963 000 | 145 770 000 | 124 533 000 |
A FÖRI mellett a kerületek közteresei is ellenőrzik és szankcionálják a szabálytalanságot elkövető járművezetőket, táblázataink csak a fővárosi szervezet adatait összegzik
Visszatért a kerékbilincselés, de csökkent az autóelszállítás
Kisebbfajta szenzációja volt 2019-nek, hogy a fővárosi közteresek beszüntették az autósok egyik legutálatosabb ellenségének, a kerékbilincsnek az alkalmazását. „Az intézkedési statisztikáink, illetve a tapasztalataink alapján megállapítható, hogy a járművezetők magatartása kis mértékű javulást mutat a fővárosi közlekedésben, valamint a parkolási kultúrában” – ezzel indokolta akkoriban a Vezess kérdésére a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság a változást.
Szimpatikus hozzáállásnak tűnt, ám úgy látszik, a kormány járványkezelésének vadhajtása kikényszerítette a vasbilincsek leporolását, újra előkerültek. Az évi 259 darab bilincselés nem sok, különösen az öt évvel ezelőtt jellemző gyakorlattal összehasonlítva (lásd a 2017-es adatot), ám az irány mégis aggasztó. 2019-ben még javult a parkolási morál Budapesten, tavaly összeomlott a város, idén tavasszal pedig folytatódik a káosz.
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | |
Kerékbilincselés, darab | 259 | 0 | 84 | 2979 |
Érdekes, hogy eközben a rossz helyen leparkolt járművezetők számára leginkább drasztikus beavatkozás, a budapesti szlengben lopóskocsinak nevezett jármű bevetése mérséklődött.
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | |
Elszállított autó, darab | 1769 | 2372 | 2680 | 2381 |
Egyben nézve a négy táblázatot, vagyis a szabálytalanul parkolókkal szembeni központi szankcionálási gyakorlatot, egyértelmű, hogy a legenyhébb büntetést használják a FÖRI munkatársai a legnagyobb számban. Vagyis a bírságolást.
Pénzgyűjtő kerékbilincselésbe kezdtek közben a kivéreztetett kerületek?
Érdekes jelenséget tapasztaltak mostanság néhány budapesti utca lakói. A VI. kerületi Benczúrban például az ott élő autósok szerint olyan helyeken kezdtek kerékbilincselni a terézvárosi önkormányzat közterület-felügyelői a közelmúltban, ahol az elmúlt években békén hagyták a járműveket.
Az alábbi, pár napja készült fotón egy, az egykori FAO épülete előtt parkoló, lebilincselt autó látható. Itt egy évtizede kihelyezett tábla tiltja a megállást, mégpedig azért, mert az ENSZ-szervezet munkatársai számára tartották fenn ezt a pár helyet. Csakhogy ebből az ingatlanból az épület jelentős felújítása miatt nagyjából két éve kiköltöztek a dolgozók, ezt követően pedig – igaz, szabálytalanul, hiszen a tábla kint felejtődött – elkezdték használni a járművezetők a helyeket. Ismerve a háttértörténetet, mindezt tolerálta a kerület közterület-felügyelete, és jellemzően nem büntette az ide állókat.
Ebben az utcában van más, konkrét hely is, ahol a lakók szerint évekig nem büntettek, most viszont igen, amire egy magyarázat terjed a környéken. „Mivel a kormány kivérezteti az önkormányzatokat, nincs más módszer pénzt beszedni a kerületnek, mint a bírságolás, kerékbilincselés.”
Megkérdeztük erről Terézváros vezetését, szerintük azonban nem az elmúlt hetekben kezdtek büntetni a számukra példaként megnevezett helyeken. Ennél is érdekesebb, amit – az egyébként ellenzéki vezetésű – önkormányzat a saját közteresei által kiszabott bírságösszegek sorsáról mond.
„Az önkormányzati bevételek növelése semmilyen összefüggésben nincs a bírságolással, hiszen a bírság összege nem marad az önkormányzatnál, egyetlen forinttal sem gyarapítja a büdzsét.” Ahogyan az elmúlt hetekben a NAV-tól kipostázott járműadós csekkre befizetett összegek, úgy a kerületek bírságaiból befolyt pénz is a kormányzathoz megy.