Amatőr hiba miatt „tört meg” a Magyar Honvédség Airbus A319-es repülőgépe, amelyen Áder János utazott volna Bukarestbe. A repülőgépre éppen az úti ellátmányt pakolta volna fel a catering-szolgáltató, a Honett Kft. munkatársa. Ez a munkafolyamat mindig a földi kiszolgáló cég felügyelete alatt történik, a honvédségi Airbus kiszolgálója pedig az állami földi kiszolgáló cég, a Malév GH, amelyik 2012 óta csaknem hatmilliárd forint állami támogatást részesül, és ezalatt az idő alatt minden évben több százmillió forintos veszteséget termelt.
Az ilyen műveletek közben – amikor a repülőgép ajtajához valamilyen rakományt, vagy lépcsőt emelnek, az a szabály, hogy az ajtót zárva kell tartani. Amikor a rakományt felemelték, a rakodást végző dolgozó kopog a gép ajtaján, majd a személyzet belülről kinyitja azt. Ez a szabály garantálja, hogy ne okozzanak kárt a több tízmillió euró értékű repülőben. Rejtély, hogy a személyzet miért nyitotta ki az ajtót, miközben az ételes konténereket emelték. Talán csak szellőztetni akartak a napsütésben, vagy egyszerűen nem figyeltek eléggé. A vizsgálatok mind a személyzet, mind a földi kiszolgáló felelősségét vizsgálják, hiszen megfelelő eljárásrenddel és kommunikációval megelőzhető lett volna ez az amatőr baleset, amelynek során a közpénzből vásárolt repülőgépben sokmillió forintos kár keletkezett.
Fotó: Ujvári Sándor / MTI