Belföld
Kállósemjén, 2018. január 17.
Rendőrök helyszínelnek egy ukrán lajstromjelű AN-2 típusú repülőgép mellett Kállósemjén határában 2018. január 17-én. A repülőgépen 11 bevándorló jutott be Magyarország területére január 15-én este. A rendőrök jelentős erőkkel, nyomkövető kutyák és hőkamerák segítségével terepkutatást végeztek, majd rövid időn belül elfogtak három afgán és nyolc vietnami állampolgárt, akiket őrizetbe vettek.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

Titkolja a kormány a kínos részleteket a migránsokat szállító repülő ügyében

Kálmán Attila
Kálmán Attila

újságíró. 2018. 02. 15. 08:55

Továbbra is sok a nyitott kérdés a január 15-én este Kállósemjénnél leszállt, tizenegy illegális bevándorlót Magyarországra csempésző An-2-es repülőgép ügyében. A homályt Demeter Márta LMP-s országgyűlési képviselő igyekezett eloszlatni: a Honvédelmi Minisztériumhoz (HM) és a Belügyminisztériumhoz (BM) is eljuttatta írásbeli kérdéseit – azonban Simicskó István és Pintér Sándor is kitért az érdemi válasz elől.

Kállósemjén, 2018. január 17.
Rendőrök helyszínelnek egy ukrán lajstromjelű AN-2 típusú repülőgép mellett Kállósemjén határában 2018. január 17-én. A repülőgépen 11 bevándorló jutott be Magyarország területére január 15-én este. A rendőrök jelentős erőkkel, nyomkövető kutyák és hőkamerák segítségével terepkutatást végeztek, majd rövid időn belül elfogtak három afgán és nyolc vietnami állampolgárt, akiket őrizetbe vettek.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Megannyi rejtély övezi a migránsszállító repülőt
A kállósemjéni gép 11 menekültet hozott be illegálisan Magyarországra. Kérdés, miért nem egy jól bevált módszert alkalmaztak az embercsempészek, és hogy tudták ilyen biztosan letenni a gépet a sötét szántóföldön?

Simicskó István radar alatt maradt

Az LMP-s képviselő a honvédelmi minisztertől azt akarta megtudni, hogy miért nem észlelték a radarok az An-2-est. Így szóltak a konkrét kérdések:

  • Miért nem észlelte és miért nem tudta követni a radar az ország légterébe már belépett kisrepülőgépet, amikor azt az ország légterébe való belépés előtt észlelték?
  • Milyen jelzést kaptak a Hungarocontroltól azt követően, hogy a kisgép belépett az ország légterébe?
  • Megfelelően működnek-e a réskitöltő radarok?
  • Miért nem alkalmazzák az érintett területen a mobil radarokat? Működőképes-e a mobil radarszázad?
  • Hányszor sértették meg Magyarország légterét ebből az irányból, ezen a határszakaszon 2014 óta?
  • Miért nem fokozták korábban a rádiólokációs lefedettséget?

A kérdések azért is lényegesek, merttöbb jel utal arra, hogy nem ez volt az első eset, hogy ezen a területen kisrepülő szállt le,

helybéliek többször látták már a csempészetre használt An-2-est. Illetve hiába strapabíró egy ilyen repülő, helyismeret nélkül nem tudott volna a szántón landolni, így biztosan kinézték korábban, és feltehetően használták is már landolásra a szántóföldet.

Másrészt a Honvédelmi Minisztérium egy korábbi közleményéből kiderült, hogy az UR-68106-os, ukrán lajstromjelű kétfedelest a Magyar Honvédség Légi Vezetési és Irányítási Központ 24 órás légtérvédelmi készenléti szolgálata még az országba lépés előtt észlelte, annak helyzetéről, mozgásáról és haladási irányáról folyamatosan tájékoztatta az illetékes szerveket, így a határvédelmi szolgálatba bevont rendőröket is.

A kecskeméti Gripeneket azonban nem riasztották, mivel a kisgép magasságvesztése, majd leszállása nyomán a radarjel még a határátlépés előtt megszűnt, így a vadászgépek felküldése az érvényben lévő szabályozás alapján nem volt indokolt.

A radarok helyett így egy szabadnapos rendőr riasztotta kollégáit, miután kiszúrta az alacsonyan repülő kisgépet.

Így nem csoda, hogy Demeter Márta kíváncsi volt, hogy történhetett ez. Főleg, hogy a HM is elismerte korábban, hogy mivel Kállósemjén távolabb van a határtól, ezért a Bánkútra telepített 3D-s felderítőradarnak illett volna felderíteni és követni a sík vidék felett érkező repülőgépet.

Az AN-2 típusú repülőgép Kállósemjén határában és az elfogott illegális bevándorlók 2018. január 17-én
Fotó: police.hu

A honvédelmi miniszternek az ellenzéki politikus kérdéseire azonban ennyit sikerült csak válaszolnia:

Az Ön által feltett kérdéseket a média felületein részleteiben már megválaszoltuk, így jelen megkeresését sem tudom másként értelmezni, mint egy reménytelen helyzetben lévő párt kétségbeesett lejáratási kísérletét kétes értékű politikai haszonszerzés érdekében.

Így nem derült ki, hogy az illegális bevándorlás ellen tűzzel-vassal-határzárral küzdő kormány miatt határvédelemmel kiemelten foglalkozó honvédség pajzsán hol maradt rés.

Magyarországon a hatóságok ugyan először tapasztaltak olyat, hogy az embercsempészek a jól bevált módszerek helyett egy repülőgépet vettek igénybe, de könnyen előfordulhat, hogy máskor nem éppen egy rendőr háza felett repültek be az országba.

Pintér Sándor inkább hallgat

Demeter Márta a belügyminisztertől azt szerette volna megtudni, hogy „Miért nem fogják el az An-2-es kisrepülőgépet és sárkányrepülőket használó csempészeket?” Ugyanis a repülő pilótáját még mindig nem találták meg, csak a nyolc afgán és a három vietnami illegális bevándorlóra bukkantak rá szinte rögtön a kállósemjéni templom kertjében a nagy erőkkel, nyomkövető kutyákkal kivonuló rendőrök.

Kállósemjén, 2018. január 17.
Rendőrök helyszínelnek egy ukrán lajstromjelű AN-2 típusú repülőgép mellett Kállósemjén határában 2018. január 17-én. A repülőgépen 11 bevándorló jutott be Magyarország területére január 15-én este. A rendőrök jelentős erőkkel, nyomkövető kutyák és hőkamerák segítségével terepkutatást végeztek, majd rövid időn belül elfogtak három afgán és nyolc vietnami állampolgárt, akiket őrizetbe vettek.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Rendőrök helyszínelnek Kállósemjén határában 2018. január 17-én
Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI

Az írásbeli kérdésben azt írja az LMP-s politikus,

hogy nem az első eset volt, hogy a térségben ilyen kisgép szállt le csempészet céljából, és rendszeresen valósul meg a cigaretta- és embercsempészet sárkányrepülőkkel is.

A belügyminiszternek ezekre a kérdésekre kellett volna felelnie:

  • Ha a határrendészeti kirendeltségekhez tartozó területeken feltérképezték, hogy hol tudnak kisebb repülőgépek leszállni, akkor miért nem sikerült elfogni a Kállósemjénnél a napokban landolt kisgép pilótáit? Miért nem sikerült elfogni a tetteseket a korábbi eseteknél?
  • Hány alkalommal landolt kisgép a térségben?
  • Igaz-e, hogy egyes megyei rendőrségi vezetők együtt vadásznak olyan vállalkozókkal, akik a határmenti csempészetben érdekeltek?
  • A Nemzeti Védelmi Szolgálat indított-e ilyen eset kapcsán vizsgálat helyi rendőri vezetők ellen, ha igen, hány alkalommal, milyen eredménnyel zárultak a vizsgálatok?
  • Hány főt vezényeltek el a helyi állományból a déli határ védelmére?

A BM alá tartoznak egyébként a határvadászok is, illetve sok rendőr is szolgál a határon, ezért vethető fel többek között Pintér felelőssége. De a miniszter sem erre, sem a csempészek és a rendőrök összejátszását firtató kérdésre nem válaszolt.

Budapest, 2018. január 17.
Pintér Sándor belügyminiszter az illegális migrációval kapcsolatos kormányzati döntésekről tartott sajtótájékoztatón a Miniszterelnöki Kabinetiroda sajtótermében 2018. január 17-én.
MTI Fotó: Balogh Zoltán
Pintér Sándor
Fotó: Balogh Zoltán / MTI

A kérdésében érintett ügyben a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság Migrációs Osztálya nyomozást folytat a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény 353 . § (1) bekezdésébe ütköző és a (2) bekezdés b) pontja szerint minősülő embercsempészés bűntettének megalapozott gyanúja miatt ismeretlen tettesek ellen. A folyamatban lévő büntetőügyről a büntetőeljárás sikerének biztosítása érdekében bővebb tájékoztatás nem adható

– írta Pintér, miközben a büntetőügyről nem is kérdezett Demeter.

Mindeközben az elfogott illegális határátlépők őrizetben vannak. Egy afgán férfi menekültstátusz iránti kérelmet nyújtott be, így őt a határzárhoz szállították. A többi utas kapcsán vizsgálják, menekültek-e. Ha igen, oltalmazotti státuszt kapnak, ha nem, akkor tiltott határátlépés miatt eljárást indítanak velük szemben.

Pintér Sándor korábban azt nyilatkozta, mivel a visszaadási egyezmény hatályos Ukrajnával, ahonnan feltételezhetően érkeztek, ezért a legegyszerűbb megoldás az, ha az ukrán szervezeteknek átadják őket.

Kiemelt képünkön a rendőrök helyszínelnek egy ukrán lajstromjelű AN-2 típusú repülőgép mellett Kállósemjén határában 2018. január 17-én
Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI 

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.