Ahogyan az autóvezetők jogosítványát is időnként meg kell újítani, a repülőgép-pilótáknál is bizonyos időközönként lejár a repülési engedély. Az esetek zömében repülőorvos vizsgálja meg az engedély meghosszabbítása miatt nála jelentkező pilótát (30 repülőorvos, illetve 2 repülőorvosi központ van az országban), de ha valamilyen egészségügyi kockázat merül fel, bármilyen okból gyógyszert szed a pilóta (akár cukorbeteg vagy magas vérnyomása van), akkor hatósági repülőorvos bírálja el az engedélykérelmet. Akkor is az ő szava a döntő, ha a „normál” repülőorvos nem tudja eldönteni, hogy a nála megjelent személy alkalmas-e pilótának, vagy ha a páciens vitatja a repülőorvos alkalmassággal kapcsolatos döntését.
Illetve csak bírálná el, csak lenne döntő az ő szava, mert
A légügyi hivatalt is magában foglaló közlekedési hatóság a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium alá tartozott, az NFM azonban májusban megszűnt. Feladatait alapvetően két miniszter között dobták szét az újonnan megalakult kormányban, a légügyi hatóság a Palkovics László által irányított Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz került. Azonban a hatósági repülőorvos lejárt szerződése miatt keletkezett űrt több hete nem sikerült befoltoznia az új tárcának.
Ezt virágnyelven el is ismerték. A minisztérium azt írta lapunk érdeklődésére, hogy
a hatósági eljárások nyilvánvalóan speciális szaktudás meglétét is feltételezik a légiközlekedési hatóság részéről. Az ezt biztosító jogviszony meghosszabbítása, a kapcsolódó engedélyezési folyamatok elhúzódása miatt a szükséges szakértelem átmenetileg nem áll rendelkezésre.
Mivel bármilyen repülőt (legyen az nagy teher- vagy személyszállító, de akár kis kétüléses gép vagy mezőgazdasági munkákat végző repülő) vezető pilótára érvényes a fenti szabály, azaz ha valamilyen apróbb, gyógyszerszedést megkövetelő, de a vezetési képességét nem veszélyeztető betegsége van, akkor hatósági repülőorvos nyomja rá a pecsétet az engedélyére, így sokaknak okozhatott fejfájást az elmúlt hetek kormányzati teszetoszasága. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium azonban titkolja, hogy hány érintett lehet, vagyis hány pilóta kénytelen várni. Annyit írt csak a terület új gazdájaként a tárca, hogy
az engedélyezési folyamat következő hetekben várható lezárultával a légiközlekedési hatóság – a vonatkozó jogszabályok szerinti ügyintézési határidőre is figyelemmel – haladéktalanul megteszi a szükséges intézkedéseket az ügyek mielőbbi lezárása érdekében.
Kiemelt kép: Keszy-Harmath Zoltán repül magyar gyártású, Apollo Fox típusú repülőgépével a farkashegyi repülőtér felett 2015. december 31-én. MTI Fotó: Illyés Tibor