Talán Wirsching Viktória, a DK kommunikációs igazgatójának szavaival lehet legjobban összefoglalni azt a nemcsak politikai, de kommunikációs problémát is, amellyel nap mint nap meg kell küzdenie az ellenzéki pártoknak.
A Kreatív és a PPH Media által szervezett PR + Natív konferencia egyik szekciójában öt ellenzéki párt kommunikációs szakemberei és szóvivői beszélgettek arról, hogy az egyenlőtlen feltételekkel és korlátozott médiahozzáféréssel hogyan tudják eljuttatni az üzeneteiket a választókhoz. A beszélgetés nem szándékosan lett ellenzéki túlsúlyos rendezvény: a szervezők a kormánypártokat is meghívták, de ők nem akartak részt venni.
A jelszó: Facebook
Abban minden résztvevő egyetértett, hogy a közösségi média mára az egyik, ha nem legfontosabb kommunikációs eszközzé vált a pártok körében. Az ellenzék szempontjából pedig különösen fontos, hiszen azzal, hogy a média jelentős része, többek között a közmédia és a megyei lapok kormánypárti szócsővé váltak, valamint az óriásplakátos hirdetés – a plakáthelyeket vásárló Jobbikot kivéve – nagyjából lehetetlenné vált, több olyan felülettől estek el, amely a Fidesz-KNDP rendelkezésére áll.
Wirsching szerint éppen ezért egyre tudatosabban használja mindenki a közösségi médiát, komoly tartalom kerül ki a Facebookra, de arra odafigyelnek, hogy a politikusok oldalára csak olyan anyag menjen ki, amellyel az adott politikus egyet is ért. Elmondása szerint a DK kommunikációs költségvetésének 80-90 százalékát online kommunikációra költik, célcsoportokra kihegyezve.
Van azonban egy másik fontos szerepe is a közösségi médiának – erről már Hajnal Miklós, a Momentum szóvivője és kommunikációs igazgató-helyettese beszélt. A Facebook fontos közösségszervező eszköz, és ahogy ebben Kanász-Nagy Máté, az LMP szóvivője is megerősítette, jól lehet használni az aktivisták mozgosítására is.
Hajnal elmondta, hogy a Faceboon kívül más platformokon is jelen vannak: a Youtube-on, az Instagramon és a Tumblr-en. Nem is tehetnek más, mert ahogy megjegyezte:
Költségvetés nélkül nehéz, csak a kreativitás marad.
Kanász-Nagy hozzátette: míg a két legnépszerűbb esti politikai tv-műsor (itt az ATV Egyenes beszédjére és a Hír TV Egyenesenjére gondolhatott), 100-200 ezer embert ér el, egy párt és a politikusainak Facebook-oldala ennél több emberhez is eljut.
Jó példa erre a Jobbik. Radnai László a legnagyobb ellenzéki párt kommunikációs igazgatója szerint a Jobbik Facebook-oldalai naponta legalább 500 ezer emberhez eljutnak, de volt már példa 1-1,5 milliós elérésre is. Vagyis, jegyezte meg Radnai, a többi párthoz képest ötszörös számokat tudnak hozni. Igaz, erre tudatosan készültek.
A pártállami módszerek miatt nincs más választásunk.
A Jobbik kommunikációs stábja a többiekéhez képest nagyobb is, mintegy 60 fő, de ez nem jelenti azt, hogy mindenki fizetett alkalmazott lenne.
Berta Zsófia, az MSZP kreatívcsoportjának vezetője ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy
mert régebb óta rá van szorulva arra, hogy másképpen kommunikáljon. Berta hozzátette: a kommunikációjuk hatékonyságát majd jövő áprilisban tudják a lemérni, amikor kiderül, hogy hányan szavaznak az MSZP-re. És még akkor sem fognak megtudni mindent, ugyanis a 40 százaléknyi bizonytalan szavazó jelentős részéhez eleve nem jut el az interneten közvetített üzenet.
A kisebb településeken élőkhöz nem lehet kommunikációs eszközökkel eljutni, maradnak a klasszikus eszközök: a standolás, a kopogtatás, a személyes megkeresés. Berta Zsófia úgy fogalmazott:
Ezzel kapcsolatban Hajnal Miklós arról beszélt, hogy a Momentumnak sokkal több szimpatizánsa van, mint az a biztos pártválasztók közötti támogatók számából következik. Radnai László pedig a közvélemény-kutatásokkal kapcsolatban megjegyezte: míg korábban egy 1000 fős kutatás során ahhoz, hogy legyen 1 válaszadó, elég volt 2-3 embert megkérdezni, addig most már 11-et kell. Szerinte az emberek nem mernek nyilatkozni a pártszimpátiájukról. Az LMP ennek ellenére optimista a bizonytalanok elérésével kapcsolatban, Kanász-Nagy Máté szerint ezt mutatja az is, hogy rendre ők a legkevésbé elutasított párt.
Hitelesnek lenni és annak látszani
A beszélgetés során a résztvevők kitértek arra is, hogy milyen párt számít hitelesnek. Hajnal arról beszélt: a médiatér jellege miatt nagyon gyorsan megjelent a szkepticizmus a Momentummal szemben, de a pártot egyáltalán nem tartják korruptnak a választók. A Momentum azért lát egy kritikus pontot a hitelesség szempontjából, mégpedig azt, hogy rendszeresen különféle ígéreteket tesznek, amelyek betartását később számon kérhetik rajtuk. Ugyanakkor ezek olyan ígéretek, amelyek beváltása nem lehetetlen.
Kanász-Nagy Máté az LMP erősségeként azt hozta fel, hogy mivel ők még nem voltak kormányon, a rossz kormányzást nem lehet hozzájuk kapcsolni. A párt azonban tudatosan tematizál olyan témákat, amelyek a Fidesz-KDNP számára kínosak lehetnek, például a hetente megtartott korrupcióinfón előhozott csalásgyanús eseteket.
Berta Zsófia meglátása szerint el kell különíteni egymástól a hitelességet és az igazmondást. Úgy véli, hogy nem elég az, hogy egy politikus igazat mondjon, hanem arra is szükség van, hogy valamilyen érzelmi plusz hozzáadásával hitelesen tudja képviselni a mondanivalóját. Ráadásul ezt nehéz tanulni, inkább adottság kell hozzá.
utalt Radnai László arra, hogy a párt éppen a radikális jobboldalról próbálja átpozícionálni magát jobbközép néppárttá. Ennek a folyamatnak a része az is, hogy pozitív kampányt folytassanak, amelyet jóval korábban el is kezdtek volna, ha a Fidesztől érkező támadások nem hoznák folyamatosan kényszerhelyzetbe a pártot.
Mivel a konferencia egésze inkább a marketingről szól, mintsem a kommunikációról, előkerült az a kérdés is, hogy a politikai kampányok során mennyire kell egyetérteni a közvetített üzenettel azoknak a kommunikációs szakembereknek, akik ebben részt vesznek. A beszélgetésben részt vevők többsége szerint valamilyen szinten szükség van a politikai elkötelezettségre, főleg a napi szintű feladatok során. Vagy, mint arról Radnai beszélt, a Jobbik esetében hinni kell abban, hogy a párt őszintén meg akar változni és nem csak manipulációról van szó.
Kiemelt kép: 24.hu/Berecz Valter