Pánikhangulat alakult ki a buszos vállalkozók között, miután épp a nyári szabadságok időszakában élesedik a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszert (TSM). Június 1-jétől 50 ezer forintos közigazgatási bírság szabható ki a teherautókon kívül a személyszállítást végző buszok üzemben tartóira is, ha a jármű súlya meghaladja az előírt limitet, így újabb súlyos kiadási tételek terhelhetik a személyszállítást.
A buszokra is érvényes szigorú TSM-rendszert hivatalosan az utak állagmegóvására és a közlekedésbiztonság növelésére hivatkozva vezették be.
A tesztüzem már 2017-ben elkezdődött. Az ország 89 pontjára telepített 107 mérőállomáson az útburkolatba süllyesztett érzékelők forgalomlassítás nélkül határozzák meg az áthaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét. A rendszer a VÉDA sebességmérőkhöz hasonlóan automatikus, emberi közreműködés nélkül mér és továbbítja az adatokat.
A járműtulajdonosok eddig csak figyelmeztető leveleket kaptak a fejlesztési minisztérium közút közlekedési ellenőrzési főosztályától, amelyben értesítették őket, hogy az új szabályok szerint büntetést kellene fizetniük, de egyelőre megkegyelmeznek nekik. A türelmi időszak azonban lejárt.
A bírságrendelet szerint a kéttengelyes buszok 19,5 tonnától számítanak túlsúlyosnak. A 24.hu birtokába került határozat tanúsága szerint azonban nemcsak az össztömeg túllépése, hanem akár az egyik tengely túlterheltsége miatt is kiszabható a büntetés.
A kéttengelyes buszok általában 49-50 személy szállítására alkalmasak. Az összsúlyba az utasokon kívül a csomagok is beleszámítanak. Ezért főleg a hosszabb utakra induló, teljesen megpakolt kirándulóbuszok esetében lesz nagy a veszélye annak, hogy átlépik a büntetési határt.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének lobbizása nyomán a buszok tengelyenként 1-1 tonna „súlykedvezményt” kaptak. Ebbe a 2 tonnás súlykeretbe kell beleférnie sofőrnek, utasnak, csomagnak, hátulra felszerelt síboxnak.
Ha nem jön össze, akkor jön a pótdíj és az eljárási díj
– mondta a 24.hu-nak Dittel Gábor, az ipartestület ügyvezető főtitkára, aki hozzátette: nagy kérdés, hogy a közigazgatási bírsággal kapcsolatban, mikor dönt úgy a Magyar Közút, hogy tovább adja a rendőrhatóságnak vagy a NAV-nak a bírságolást, onnantól ugyanis 50 és 300 ezer közötti összegeket lehet kiszabni egy táblázat alapján.
Dittel Gábor szerint a piac fogja eldönteni, hogy a buszos vállalkozók az autópályadíj és a sofőrök szállásdíja mellett el tudják-e fogadtatni a szerződésekben a túlterheltségi díjat, vagy a zsúfoltság helyett üresen hagynak néhány helyet.
Az ipartestület szerint egyébként a legrosszabbul azok a vállalkozók jártak, akik nagy befogadóképességű, háromtengelyes emeletes buszok beszerzésében láttak fantáziát. Az ilyen buszok már az alap műszaki paramétereikkel is nehezen tudják megúszni a büntetést, a 73-80 fős terhelés mellett pedig szinte biztos a súlyhatár-átlépés.
Kiemelt kép: Jászai Csaba / MTI