Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) adatait elemezve arra jutott, hogy Budapest az egyetlen város Európában, ahol már most meghaladja a nitrogén-dioxid szint a korlátozások előtti időszakét – írja az mfor.hu a Financial Times-t idézve.
Azaz: amíg a koronavírus alatt jellemzően visszaesett a károsanyag kibocsátás, addig Budapesten ez mintha nem érződne. Pedig – írja az mfor.hu – a járvány magával hozta az alternatív közlekedési módok terjedését: az autók által nem használt utak helyére biciklisávokat festettek, – így tett például Budapest is a körúton -, de egyes nagyvárosok, mint Brüsszel vagy Milánó, felbuzdulva a jelentős pozitív változáson, 35 és 40 kilométernek megfelelő autóutat von ki a forgalomból, és használja fel új kerékpárutak létesítésére, s erre készül London és Párizs is.
Lehetséges, hogy Magyarországon a július 1-jéig érvényben lévő ingyenes parkolás az oka a rossz levegőnek: ez ugyanis növelte az autósforgalmat, ezzel együtt pedig a légszennyezést. „Minden bizonnyal ez állhat az EEA megdöbbentő fővárosi adatai mögött” – írja az mfor.hu.
Hozzáteszik:
Még akkor is mi állunk az országok élén, ha a legfrissebb felmérések szerint Európa nagyvárosaiban az autóforgalom újraindulásával ugrásszerűen megnőttek a légszennyezettségi adatok.
Kiemelt kép: Mohos Márton /24.hu