A Ténygyár és az Ynsight legfrissebb kutatásában újból megvizsgálta, hogyan teljesítenek a pártok a Facebookon és az online világban. Az egy hónapot felölelő kutatás során elemeztük a pártok hivatalos Facebook-oldalán, valamint az organikus online felületeken megjelenő tartalmakat. A vizsgálat időszaka 2018. február 15.–2018. március 14. volt, a kutatás során figyelembe vettük az ezalatt keletkezett összes posztot a tíz párt saját oldalán, a posztokra érkezett összes megosztást, kedvelést és kommentet, valamint az összes publikus online diskurzust.
A kedvelések között ennél sokkal nagyobb a szórás, ami nemcsak attól függ, hogy mennyire érdekes vagy izgalmas tartalmakat osztottak meg a pártok a Facebookon, hanem a hirdetésre elköltött összegektől is.
Míg az MKKP érdemi pénzköltés nélkül kapott majdnem 95 ezer lájkot kapott, a DK 95 212 lájkot söpört be. A Párbeszédnek ismét sikerült 30 ezer felé jutnia, az MSZP pedig a január-februári 43 ezer lájk helyett a most vizsgált időszakban már majdnem 69 ezer lájkot kapott. Ezek a pártok tehát továbbra is komoly lájkszámot tudhatnak magukénak, külön-külön azonban – a DK-n kívül – még mindig nem veszik fel a versenyt az MKKP-val és a jobboldali pártokkal. Egy hónap alatt ezúttal a Jobbiknak sikerült a leginkább növelni a Facebookon a követők számát valamint azok aktivitását.
A legtöbb követője továbbra is a Jobbiknak van (470 ezer – 10 ezerrel több az előző időszakhoz képest). Kevesebb mint feleennyivel rendelkezik a Fidesz (230 ezer – az előző hónapnál csakugyan 10 ezerrel több) és az Együtt (200 ezer – szinte pontosan ugyanannyi, mint az előző vizsgált időszakban), de a követők számát tekintve a 259 ezres táborral rendelkező, talán legkevésbé megosztó MKKP sem közelíti meg jobban a Jobbikot. Az MSZP pedig már csak 198 ezer követővel rendelkezik a két hónappal ezelőtti 204 ezer helyett. A százezresek klubjába az LMP, a Momentum és a Liberálisok sem jutottak be.
A pártok között továbbra is viszonylag csekély az eltérés abban a tekintetben, hogy pozitív, semleges vagy negatív tartalmakat osztanak meg. A negatív tartalmú, tehát az ellenfelet szidalmazó posztok aránya szinte minden párt esetében legalább a bejegyzések negyede-harmada volt. A legnegatívabbak ismét a Liberálisok és az LMP voltak a vizsgált időszakban (34,7 és 32%), a legkevesebbet pedig ismét az MSZP gyűlölködött (18,9%). Az MSZP ugyanakkor pozitív tartalmakat sem vitte túlzásba (15,8%) – ezt azonban továbbra is kompenzálja az MSZP miniszterelnök-jelöltjének pártja, a Párbeszéd, akik 20 százalékban pozitív üzenetekkel kampányoltak a Facebookon. A hangulatversenyt azonban ezúttal a Momentum nyeri 23,1 százaléknyi pozitív megjelenéssel, megelőzve az eddig legpozitívabb Kutyapártot (22,6%). Az összes többi párt a posztjainak kevesebb mint ötödében fogalmazott meg pozitív üzenetet, a különbségek összességében nem jelentősek.
A legaktívabb követők a ezúttal a Fidesz táborában találhatók (az oldal követői több mint 170%-os aktivitást mutatnak). Továbbra is nagyon aktívak a DK követői is (csaknem 149%-os aktivitás), az MSZP (több mint 64%), a Momentum (majdnem 58%) a Jobbik (kis híján 50%), az MKKP (44%) és a Párbeszéd (40%) követői is. A legkevésbé az Együtt (17%) követői aktívak a párt Facebook-oldalán, az LMP és Liberálisok oldalán is 24% körülre emelkedett a követői aktivitás. A 100% fölötti aktivitás azt jelenti, hogy az oldal minden követője átlagosan legalább egyszer reagált a párt által megosztott tartalomra, ami azt jelenti, hogy a Fidesz és a DK kiemelkedően jól tudta aktivizálni saját követőit. Ha azt vizsgáljuk, hogy a posztok mennyire képesek felhasználói reakció kiváltására, akkor a Fidesz e tekintetben is kiemelkedően teljesített: egy Fidesz-poszthoz ugyanis átlagosan csaknem 3140 reakció érkezik (az előző hónap 1400-ához képest több mint kétszer annyi). Hiába nőtt a Jobbik által begyűjtött 1300 reakcióról 1500-ra, a kormánypártot senkinek sem sikerült megközelítenie. Ezer fölötti reakcióval egyetlen másik párt sem rendelkezik.
Az organikus megjelenések, azaz nem a pártok, hanem a felhasználók által generált említések elemzése is érdekes. Ez mutathatja, mekkora az érdeklődés egy-egy párt vagy politikája iránt, a tartalomelemzéssel pedig azt láthatjuk, hogy mennyire pozitív vagy negatív egy-egy ilyen említés hangulata. Talán nem meglepő, hogy magasan a legtöbb említését a Fidesz kapta: Orbán Viktor pártjának nevét mintegy több mint 124 ezerszer említették a Facebook felhasználói (az előző időszakban csak kilencvenezren) – 14,8 százalékuk pozitív, 43,1 százalékuk semleges, és 42,1 százalékuk negatív kontextusban. A 10 százalék feletti pozitív említési arányt a Liberálisokon és a Párbeszéden kívül az összes párt megugrotta. A negatív említések aránya pedig minden párt esetében 30 és 43 százalék között volt – a legkevesebb negatív említést ezúttal is a Kétfarkú Kutyák kapták (30,6%).
A spontán említések számában kiugróan magas számot ért el a Fidesz (124 ezer), a második a Jobbik (40 ezer), harmadik az MSZP (27 ezer), negyedik pedig az DK (17 ezer) lett. Az DK-t szorosan követi az LMP (16 ezer), az LMP-t pedig jókora lemaradásban a többi párt, melyek organikus megjelenése 500 és 4000 között alakult.
A pártok többsége kevesebbet posztolt, mint a megelőző 30 napban, de a kevés poszt ellenére a követőik száma egyre nőtt. Ennek az lehet az oka, hogy a kampány miatt fokozottan hirdetik az oldalukat vagy egy-egy posztot, így azok új emberekhez is eljutnak, és a felhasználói aktivitás folyamatosan növekvő tendenciát mutat minden párt esetében.
Kiemelt kép: Thinkstock