Belföld
Budapest, 2017. december 4.
A Wesley János Óvoda, Általános Iskola Szakiskola és Gimnázium tanulóinak bejegyzése az emlékkönyvben a Buda-környéki Látássérültek közhasznú Egyesülete (BULÁKE) iskolaprogramján az intézmény X. kerületi MÁV-telepi iskolájában Budapesten 2017. december 4-én. Az interaktív programban a gyerekek játékos formában próbálhatják ki a látássérültek sajátos életének egy-egy mozzanatát vak és gyengén látó önkéntesek segítségével.
MTI Fotó: Balogh Zoltán

Jól teljesítettek a magyar gyerekek szövegértésből, de akadnak problémák

Kálmán Attila
Kálmán Attila

újságíró. 2017. 12. 05. 13:51

A korábbi PISA-vizsgálatok lesújtó eredménye után most viszonylag jól szerepeltek a magyar diákok egy nemzetközi kompetenciavizsgálaton. A negyedikes általános iskolások szövegértési képességeit mérő PIRLS-vizsgálat frissen nyilvánosságra hozott eredményei szerint kicsit javult a magyar gyerekek szövegértése:

50 vizsgált ország között a magyar fiatalok a 9-16. helyen végeztek, és magukhoz képest is javultak.

A legjobban a szingapúri és az orosz iskolások teljesítettek, utánuk Hong Kong, Írország, Finnország, Lengyelország és Észak-Írország fiataljai negyedikesei jönnek. A magyarok szövegértése körülbelül egy szinten van az amerikai, az angol és a skandináv gyerekekével.

A magyar gyerekek 554 pontos átlagot értek el, ami 11 ponttal jobb az előző PIRLS-vizsgálaton elértnél. Az előző felmérés 2011-ben volt, ugyanis öt évente vesznek fel ilyen tesztet. 500 pont a nemzetközi átlag, amit mérésenként határoznak meg.

Palkovics László oktatási államtitkár sajtótájékoztatón gratulált a diákoknak és az őket tanító tanároknak, majd rögtön hozzátette, hogy az adatok cáfolják, hogy problémák lennének a magyar iskolarendszerrel. A gyalázatosan rosszul sikerült PISA-tesztek után nem került elő kormányoldalról, hogy az iskolarendszer átalakítása lenne felelőssé tehető, akkor olyan érvek kerültek elő, hogy a nagy reformok hatásai lassan érzékelhetőek.

Palkovics most dicsérte az állami fenntartásba vételt, a pedagógus életpálya modellt és jövedelemrendezést, valamint a kötelező óvodát. Szerinte a jó szövegértési eredményekben ezek köszönnek vissza. Azaz a kormány intézkedéseinek tulajdonította a sikert.

Palkovics szerint most azért látszik az oktatás átalakítása, mert  kisebb gyerekeket tesztelnek a PIRLS-en, mint a PISÁ-n, ezért gyorsabban látszik a hatás.mérnek fel, hamarabb jelentkeznek a pozitív hatások.

Az Index kiemel pár lehetséges magyarázatot, amelyek miatt jobban sikerülhetett a PIRLS, mint PISA-vizsgálat:

  • a PIRLS-ben nem csak OECD országok szerepelnek, hanem harmadik világbeli, gyengébb oktatási rendszeerű országok is, így alacsonyabb az átlag, amihez képest jónak kell lenni
  • a PIRLS tantervközpontú, akárcsak a magyar oktatás
  • a magyar oktatás problémái felsőtagozaton jelentkeznek
  • negyedikeseket mérnek, nem korosztályt, tehát a korán megbukottak nem kerülnek a mintába.

Kiderült, hogy szövegértésben is sokat számít a családi háttér: Magyarországon 140 ponttal szereztek többet a gazdagabb családba születő gyerekek, mint az alsó harmadba soroltak. Utóbbiak a nemzetközi átlag alatt teljesítettek.

A területi egyenlőtlenségek szintén jelentősek: Budapesten 580 felett, a falvakban csak 510 pont körüli most a magyar átlag. Ráadásul, amíg a budapestiek adatai javultak, a községekben élő gyerekeké romlottak.

Kiemelt kép: MTI/Balogh Zoltán

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

WASHINGTON, DC - NOVEMBER 29: U.S. President Donald Trump answers questions from the press while departing the White House November 29, 2018 in Washington, DC. Trump answered numerous questions regarding his former attorney Michael Cohen's recent court appearance and testimony before departing. (Photo by Win McNamee/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.