Belföld

Nyom nélkül eltüntetett egy újságot a fideszes médiaalapítvány

A Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (Kesma) február 11-én jelentette be, hogy másnaptól megszűnik a Vs.hu, ám a tulajdonos akkor a Népszava szerint azt ígérte, hogy az eddigi cikkek elérhetőek maradnak.

A jelek szerint azonban nem mondtak igazat. A portál először március végén vált elérhetetlenné „szerverhiba” miatt, ám ekkor még néhány nap után visszakapcsolták.

Mostanra azonban újra eltűnt az oldal és vele együtt a teljes archívum is, ami már csak azért is véglegesnek tűnik, mert a vs.hu címet átirányították az újság múltjával gyökeresen ellentétes szellemiségű, a kormánypropaganda online zászlóshajójaként működő Origo nyitóoldalára.

Még az első lekapcsolás után kétszer is érdeklődtünk a Kesmánál, hogy miért vált elérhetetlenné az újság, tartós lesz-e ez az állapot, és ha igen, akkor miért döntöttek így, de írásos megkereséseinkre nem kaptunk választ.

A Vs.hu 2013-ban indult, első főszerkesztője Kerényi György volt, őt 2014-ben Lebhardt Olivér váltotta, egyúttal több olyan újságíró és szerkesztő került a laphoz, akik éppen az akkoriban bedarált Origótól érkeztek. 2016-ban kiderült, hogy a Vs.hu jókora támogatásokat kapott a Magyar Nemzeti Bank alapítványaitól, erről értesülve a szerkesztőség nagy része felmondott. A lap utolsó nagy dobása a Századvég-akták nyilvánosságra hozása volt, a 78 ezer oldalnyi dokumentum a Miniszterelnökséggel folytatott közel négyévnyi pereskedés után került a szerkesztőséghez (Joó Hajnalka újságíró még az Origo munkatársaként kezdte a pert).

A tömeges felmondás után a Vs.hu takarék üzemmódban, mindössze két teljes és két félállásban dolgozó újságíróval működött tovább, az impresszumban egyedül Makai József megbízott szerkesztő szerepelt.

Miután megalakult a kormánypárti médiumokat tömörítő, Orbán Viktor által nemzetstratégiai jelentőségűvé minősített Kesma, a korábbi tulajdonos New Wave Media Kft. a Vs-t is felajánlotta az alapítványnak, amely most a jelek szerint nyom nélkül eltüntette az újságot, illetve annak hat év évnyi cikkeit és multimédiás tartalmait.

Kérdés, mit gondolhat erről a Kesma alapítója, Liszkay Gábor, aki korábban „digitális könyvégetésnek” nevezte, hogy a Népszabadság Online-t egy időre elérhetetlenné tette a lapot bezáró Heinrich Pecina. „Szerintem sem elfogadható, ha újságok hozzáférhetetlenné válnak az olvasók számára” – mondta erről a fideszes médiapápa.

Fotó: Marjai János / 24.hu
A fideszes médiapápa szerint elfogadhatatlan, ahogy lecsapták a Népszabadság Online-t
Liszkay Gábor digitális könyvégetésnek tartja, hogy napilap beszántásakor a NOL-t is lekapcsolták.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Image: 73882123, K¸lˆnleges GÈsa est a Sushi Seiben 2019 ·prilis 4.-Èn., Place: Budapest, Hungary, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.