Belföld

Egy éve ilyenkor: megszólaltak a Hableány-tragédia túlélői, elkészült a szonárkép

Egy évvel ezelőtt történt a Hableány városnéző hajó tragédiája, a dunai hajóbalesetet mindössze heten élték túl, összesen pedig 28 ember vesztette életét a katasztrófában. A Viking Sigyn szállodahajó május 29-én, 21 óra 5 perc 43 másodperckor fékezés nélkül csapódott a jóval kisebb és könnyebb, 33 turistát szállító Hableányba. Az áldozatok zöme koreai volt, de életét vesztette a kétfős magyar személyzet is.

A 2019. május 29-én történt hajóbaleset túlélői már másnap megszólaltak, egyikük elmondta, hogy az ütközéskor mintegy húszan a fedélzeten voltak, körülbelül tízen pedig az alsó kabinokban. Egy Jeong nevű túlélő talált egy mentőövet, és minden erejét beleadta, hogy elérje, mert tudta, hogy az élete múlik rajta. A rajta levő zsinórt egy másik ember felé dobta, így mindketten a vízfelszínen tudtak maradni, és könnyek közt nézték, ahogy a többi ember feje felbukkan és eltűnik a vízben.

A helyszínre érkező mentőcsapatoknak nem volt épp könnyű dolguk, a búvár, aki elsőnek merült az elsüllyedt hajóhoz így nyilatkozott:

Rettenetesek a körülmények a víz alatt, ipari búvárok és katasztrófavédelmi búvárok merülnek csak ilyen körülmények között

– mondta az M1 aktuális csatorna riporterének Kovács Gábor, a Havária Katasztrófaelhárító Közhasznú Egyesület búvárja

Ahogy haladtak a mentési munkálatok, úgy került nyilvánosságra a roncsról készült videó. A felvételt Balázs László készítette, aki a vízi mentőszolgálat vezetőjével, Bagyó Sándorral azonnal a helyszínre ment a vízi mentők hajójával. A szonárkép a videóban 2 perc 42 másodperctől látható.

Sokakban felmerült a kérdés, hogy hogyan történhetett minden olyan gyorsan, hogy nem sikerült figyelmeztetni a Hableány utasait a veszélyre. Ezzel kapcsolatban a tragédia után két nappal tisztázó közleményt adott ki a Személyhajósok Szövetsége.

Amikor a hajó vezetője észleli a veszélyhelyzetet, tájékoztatja az utasokat, irányítja biztonságba helyezésüket, szervezett módon képes cselekedni.

A 2019. május 29-i balesetben minderre a hajó személyzetének nem volt egy perce sem, az ütközés észlelése és a hajó teljes elsüllyedése között legfeljebb két perc telt el úgy, hogy a hajó előbb felborult, a mögötte haladó hajó pedig tolta az áramlással szemben, így ebben az esetben nem lehetett intézkedni.

Munkatársaink már a baleset estéjén a katasztrófa helyszínén voltak, kollégáink végigfotózták az éjszakai kutatást, hajnalban pedig már újra a helyszínen voltak, követték a keresés óráit, rögzítettek minden fontos eseményt. Ha kíváncsi a képekre, nézze meg a helyszíni fotókból készített galériánkat.

Kiemelt kép: Mohos Márton/24.hu

Ajánlott videó

Olvasói sztorik