Belföld

Nem az számít, hányadik az iskola a listán, hanem hogy minden diák megtalálja a helyét

Kovács Márta
Kovács Márta

újságíró. 2018. 10. 20. 07:06

Egy nemrég megjelent rangsorban letaszították az élről a budapesti elitiskolákat. Hogy készült a lista és miért nem a helyezés számít? Erről beszélgettünk Palotás Ádámmal, a legjobbiskola.hu alapítójával.

Budapesti Fazekas, Eötvös, ELTE Radnóti: korábban mindenkinek ezek az iskolák jutottak eszébe, amikor az ország legjobb középiskolái kerültek szóba. A múlt héten viszont megjelent egy új rangsor, aminek az élén nem az előbbi hármas egyike végzett, hanem egy vidéki iskola: a veszprémi Lovassy László Gimnázium.

A legjobbiskola.hu az összes hazai középiskolát rangsorolta, a listán mintegy ezer intézmény 1700 képzési formája szerepel. Az első helyen a Lovassy négyéves képzése végzett, a második a nyolcosztályos Deák Téri Evangélikus Gimnázium, a harmadik pedig ugyanezen intézmény 4 évfolyamos képzése lett.

A készítők szerint a rangsor készítésénél a legfontosabb szempont a stabilitás volt, a hullámzó teljesítményt szerették volna kiküszöbölni. Ezt úgy tudták elérni, hogy a lista összeállításánál a szokásos egy helyett öt év érettségi- és kompetenciafelmérési eredményeit átlagolták, így egy-egy jó vagy rossz év nem torzította az eredményeket.

Fotó: Bielik István / 24.hu
Palotás Ádám.
Fotó: Bielik István / 24.hu

A HVG legújabb középiskolai rangsorának élén egyébként az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium végzett, ezt követte a szintén budapesti Toldy Ferenc Gimnázium, valamint az Eötvös József Gimnázium.

Ahogy az előző években, úgy az idén három fő szempont alapján állították össze a rangsort: figyelembe vették a nappali tagozatos 10. évfolyamosok 2017-es kompetenciamérésének eredményeit matematikából és szövegértésből, a nappali tagozatosok érettségi eredményeit matematikából, magyar nyelvből és irodalomból, történelemből és idegen nyelvből, illetve a felsőoktatási felvételin egyetemre, főiskolára bejutott diákok átlagpontszámát.

A legjobbiskola.hu rangsora viszont azért is több mint egy szimpla felsorolás, mert minden iskolánál külön kiemelték a legsikeresebb érettségi tárgyakat. Mindezt úgy tették meg, hogy minden érettségi tárgyból meghatározták az országos átlagot, majd ehhez viszonyították, az adott intézmény jobban vagy rosszabbul teljesített-e egyes tantárgyakból.

Minden úgy kezdődött, hogy a gyermekünknek próbáltunk iskolát keresni, megkérdeztük a szomszédokat és a többi szülőt az óvodában, melyiket ajánlják, de mindenki mást mondott

– mondta Palotás Ádám, a legjobbiskola.hu alapítója. A honlapot nagyjából két éve kezdte el csinálni, miután informatikusként és adatelemzési szakértőként próbálta felderíteni, milyen lehetőségei vannak az iskolába készülő gyermekének.

Akkoriban úgy gondolta, csak van olyan hely, ahol meg lehet tudni olyan egzakt információkat az iskolákról, amik az intézmények teljesítményét helyezik a középpontba. Azonban általános iskolák tekintetében az Oktatási Hivatalén kívül semmilyen felület nem áll a szülők rendelkezésére, így az érdeklődő szülők korábban csak onnan tudtak tájékozódni a kiszemelt intézmények kompetenciamérések eredményeiről.

Maga a projekt is ebből a helyzetből indult el, hiszen a legjobbiskola.hu megalkotói először egy egyszerű táblázatba szedték össze saját kerületük iskoláinak eredményeit, ezek után pedig arra gondoltak, megpróbálják mindezt országos szintre emelni, hogy ne csak számukra legyen hasznos eszköz, hanem más szülőknek is tudjanak segítséget nyújtani.

Lovassy László Gimnázium
Fotó: Vajdaberci2 / Wikipedia

Az általános iskolák esetében fontosnak tartották, hogy a kompetenciamérések eredményein kívül rengeteg szempont szóba kerülhet még egy iskolaválasztás során, hiszen valaki például nyelveket szeretne tanulni, valakinek az a fontos, hogy nagy tornaterem legyen az iskolában.

Később a középiskolás lista is annak apropójából készült el, hogy egy kollégájuk középiskolát keresett gyermekének, majd elkezdte nézegetni és összehasonlítani az érettségi- és kompetenciamérés eredményeit az Oktatási Hivatal honlapján. Ekkor jött az ötlet, hogy miért ne lehetne itt is országos szinten létrehozni egy listát, amin nemcsak a száz legjobb iskola szerepel, hanem az összes intézmény adatai elérhetők, akár város vagy képzési szint szerint csoportosítva.

Nem a rangsor felállítása volt a cél, hanem az, hogy a diákok és a szülők lássák az eredményeket, és kapjanak lehetőséget arra, hogy ha van egy bizonyos tantárgy, amit a fiatal akár egyetemen tanulna tovább, vagy ehhez kapcsolódó szakma érdekli, akkor olyan iskolát kereshessen, ami neki megfelelő, és jó eredményeket hoz ilyen tekintetben

– emelte ki Palotás Ádám.

A módszertannal kapcsolatban hozzátette, hogy amikor megnézték az első húsz iskolát más rangsorokban, azt látták, hogy nagyon kicsi eltérés van köztük, így akármelyik listát nézzük is, akár az elsőt, akár a huszadikat, de még a századikat is szívesen ajánlaná a diákoknak. Egyes intézmények például matematikából erősebbek, van, ahol a nyelvi tárgyakból sikerült jobban teljesíteniük a diákoknak.

Fotó: Bielik István / 24.hu
Fotó: Bielik István / 24.hu

Onnan is látható, milyen nüansznyi különbségek vannak a legjobban teljesítő iskolák között, hogy ha az iskola eredményei alapján számított „legjobbiskola indexet” nézzük, a veszprémi Lovassy és a budapesti Deák Téri Evangélikus Gimnázium esetében, az előbbinél ez 580,93, az utóbbinál 577,255.

Eddig is tudtuk, hogy nagyjából melyik intézmények találhatóak az élbolyban, azonban Palotás szerint sokkal fontosabb volt azt megvizsgálni, a többi iskola hol áll a rangsorban, ugyanis ha egy diák Szentesen vagy Debrecenben szeretne iskolába járni, akkor megkeresheti, hogy a saját településén, mely iskolák teljesítettek legjobban az elmúlt öt évben.

A honlapon több szempont szerint is rangsorolni lehet az általános iskolákat, így külön listát kaptak

  • a legjobb eredményű iskolák,
  • a feltörekvő iskolák,
  • a stabilan jól teljesítő iskolák és
  • a kiemelkedő pedagógiai teljesítménnyel rendelkező iskolák.

A feltörekvő iskolák közé azok az intézmények kerültek, amelyeknek évek óta folyamatosan javul az eredményük, és bár azok nem minden esetben kimagaslóak, de látszik, hogy évről évre tesznek azért, hogy az odajáró gyermekek jobb oktatást kapjanak. Így végezhetett az élen egy mátészalkai szakgimnázium, mégpedig a Baross László Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium.

A lista megjelenése óta kaptak pozitív és negatív visszajelzéseket egyaránt. Volt, aki annak fényében osztotta meg a rangsort, hogy az ő iskolájában sikerültek legjobban a biológiaérettségik az egész országban, és örömét fejezte ki amiatt, hogy milyen jó tanáruk volt, aki ennyire nagyszerűen meg tudta tanítani nekik a tananyagot.

Más iskolákat is örömmel töltött el, hogy végre ők is felkerültek a palettára, és látszik, hogy ők is léteznek, sőt, kategóriájukon belül előkelő helyen szerepelnek. Természetesen negatív visszajelzések is érkeztek, például azzal kapcsolatban, hogy egyes szempontok miért nem számítottak a rangsor készítésénél. Nehezményezték azt is, hogy az Oktatási Hivatal honlapján található érettségi eredménynél a nappali és esti tagozat teljesítménye egybe számít, de hiába teljesítenek teljesen más színvonalon, ezeket az adatokat nem lehet szétválasztani, pedig Palotás szerint ők is szívesen foglalkoznának ezzel.

A középiskolai rangsor készítői között sok a többgyermekes szülő, aki munkája és gyermekei mellett foglalkozott a feladattal, hogy elkészülhessen a lista. A módszertan részleteinek kidolgozásában tanárok is részt vettek, a megvalósításban pedig adatelemzéssel foglalkozó informatikusok segítségével törekedtek arra, hogy a statisztikák látványosak legyenek. Ugyanakkor ne legyen túl részletes az eredmény, hiszen túl sok információ miatt elvesznének a részletekben a szülők és a diákok is.

Budapest, 2012. február 26.
A Deák téri Evangélikus Gimnázium épülete a fõváros V. kerületében, a Sütõ utca és a Bárczy István utca találkozásánál.
MTI/Bizományosi: Jászai Csaba 
***************************
Kedves Felhasználó!
Az Ön által most kiválasztott fénykép nem képezi az MTI fotókiadásának és archívumának szerves részét. A kép tartalmáért és a szövegért a fotó készítõje vállalja a felelõsséget.
A Deák téri Evangélikus Gimnázium épülete
Fotó:MTI/Bizományosi: Jászai Csaba

A mostani eredményeket a 2017-es adatokból számolták, mivel az idei érettségik eredményei még nem nyilvánosak, de amint felkerülnek a 2018. májusi statisztikák (várhatóan néhány hónapon belül), frissítik az adatokat.

A legjobbiskola.hu egyébként oktatási marketinggel is foglalkozik, azaz speciálisan iskolák számára alakítottak ki olyan csomagokat, amikkel megkönnyítik, hogy eljusson az intézmény híre a tanulókhoz és szüleikhez. Jelenleg is több, különböző iskolákról készült videó található az oldalon, de ezt szeretnék bővíteni a jövőben, hogy még inkább látszódjon, mitől különleges egy-egy oktatási intézmény.

Az iskolákon kívül a fejlesztőszervezeteket és tanulócsoportokat is elkezdték összegyűjteni, hiszen ahogy Palotás Ádám fogalmazott, a legtöbb esetben az ilyen lehetőségeket is vadászni kell, nem tudni, merre találhatók vagy melyik az, amelyik egyszerre ideális és könnyen megközelíthető a gyermekek számára.

Hogy mi volt a fő motiváció a honlap megalkotásához? Saját magunk. Láttuk, hogy mi és környezetünk is mennyit küzd ezzel, így szerettünk volna segíteni

– mondta.

A lista megjelenése után sok szülő jelezte, hogy nagy segítség számára ez a lista. A legjobbiskola.hu megalkotói azonban fontosnak tartják hangsúlyozni, a portál azért jött létre, hogy egy kis szeletet adjon azokból az információkból, amelyeket iskolaválasztás előtt kell összegyűjteni, de a döntés meghozatalához számos olyan szempontot is figyelembe kell venni, amit ők a gyermek ismerete nélkül nem adhatnak meg.

Kiemelt kép: Bielik István / 24.hu

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Fotó: Magyar Rendőr / Fortepan
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.