A Pécsi Sörgyár egykori igazgatója, Hollandia volt tiszteletbeli konzulja az egyik gyanúsítottja az úgynevezett pécsi Volvo-gate-nek – írta meg a Pécsi Újság. A portálnak Csengő András maga ismerte el, hogy az ügy érintettje:
Gyanúsított lettem egy olyan ügyben, aminek semmilyen alapja nincsen, de fogalmazhatok úgy is, hogy egyszerűen baromság. A balliberális sajtóban egymilliárdos korrupciós bűncselekményt emlegetnek. Nagyon komolyan sérült az üzleti életben a jó hírnevem, ezért súlyos veszteségek értek, a családi, baráti kapcsolataim is megsínylették az elmúlt hónapokat. Lehet, hogy nem engem akartak levadászni, mégis velem történik mindez. Nem akarok politizálni, de tudom, honnan fúj a szél, s úgy érzem, áldozat lettem egy politikai játszmában. De engem nem tudnak kiűzni az országból, ezért is döntöttem úgy, hogy véget vetek a hallgatásnak, s elmondom, amit tudok, amit gondolok a pécsi buszbeszerzésről.
A pécsi tömegközlekedésért felelős Tüke Busz Zrt. 2014 végén kényszerült buszbeszerzésre, addig ugyanis nem saját tulajdonú buszparkkal dolgoztak, hanem egy másik korrupciógyanús ügy, a buszaik kiszervezése és visszabérlése kapcsán felszámolás alá került Pécsi Közlekedési Zrt.-től bérelték annak buszait. Vagyis olyan járművekkel látta el feladatát a cég, amelyeket bármikor eladhattak vagy elárverezhettek, vagy éppen felbonthatták a piaci szerződést.
Ebben a helyzetben kapóra jött, hogy a hollandiai Breda városa és a környező települések le akarták cserélni Volvo buszokból álló járműparkjukat. A Volvo magyarországi képviselete a használt járművek beszerzésére 67 ezer euró (szóló) és 89 ezer euró (csuklós) irányárat ajánlott.
Ám a 2014 végén tartott rendkívüli közgyűlésen az azóta lemondott alpolgármester, Girán János arról beszélt, hogy a buszflotta megszerzéséhez 3,5 milliárd forintos hitelt kell felvenni, ami százmilliókkal magasabb végösszeget jelent, mintha az ajánlott irányárakat a darabszámmal felszoroznánk.
2015 januárjában megjelent a közbeszerzési felhívás, amit szemmel láthatóan a hollandiai flottára írtak ki, ezt végül egyedüli jelentkezőként a hollandiai Bus & Coach Trade BV nyerte, amely a kinézett buszflottával pályázott, épp 3,5 milliárdos árért. A Volvo Hungária vagy az eredeti eladó, a hollandiai Volvo nem is pályázott, ez azért lehetett így, mert a Bus & Coach Trade BV-nek opciós foglalása lehetett a flottára. A cégnél ugyanis már a közbeszerzés kiírása előtt értesülhettek a pécsiek tervéről.
Azt nem tudni, hogy ez a közvetítő cég mennyiért vette meg a buszokat az eredeti hollandiai eladótól, de az biztos, hogy a szóló buszokat végül 88 270, a csuklósokat 111 550 euróért adták el Pécsre, darabonként.
Breda város ügyészsége 2016 ősze előtt megkereste a magyar hatóságokat, hogy egy több országot is érintő, náluk kibukott, de magyarországi központú korrupciós ügyben kérik a magyar hatóságok segítségét, akkor indult nyomozás. Csengő az interjúban azt mondta, először hűtlen kezelésnek minősítve gyanúsították meg, később a gyanúsítást módosította a rendőrség gazdasági csalás gyanújára.
Kiemelt kép: MTI / Sóki Tamás