Belföld

Rámozdultak a magyarok a méregdrága autópálya-matricákra

Roham indult a 2020-as éves e-matricákért, a megyei és országos éves matricákból 18 százalékkal több fogyott, mint tavaly ilyenkor, ezen belül az országos lefedettséget kínáló jogosultságot december első hetében 85 százalékkal vették meg többen, mint 2018 hasonló időszakában – közölte a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) szerdán az MTI-vel.

A közleményben felidézik, hogy 2019. december 1-jétől meg lehet venni elővételben a 2020. január 1-jétől 2021. január 31-ig érvényes éves autópálya-matricákat. Fontos, hogy sms küldésével nem áll fenn az elővétel lehetősége, mivel ennél a vásárlási módnál a vásárlás napja egyben az érvényességnek is a kezdete.

A NÚSZ összesítése szerint az eladások már az első héten csúcsot döntöttek annak ellenére, hogy a korábbi évek tapasztalatai alapján nem az első hét a legerősebb az előértékesítésben.

Az éves e-matricából közel 20 ezret vásároltak az autósok, mintegy egyharmadával többet, mint 2018 decemberének első hetében. Ezen belül kiugróan megnőtt az éves országos úthasználati jogosultságot váltók száma: tavaly ilyenkor még csak 4500 országos éves e-matrica talált gazdára, idén hét nap alatt viszont már 8400-at adott el ebből a típusból a szolgáltató, ami több mint 85 százalékos emelkedés.

Mindez azért is szembetűnő, mert az egész országra kiterjedő éves matrica ára európai viszonylatban is kirívóan magas.

Míg az állami útdíjszolgáltatónál kedvezményesen 42 980 forintot kell fizetni a díjköteles utak használatáért, Romániában 9 ezer, Szlovákiában 16500, Ausztriában 30 ezer, Szlovéniában 36 ezer, Bulgáriában 11 ezer, Csehországban 21 ezer, Svájcban pedig 11 ezer forintba kerül az éves matrica, míg Németországban például egyáltalán nem szednek díjat az úthasználatért.

A magyarországi országos matricának annyi írható a javára, hogy az éves matricák mindig a következő év januárjának végéig érvényesek, így aki most először vesz ilyet, az akár 13 hónapon keresztül is használhatja.

Így szívják az autósok vérét
A terhek csökkentéséről papoló, Erzsébet-utalványt és téli rezsicsökkentést osztogató kormány a másik kezével szemérmetlenül húzza ki a pénzt az emberek zsebéből. A 17,5 százalékos autópályadíj-emelés, és ami mögötte van.

Cikkünkre reagálva a NÚSZ megjegyezte, hogy az éves matrica árát szerintük nem lehet elválasztani az adott ország díjköteles úthálózatának hosszától, ilyen összevetésben pedig Magyarország egyáltalán nem a legdrágább éves autópálya-matricát kínáló ország. Felhívták a figyelmet továbbá arra, más országokban nincsenek megyei matricák, amelyek ára mindössze 5000 forint; ez Pest megyében például azt jelenti, hogy ezért az összegért 300 kilométernyi díjköteles utat lehet akár 13 hónapon keresztül használni, a Balaton–Budapest útvonal pedig 10 ezer forintból kihozható évente.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik