Belföld

Nemzetközi szakértők bevonásával újul meg a magyar oktatás

Az iskoláink egy része leragadt a XX. században – mondta az új alaptanterv megalapozásáért felelős Csépe Valéria.

Olyan horderejű változásra van szükség az oktatásban, mint Klebelsberg Kunó idején – vélekedett a Magyar Időknek adott interjúban a kognitív pszichológiával és idegtudománnyal foglalkozó Csépe Valéria, az új alaptantervet megalapozó fejlesztési projekt vezetője. Akkor az volt a cél, hogy minden gyermek szerezzen tudást, most pedig az, hogy egyformán jó és használható tudáshoz jussanak – fejtette ki.

Szerinte azt nem kell tudnia egy diáknak, hogy milyen fa alatt ül, ha érdekli, utána tud nézni. Úgy véli: a magyar iskolák egy része leragadt a XX. században, de „kegyelmi pillanat”, hogy a digitális fejlesztés és a tartalmi megújulás révén viszonylag rövid idő alatt felzárkózhat a magyar oktatás. Erre Csépe szerint minden eddiginél erősebb kormányzati felhatalmazás is van.

A „viszonylag rövid idő” legalább 3-4 év, de akár egy évtized is lehet a szakértő szerint, de még ez is negyedannyi, mint például Finnországban. Ez azért lehetséges, mert a jól működő oktatási rendszerekből át lehet venni a magyar társadalmi viszonyok között alkalmazható elemeket.

Csépe Valéria hosszas felsorolást tartott arról, hogy mi a baj a magyar oktatással:

  • siettetjük a tanulást,
  • a gyerekek nagy része nem tud, vagy nem szeret önállóan tanulni,
  • az is zavarja őket, hogy az a digitális világ, amiben élnek, nem jelenik meg az oktatásban, sok helyen ki is van tiltva,
  • teljesen felesleges időpazarlás, hogy mindent kétszer kell megtanulni, előbb egy kicsit, aztán mélyebben,
  • probléma, hogy a tantárgyak tartalma nem kapcsolódik, nem érintkezik egymással,
  • és vannak olyan tartalmak, amiket nem jó életkorban tanulnak a gyerekek.

A megoldást a szakértő a jelenségalapú oktatásban látja. Azt mondta: csökkenteni kell a tudás felépüléséhez nem szükséges tények és adatok mennyiségét. A jövőben sok szakma lesz, ami ma nem is létezik, ezért fontos, hogy a lexikális tudás mellett a képességeket jobban kibontakoztassák, a készségeket körültekintőbben fejlesszék – fejtette ki.

Elárulta: a tantervi rendszer megújítását alapozó fejlesztést már elkezdték, a magyar szakemberek munkához láttak, és a nemzetközi szakértők felkérése is zajlik.

(Kiemelt fotó: 24.hu / Fülöp Dániel Mátyás)

Korábbi interjúnk Csépe Valériával:

Van szülő, aki ezt még megvárja, addig nem mennek el az országból
Időnként ő is szentségel az unokái tankönyvei miatt, az iskolai lövészetről nem tudott, a tananyag mellett az óraszámot is lecsökkentené. Interjú az új NAT-ért felelős Csépe Valériával.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik