Alapelvünk, hogy a költséghatékonyság nem mehet a minőség/használhatóság rovására. (…) A több mint 10 éves fejlődés és növekedés eredményeként cégünk mára az intézményi higiéniai ellátás meghatározó szereplőjévé vált. (…) A Gladiolus Kft. törekvése, hogy megbízhatóan, felelősségteljesen és hasznot hozóan vezető minőségű higiéniai termékekkel lássa el a hazai intézményeket, működtesse és bővítse a higiéniai termékek világpiacán kiépített kapcsolatait, és kihasználja az egyéb iparágakban feltárt lehetőségeket.
Ezek a mondatok a Gladiolus Kft. honlapján olvashatók. A cég egyik fő profilja a tisztítószerek, higiéniai termékek árusítása, a vállalkozás jelentős szereplő a magyar piacon. A Glady-sept márkájú kézfertőtlenítő termékével azonban súlyos probléma van: nem kellően hatásos. A terméket úgy hirdeti a cég, hogy „folyékony higiénés kéztisztító és fertőtlenítő koncentrátum. Baktericid, fungicid, virucid és tuberkulocid tulajdonsággal” (vagyis baktérium-, gomba- és vírusölő, valamint a TBC-t előidéző baktériumot elpusztító hatása van – a szerk.),
Háziorvosokhoz, vérvételi helyre, idősotthonba, óvodákba került a szerből
A cég a tisztítószerek, higiéniai termékek, vegyi áruk beszerzésére kiírt közbeszerzések egyik nagy nyertese. Csak az elmúlt három évben 17, ilyen jellegű közbeszerzési kiírást találtunk, amelyet a Gladiolus Kft. vitt el. A cégnek a Kecskemét melletti Kerekegyházán van a székhelye, onnan pedig
- Kecskemét önkormányzatához, a város intézményeihez – köztük a bölcsődéket, az idősotthonokat, a háziorvosokat, a fogorvosokat, a vérvételi helyeket, az anyatejgyűjtő állomást, a védőnőket irányító szervezethez, illetve óvodákba, múzeumba, színházakba – és a város cégeihez,
- Fót önkormányzatához és intézményeihez,
- a MÁV-hoz,
- az állami/önkormányzati kézben levő busztársaságok és víziközmű szolgáltatók beszerzéseit intéző vállalathoz (Univerzál Beszerző Kft.),
- a Magyar Közúthoz,
- Budapest Főpolgármesteri Hivatalához,
tehát olyan helyekre is szállított, ahol nemcsak sok ember dolgozik, de rengetegen meg is fordulnak nap mint nap. Kézfertőtlenítőként árulták azt a szert, amelyről a kormányhivatal kimondta, hogy nem rendelkezik a tőle elvárt fertőtlenítő hatással, ezért annak kézfertőtlenítő szerként történő felhasználása jelentős járványügyi és közegészségügyi kockázatot jelent. Az átnézett, nyilvános vagy kikért szerződések alapján az intézmények többségéhez biztosan jutott a szóban forgó kézfertőtlenítőből is. Megkerestük a tisztítószereket vásárló intézményeket, nagy cégeket, miután úgy értesültünk, hogy gond van a fertőtlenítőszerrel.
Egyikük, az Univerzál Beszerző Kft. arról tájékoztatta lapunkat – alátámasztva információinkat –, hogy hozzájuk a kormányhivataltól idén február 19-én érkezett hivatalos megkeresés, ennek keretében
A Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Kecskeméti Járási Hivatal Hatósági Főosztály Népegészség-ügyi Osztálya az adatbekérést az alábbi termékek vonatkozásában rendelte el:
- GLADY SEPT FOLYÉKONY SZAPPAN 500 ML
- GLADY-SEPT 500 ML PUMPÁS KÉZFERTŐTLENÍTŐ SZAPPAN
- GLADY-SEPT 1L KÉZFERTŐTLENÍTŐ
Az adatbekérés indoklásában a Hivatal ismertette, hogy piacfelügyeleti eljárás eredményeként megállapították, hogy a fent említett termékek az elvárt fertőtlenítő hatással nem rendelkeznek.
Ezt követően a kormányhivatal is válaszolt lapunknak:
A Gladiolus Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. által forgalmazott „glady-SEPT higiénés kéztisztító és fertőtlenítő koncentrátum” elnevezésű termék forgalomba hozatali engedélyét – a Kecskeméti Járási Hivatal eljárását követően – az országos tiszti főorvos visszavonta, valamint elrendelte az érintett termékek forgalomból való kivonását is, mivel a termék nem rendelkezik a tőle elvárt fertőtlenítő hatással, ezért annak kézfertőtlenítő szerként történő felhasználása jelentős járványügyi és közegészségügyi kockázatot jelent.
A kormányhivatal nem konkretizálta, hogy mely kiszerelésű, milyen tételszámú termékkel van gond, csupán Glady-sept higiénés kéztisztító és fertőtlenítő koncentrátumot emleget a válaszában. (Ezek mind a mai napig ott vannak a cég honlapján.) A kecskeméti, többtucatnyi egészségügyi és szociális intézményt összefogó szerv, az Egészségügyi és Szociális Intézmények Igazgatósága (ESZII) válaszából azonban tudható, hogy a 124/1809. és 125/1809. gyártási tételszámú termékekkel van gond.
- Az ESZII 2018 közepén kötött szerződést a Gladiolusszal tisztítószerek, higiéniai eszközök beszerzése tárgyában. Mint írták: „Intézményünk alapvetően negyedéves rendszerben szerzi be a szükséges tisztítószereket, higiéniai eszközöket valamennyi telephelye vonatkozásában (közel 50 telephely).” Miután jelezte nekik a kormányhivatal, és megtiltotta a szóban forgó termékek használatát, az intézmény azonnal begyűjtötte a szert.
- Az Univerzál Beszerző is így tett, de önként: A hatóság „a kérdéses termékek visszahívására társaságunkat nem utasította, arról saját hatáskörben született döntés.”
- „A MÁV-START kapcsolódó keretszerződése 2017. december 18. és 2019. december 31. között volt hatályos, ezekre a készítményekre nincs újabb szerződés. A termékből a személyszállító vasúttársaság hat telephelye rendelt összesen 1490 darabot, amelyből 149 különböző kiszerelésű maradt. A MÁV 2018-ban 286, 2019-ben pedig összesen 33 darabot rendelt, de jelenleg sem szerződése, sem raktári készlete nincs.” A vasúttársaság a minimális mennyiségű maradékot begyűjti. „A kocsik tisztítása során az adagolókat más gyártmányú folyékony szappannal töltik fel, a kocsikban a fertőtlenítésekhez pedig egyéb felület fertőtlenítőszert alkalmaznak. A jegyvizsgálók alapvetően alkoholos kézfertőtlenítőt és folyékony kézfertőtlenítő gélt használnak, amelyből 40 ezer áll rendelkezésre.”
- Budapest Főpolgármesteri Hivatala azt közölte, hogy „2018 októberében rendelt a Hivatal 50 darabot a termékből, azóta nem. Sem a cégtől, sem bármilyen más hivatalos szervtől információt vagy tájékoztatást nem kapott a Hivatal arról, hogy ki kellene vonni a forgalomból. A kézfertőtlenítőt az Igazgatási és Hatósági Főosztály Segélyezési osztályán használják.”
Bárki vehetett ilyen terméket webáruházakon keresztül is
A Gladiolus azonban nem csak győztes közbeszerzéseknek köszönhetően, nagy állami vagy önkormányzati hátterű intézményeknek értékesítette a problémás termékét.
Több értékesítőnél is érdeklődtünk, lényegében ugyanazt válaszolták: egy ideje már nem kapható náluk a termék. Az egyik webáruház vezetője ugyanakkor elmondta, hogy náluk tavaly októberig kapható volt a most problémásnak ítélt termék, addig volt náluk a korábban beszállított áruból. Arra nem emlékezett a cégvezető, hogy utoljára mikor kapott a termékből.
Nem árulják el, mikor lett világos a hatóságok számára, hogy gond van a szerrel
Az Univerzál Beszerző azt közölte lapunkkal, hogy „a Gladious Kft. 2020. február 19. napján szállított utoljára a kérdéses termékekből a közlekedési központok és a víziközmű társaságok részére.”
De a cég referenciáit felsoroló oldalon durván 100 cég, intézmény, hivatal neve szerepel. Nem tudni, ezek közül melyekbe került és melyekbe nem a problémás szerből.
A válaszokban az is közös, hogy nem a cég értesítette partnereit, nem ő kezdeményezte a problémás kézfertőtlenítő visszahívását, hanem a hatóság szólt az intézményeknek. (Egyetlen helyről, az Univerzál Beszerzőtől jött olyan válasz, hogy nemcsak hivatalos helyről szóltak nekik, hanem a Gladiolus is értesítette őket, hogy begyűjti a terméket.)
A tulajdonos reakciója
Felhívtuk a Gladiolus tulajdonos-ügyvezetőjét, Bajáki Edét. Amikor elmondtuk neki, hogy úgy hallottuk, gond lehet a Glady-sept termékcsaládba tartozó egyes szerekkel, a kézfertőtlenítővel, a következő beszélgetés zajlott:
Bajáki Ede: „Nem tudok róla, hogy bármi gondot okozott volna a glady-sept kézfertőtlenítőm.”
Az problémás lehet, hogy esetleg a kormányhivatal is hatástalannak találta ezt a kézfertőtlenítőt. Tagadja ezt?
Bajáki Ede: „Nem tagadok semmit, de nem is állítok semmit, mert fogalmam sincs, hogy a kormányhivatalnak milyen részegységei vannak. Volt már olyan a cégem történetében, hogy egy laboreredmény nem hozta a kívánt eredményt. Na most, ebből messzemenő következtetést levonni még nem szoktam.”
Bajákinak azonban a február 25-i, késő délutáni beszélgetés időpontjában tudnia kellett arról, hogy probléma van a termékével. Ez onnan tudható, hogy az egyik cég, ahova szállítottak, az Univerzál Beszerző Kft. ezt írta lapunknak:
A Gladiolus Kft. a mai napon, azaz 2020. február 24-én jelezte a kérdéses termékek vonatkozásában fennálló problémát és azok visszagyűjtése iránti igényét.
A rövid telefonbeszélgetés végén Bajáki kérte, hogy írásban tegyük fel kérdéseinket. Ezt megtettük, a válaszlevélben pár nap türelmet kért. Várjuk a válaszát.