Magyarország, és rengeteg magyar dolgozó, vállalkozó is szempontjából különösen fontos kérdés jelenleg, hogy hogyan fog hatni hosszú távon a koronavírus okozta válság a hazai autóiparra. A Pénzcentrumnak Gerőcs Tamás, az MTA KRTK Világgazdasági Intézet tudományos segédmunkatársa beszélt arról, hogy várhatóan hogyan fog hatni hosszú távon a koronavírus okozta válság a hazai autóiparra.
A lap emlékeztet: a magyar autóipar látványosan megsínylette a koronavírus járványt: amíg az ipari termelés (szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazítva) 10 százalékkal esett vissza idén márciusban az előző évi adatokhoz képest, addig a járműgyártás 19,8 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.
Áprilisra Magyarországon nagyjából harmincezer autóipari dolgozó esett ki a munkából a járvány miatti leállások alatt.
Gerőcs Tamás a lapnak arról beszélt: a magyarországi és a globális autóipar viszonyában egy „nagyon súlyos függőségről” beszélhetünk, mivel egy világpiacra termelő és külföldi szereplők által dominált iparágról van szó, amely teljesen ki van téve a világgazdasági folyamatoknak. Hozzátette: ennek a súlyos függőségi felállásnak a kialakulása legalább a rendszerváltás idejéig nyúlik vissza, amikor a korábbi ipari foglalkoztatás leépült, szürkezóna vagy barnazóna alakult ki a magyar gazdaságban, rengeteg munkanélkülivel, viszonylag jó infrastruktúrával, piaci vásárlóerővel, a központi piacok viszonylagos közelségében. Gerőcs szerint ezt a vákuumot, átmeneti korszakot használták ki a nagy feldolgozóipari cégek, és viszonylag egyszerű „összeszerelő üzemeket” telepítettek be, kiaknázva az olcsó, szakképzett munkaerőt.
A válság nem csak termelési oldalról befolyásolja a hazai járműipart, a vállalatok tulajdonlása szintén fontos szempont a szakértő szerint: nemcsak az itt végzett gyártási folyamatok csúsznak lejjebb a termék életciklust tekintve, amelyeket a külföldi anyavállalat idővel ki is telepít, majd azok helyébe már szintén lecsúszott folyamatok betelepülnek, hanem a magyar tulajdonú vállalkozások hozzáadott értéke is ugyanúgy csökken.
A válság nem csak termelési oldalról befolyásolja a hazai járműipart, a vállalatok tulajdonlása szintén fontos szempont a szakértő szerint: nemcsak az itt végzett gyártási folyamatok csúsznak lejjebb a termék életciklust tekintve, amelyeket a külföldi anyavállalat idővel ki is telepít, majd azok helyébe már szintén lecsúszott folyamatok betelepülnek, hanem a magyar tulajdonú vállalkozások hozzáadott értéke is ugyanúgy csökken — teszi hozzá a Pénzcentrum.
Kiemelt kép: MTI/Vajda Tamás