Belföld választás 2018
Budapest, 2018. február 2.
Az Együtt bontanák le a határzárat feliratú plakát, amelyen Soros György és „a kerítésbontó ellenzék" látható Budapesten, a XIX. kerületi Üllői úton 2018. február 2-án. A Fidesz plakátját a fővárosban és vidéken is elhelyezik.
MTI Fotó: Kovács Tamás

A Fidesz plakátkampányában megcsúszott az idő

Spirk József
Spirk József

újságíró. 2018. 02. 13. 15:17

Abszurd fordulatot vett a választási kampány előtti hetekre időzített 154 millió forintos Fidesz-kampány ügye, miután a 24.hu hétfőn megírta, hogy a kormánypárt 30 millió forinttal kedvezőbb árat kapott a JCDecaux Hungary Zrt.-től a Soros Györgyöt és az ellenzéki vezetőket kerítésbontóként ábrázoló plakátjai számára, mert a szerződésben a tavalyi listaáron számolták el a kampányt.

A cég azt állítja, hogy 2018-as üzlettel kapcsolatban nem az általa 2018-asként megjelölt díjszabást kell figyelembe venni, hanem a 2017-es listaárat.

Budapest, 2018. január 30.
Hidvéghi Balázs, a Fidesz kommunikációs igazgatója sajtótájékoztatót tart Az ellenzék lebontaná a határzárat címmel, amelyen bemutatta pártja új plakátját Budapesten, az Alkotmány utcában 2018. január 30-án.
MTI Fotó: Soós Lajos
A Fidesz maga dokumentálta, hogy kijátszotta a plakáttörvényt
A kormánypárt az idén is még a tavalyi listaáron hirdet.

A kedvezményes plakátolást a Jobbik megrendszabályozása miatt tavaly nyáron éppen a Fidesz tiltotta meg drákói törvénymódosítással minden párt és költségvetési pénzből működő szervezet számára, a reklámcégeknek pedig kötelezővé tette, hogy a kormányhivatal weboldalán tegyék közzé a listaáraikat, amelyektől nem lehet eltérni a pártokkal kötött megegyezések során.

A JCDecaux tavaly decemberben adta le kormányhivatal.hu-nak a saját listaárait. A dokumentumban két külön oszlopba rendezték a nettó és a bruttó díjakat, az egyik fölé azt írták: Havi listaár 2017. 02. 01. – 2017. 12. 31., a másik fölé pedig azt: Havi listaár 2018. 01. 01. – 2018. 12. 31. Ebből az olvasható ki, hogy cég 2018-ra 50 százalékkal megemelte mind a 7300 hirdetőtáblájának a listaárát.

Az alábbi ábrára kattintva látható a 2017-es és 2018-as árak elkülönítése

Fotó: kormanyhivatal.hu, 24.hu montázs

Utólag lett 2018 a 2017

Hétfői cikkünk megjelenése után viszont a JCDecaux – és vele együtt a szerződést tető alá hozó Odex Kft. – azzal állt elő, hogy az évszámok valójában más évekre vonatkoznak. A cég állítja, hogy nem a Fidesz pénztárcáját kímélték, hanem a településkép védelmi törvénynek tettek eleget, amikor  2018. január 29-én Kubatov Gábor Fidesz-alelnökkel megkötött szerződésben az általuk 2017-es listaárként bejelentett díjszabást alkalmazták.

A két cég a tavaly módosított törvény alábbi passzusára hivatkozik:

A listaár a médiahirdetésifelület-értékesítő által érvényesített, az azonos típusú, azonos méretű és azonos elhelyezkedésű reklámhordozók tekintetében az előző üzleti évben az alkalmazott kedvezmények érvényesítése nélkül, a megrendelő személyétől, a megrendelés mértékétől függetlenül meghatározott ár.

A jogszabálynak ez a mondata tényleg nehezen értelmezhető, bár értelmezésünk szerint azt jelenti, hogy a 2018-as listaárakat az előző évben közzé kell tenni. De olyan utasítás semmiképp nem olvasható ki belőle, hogy a törvény elfogadása után a listaárakat többé nem szabad azzal az évszámmal közzétenni, amelyekre vonatkoznak, azaz, hogy a hivatalos árajánlatban félrevezetően 2017-ként kell rejtjelezni a 2018-as díjszabást.

A cégek szerint viszont a törvény igenis erre kötelezi őket. A JCDecaux azt állítja, hogy a „2017-es listaáron” valójában azt értették, hogy a 2017-es költségvetési évben elért legmagasabb ár alapján kiszámolt, 2018-ra érvényes listaár. Az Odex pedig azzal vádolta a 24.hu-t, hogy szándékosan félremagyarázta a 2018-as üzleti évben meghatározott legmagasabb árat jelölő listaárat, „amelynek alkalmazására a településképvédelmi törvény alapján 2019. január elsejétől kerül sor”.

A cégek érvelése alapján azonban felvetődik a kérdés, hogy vajon a 2019-re érvényes 2018-as listaárat milyen áradatok alapján számolták ki a törvény betűjét követve 2017 végén, amikor még el sem kezdődött a listaárszámítás alapját képező év.

Ha igaz lenne, ki kéne zárni a 2. legnagyobb nyertest

A JCDecaux által képviselt törvényértelmezés egyébként azért furcsa, mert ha igaz, akkor a 154 milliós kampányban nem vehetett volna részt az a reklámcég, amely a JCDecaux mellett a második legnagyobb megrendelést nyerte el a Fidesztől.

A Diamond Board Hungary Kft. úgy kapott megrendelést januárban, hogy egy hónappal korábban, 2017 decemberében alapították. Az eddig ismeretlen, friss cégnek nincsenek 2017-es értékesítési adatai, ami alapja lehetett volna egy szabályszerű 2018-as listaárszámításnak.

Kiemelt képünkön a Fidesz plakátja Budapesten
Fotó: Kovács Tamás / MTI 

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Saudi soldiers stand guard as a Saudi air force cargo plane, carrying aid, lands at an airfield in Yemen's central province of Marib, on February 8, 2018. (Photo by ABDULLAH AL-QADRY / AFP)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.