A társadalom igen megosztott abban a kérdésben, hogy mi legyen a sorsa az idén márciusban ideiglenesen kialakított budapesti kerékpárutaknak: véglegesítsék azokat vagy kapják vissza az autósok a felületet – ez derült ki a Napi.hu számára a Pulzus Kutató által készített friss közvélemény-kutatásból.
A Fővárosi Önkormányzat még március végén úgy döntött, hogy kihasználva a karantén időszaka alatt felére csökkent gépjárműforgalmat, Budapest néhány fontos útvonalán ideiglenes kerékpársávokat alakít ki. Az új sávok igencsak megosztják a társadalmat, főleg azért, mert felmerült azok véglegesítése.
Az egyik legnagyobb vitát a nagykörúti kerékpársáv váltotta ki, ahol mintegy 3 kilométeren az autósok az eddigi két sáv helyett csak egyet használhatnak. De felfestettek sávokat a Bartók Béla úton, a Tétényi úton, az Üllői úton és a Villányi úton is.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) augusztus 31-ig várja az emberek véleményét az új sávokról, miközben a Budapest Közút figyelemmel kíséri a teljes útszakasz összes sávjának használatát és ennek fényében dönt a szükséges korrekciók elvégzéséről.
A Pulzus Kutató által készített reprezentatív közvélemény-kutatás szerint 17 százalék nyilatkozott úgy, hogy ez túl nagy problémát okozna az autósoknak, míg 32 százalék a különálló kerékpárutak létesítését támogatja – írja a napi.hu. Utóbbi nem jelenti a kerékpárút-hálózat fejlesztésének elutasítását, de biztonságosabb formában tenné azt.
A budapestiek körében 29 százalék mondta azt, hogy igen, a kerékpározást minden esetben támogatni kell és 27 százalék hagyná a sávokat abban az esetben, ha az érintettek többsége ezt szeretné. Mindössze 9 százalékuk aggódik az autósközlekedés miatt, ugyanakkor 35 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy önálló sávok kellenek, tehát a felfestéseknek ebben a formában el kell tűnniük.
Az autósok érdekeiért leginkább a megyeszékhelyen lakók állnak ki (23 százalék), míg a községben élők a kerékpárosok pártját fogják a budapesti utakkal kapcsolatban. A végzettség szerinti bontásból az derül ki, hogy az alapfokú végzettségűek inkább támogatnák a sávok fenntartását, míg a diplomások csak akkor, ha az érintettek többsége ezzel egyetért
A férfi válaszadók körében relatív többségben vannak azok, akik minden körülmények között támogatják a biciklizést, a nőknél pedig kiemelkedik az a csoport, amely az érintettekre bízná a döntést.
A megkérdezettek 32 százaléka mindenképpen támogatná a sávok állandósítását, míg 23 százalékuk abban az esetben, ha az érintettek többsége ezt támogatja. Tehát az emberek 55 százaléka hajlik arra, hogy maradjanak a felfestések – olvasható a napi.hu-n.
Kiemelt kép: Ivándi-Szabó Balázs/24.hu