Orbán Viktor miniszterelnök és Simicska Lajos volt gimnáziuma, a székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola 55 tanára is tiltakozik a Nemzeti alaptanterv ellen – szúrta ki az Index.
A tanárok nyílt levelükben arról írnak, hogy, felelősen gondolkodó pedagógusként jelenlegi formájában elutasítjuk a NAT 2020 szeptemberében történő bevezetését, mert:
- elmaradt az érdemi társadalmi vita, a szakmai egyeztetés a gyakorló pedagógusokkal és a szakmai szervezetekkel,
- szellemisége és túlzsúfolt tartalma nem gyerekbarát, míg célkitűzéseiben részben modern pedagógiai elveket vall, addig a kifejtésben már korszerűtlen módon a lexikális ismeretekre helyezi a hangsúlyt; így minimális teret ad a tanári szabadságnak és a tanulók kezdeményezéseinek, a helyi sajátosságoknak;
- tovább csökkenti az intézményünkben eddig preferált természettudományos tárgyak szerepét, megbecsültségét
- ugyanakkor deklarált célkitűzései ellenében tovább növeli az oktatás résztvevőinek terheit,
- a kötelezően előírt tartalmi elemeivel, elavult szemléletével korszerűtlen; nem ad időt a felfedezésre, megbeszélésre, elmélyülésre, a kritikus gondolkodásra, az egyéni igények figyelembe vételére,
- a kerettanterv több esetben nem felel meg a 2017-es érettségi vizsgakövetelményeknek, belső ellentmondásokat, következetlenségeket tartalmaz, nem veszi figyelembe az ismeretszerzési folyamatban az egymásra épülés elvét illetve más szakdidaktikai követelményeket.
Elfogadhatatlannak tartják, hogy:
- a NAT bevezetésének ütemezését: április 30-ig lehetetlen igényes, a tanulóink érdeklődését és az új tankönyvek tartalmát figyelembe vevő, a szakmai munkaközösségek együttműködésére épülő helyi tantervek kidolgozását. Mindezt nyomatékosítja, hogy az intézményünk profilja miatt különösen fontos kerettantervek egy része (Kerettanterv a gimnáziumok 7–12. évfolyamára, Kémia 9–10. évfolyam, Első élő idegen nyelv 9–12. évfolyam, Második élő idegen nyelv 9–12. évfolyam, Arany János Tehetséggondozó Program kerettanterve) 2020. február 25-én sem került még nyilvánosságra,
- a túlszabályozottságot; a tanári szabadság súlyos megsértését,
- a nevelési-oktatási programok erőltetett és gyorsított bevezetését (korábban az ilyen nagy horderejű változtatásokat mindig hosszú kísérleti, értékelő-mérlegelő folyamat előzött meg, amelynek során kiérlelődhetett a megfelelő változat és elkészülhettek a tananyaghoz illeszkedő tankönyvek és egyéb oktatási segédanyagok).
A tanárok által aláírt nyílt levélben felszólítják az EMMI-t és a kormányt, hogy álljon el az új NAT szeptemberi bevezetésétől, és kezdjen társadalmi egyeztetést egy korszerű, a jövőt szolgáló és minél szélesebb körű elfogadottságnak örvendő NAT elkészítéséről.