Belföld

Csépe Valéria: Nem javasoljuk a 0. órát, a kamaszoknak a nyolc órai kezdés is kínszenvedés

24.hu
24.hu

2018. 09. 07. 08:38

Augusztus utolsó napján tették közzé a Nemzeti Alaptanterv tervezetét, melyről most a NAT-ot készítő kutatócsoport szakmai vezetője nyilatkozott a Magyar Időknek.

Csépe Valéria elmondta:

a Nemzeti alaptanterv egyszerűen fogalmazva egy olyan tanuló- és tanulásközpontú tantervi alapvetés, amely az oktatás és nevelés elérendő céljait és követendő értékeit írja le. Ugyanakkor fontos látni, hogy minden új alaptanterv önmagában csak szándék, sikere a megértéstől, a befogadástól és a megvalósítástól függ. Erre most látok esélyt.

Egy példát mondott arra, hogy ez a NAT mennyivel másabb a korábbiakhoz képest:

A tervezésnél abból indultunk ki, hogy mi a legfontosabb ahhoz, hogy az igen gyorsan változó világot megértsék a gyerekeink, s felnőttként olyan tudásuk legyen, amely jól alkalmazható. Olyan alaptantervet igyekeztünk készíteni, amely a legkorszerűbb tanulástudományi eredményekre alapoz, ötvözi a magyar és európai kultúrát és hagyományait, a hazai pedagógia progresszív irányzatait, valamint a modern műveltség – nemzetközi egyetértést élvező – elveit.

Igyekeztek a NAT-ot úgy elkészíteni, hogy a túlterheltség csökkenjen:

Munkánk során – s ez különösen fontos lesz a kerettanterveknél – az ismeretek mennyiségét kellett minden fejlesztő munkacsoportnak úgy csökkentenie, hogy az új ismeretek megértése, feldolgozása ne töltse ki a teljes tanórai keretet, s a fennmaradó időben lehessen a lemaradókat támogatni, a tehetségeseknek több feladatot adni, s mindenkinek biztosítani a megjelölt tanulási eredménycélok elérését.

A nulladik órát nem javasolják, mert megítélésük szerint az megzavarja az alvás-ébrenléti ciklust, és a kamaszoknak a nyolcórai kezdés is kínszenvedés, nemhogy a hétórai.

A NAT tervezetének emberképe magyar és európai, ideálja a harmonikus, folyamatosan tanulni tudó, a világ változásaihoz megfelelően alkalmazkodni képes, környezetét aktívan alakító, gondolkodó ember

– nyilatkozta a lapnak.

Differenciálás, személyre szabott oktatás

A tantervet pedig attól tartja nemzetinek, hogy „ez Magyarország alaptanterve. S attól is, hogy a nemzeti identitást erősítő tartalmak akkor és úgy jelennek meg, amikor és ahogyan ezt az értelmi és érzelmi fejlődés lehetővé teszi”.

Az iskolakezdésnél arra hívja fel a figyelmet, hogy a gyerekek, amikor bekerülnek az iskolába nagyon sokfélék, különböző előzetes tudást hoznak az óvodából, a családból, ezért sok időt és figyelmet kell fordítani rájuk az első években. Ahhoz, hogy mindenkit egy szintre hozzanak fel, meglátása szerint differenciált, személyre szabott oktatásra, mindenekelőtt pedig jó tanítókra van szükség. A tanító alkalmassága, személyisége fontosabb minden másnál, nyilatkozta Csépe Valéria.

Az értékeléssel kapcsoltban újdonságként említette, hogy „fejlesztő értékelés alkalmazható a nevelési-oktatási szakaszok váltásakor, vagyis az ötödik és a kilencedik évfolyamokon, s új tantárgyaknál legalább az első hónapban fejlesztő, a köznyelvben szövegesnek nevezett értékeléssel orientálhatják és motiválhatják a tanárok a tanulókat”. Kiemelte azt is, hogy a NAT-tervezet egyik célja az élménypedagógiának lehetőséget adni és a tanuláshoz való pozitív viszonyulást alakítani.

Az olvasással kapcsolatban úgy fogalmazott:

Kérdés persze, hogy ezt a műveltséget kell-e meghatároznunk, vagy azt, hogy milyen művek pallérozzák az elmét, fejlesztik gyerekeink gondolkodását, nyelvi kifejezőkészségét, képzeletét, érzelmeit, identitását.

Szóba került a komoly vitát kiváltó kémia, fizika és biológia összevonása is:

A legfontosabb üzenetünk persze az, hogy a természettudomány nem egyszerűen tantárgy, hanem gondolkodásmód. Ezt pedig egy moduláris felépítésű tantárgy ugyanúgy támogatja, mint a külön tantárgyakban tanult és tanított.

( Magyar Idők, kiemelt kép: 24.hu/Fülöp Dániel Mátyás)

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Feloszlatták a Lánchíd spontán blokádját

Kommentek

Hungary's Bence Banhidi (C) vies with Denmark's Rasmus Lauge Schmidt (2ndL) during the IHF Men's World Championship 2019 Group II handball match between Denmark and Hungary at the Jyske Bank Boxen arena in Herning on January 19, 2019. (Photo by Jonathan NACKSTRAND / AFP)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.