Belföld

Szigorítanának a zöld rendszámok szabályozásán

Jelenleg a 300-400 lóerős robbanómotorral szerelt hibrid járművek tulajdonosai is részesülhetnek támogatásokban.

Módosítás előtt áll a zöld rendszámokról szóló jogszabály – írja a Magyar Idők. A kormánylap szerint elsősorban azoknak a járműveknek a tulajdonosai számíthatnak szigorításra, amelyekben a villanymotor mellett robbanómotor is van.

Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke azt mondta, eddig a hibridek is megkapták a zöldszámot, egyetlen paraméter alapján: a jármű legalább 25 kilométert legyen képes megtenni tisztán elektromos meghajtással. Ugyanakkor a károsanyag-kibocsátás maximumát nem határozták meg.

Így előfordulhat az is, hogy akár 300-400 lóerős benzin- vagy dízelmotorral ellátott hibrid járművek tulajdonosai részesülnek támogatásokban, miközben ezeknek az autóknak a károsanyag-kibocsátása jóval nagyobb lehet, mint a kisebb hagyományos autóké.

Ungár maga is jogosnak tartja a felvetést, ami megkérdőjelezi az ilyen járművek tulajdonosainak támogatását, de azt is mondta: a társadalmi kritika nem ebből a szempontból indul ki, hanem hogy az adott autó milyen nagy és drága. Szerinte azonban nem érdemes ebből szociális kérdést csinálni: akinek van negyvenmilliója egy autóra, az az indirekt támogatástól függetlenül ennyit fog költeni a járművére, akkor pedig már „miért ne ösztönöznénk arra, hogy a lehető legkisebb kibocsátású jármű mellett döntsön”.

Az elnök egyébként a beszerzéshez igényelhető vissza nem térítendő támogatással kapcsolatban egyetért azzal, hogy húszmillió forintos ár felett ne járjon a hozzájárulás, de semmiképpen nem lenne célravezető elvenni a zöld rendszámot az összes hibridtől. Szerinte az lenne megfelelő, ha csak olyan hibridekre kerülhetne zöld rendszám, amelyek tényleges közlekedés közben kevésbé szennyezőek. (Illusztráció: MTI / Varga György)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik