A kerékpárhasználók az elmúlt egy évtizedre úgy emlékeznek vissza, mint amikor javultak a bringázás feltételei, fejlődött az infrastruktúra, ugyanakkor az autóvezetők kerékpárokhoz való hozzáállásával már jóval kevésbé ilyen optimisták. Éppen ezért nemcsak ők, hanem a négykerekű járműveket használók is a KRESZ módosítását szorgalmazzák.
A Magyar Kerékpárosklub megbízásából az Aktív Magyarország kormánybiztosság támogatásával a Medián készített 3000 fős, az ország felnőtt lakosságát megkérdező reprezentatív kutatást, amelyből egyértelműen kirajzolódik, hogy a bringabarát KRESZ-változtatásra a korábbiakhoz hasonlóan rendkívül nagy az igény mindkét oldalról.
A Magyar Kerékpárosklub és Kerékpáros Miskolc Egyesület 2017 elején kezdeményezte a KRESZ-ben előírt minimális oldaltávolság meghatározását, de ez azóta sem történt meg, pedig mint azt a kutatás is mutatja, igény lenne rá. Azóta több milliós elérésű kampányok folytak a településen belül 1 méter, településen kívül minimum 1.5 méter oldaltávolsággal való előzés érdekében, eredménytelenül.
Érzékelhetően a mai gumiszabály, azaz hogy a KRESZ nem írja elő a kötelező minimumot, nem tölti be gyengébb közlekedőket védő funkcióját a lakosság véleménye szerint.
A lakosság egyébként legalább ilyen fontos KRESZ-módosításnak tartja azt is, hogy a gyalogosok és a kerékpárosokat érő balesetek elkerülése érdekében a településeken áthaladó forgalmat kitereljék a lakóterületekről.
A Medián kutatásából kiderült az is, hogy a magyar felnőttek 71 százaléka szokott kerékpározni és – főleg Budapesten – többen közlekednek kerékpárral a koronavírus óta, mint korábban. A legtöbben annak is örülnének, ha a kerékpárral munkába járókat is pénzügyileg támogatná az állam.
Kiemelt kép: Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu